چربی‌های قاتل

چربی ترانس تولید شده در صنعت معمولاً در غذاهای بسته‌بندی، محصولات پخته، روغن‌های پخت و پز و اسپری‌ها یافت می‌شود. محصولی که شدیدا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه می‌کند که سیاست‌های عملی در زمینه حذف چربی‌های ترانس را از صنعت غذایی در پیش بگیرند. در حال حاضر حدود پنج میلیارد نفر در معرض بیماری‌های قلبی ناشی از چربی‌های ترانس قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از سازمان بهداشت جهانی؛ گزارش جدید این سازمان نشان می‌دهد که پنج میلیارد نفر در سراسر جهان در معرض خطر چربی‌های ترانس مضر هستند؛ مسئله‌ای که شدیدا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ را افزایش می‌دهد.

از زمانی که WHO در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار خواستار حذف جهانی چربی ترانس تولید شده در صنعت تا سال ۲۰۲۳ شد، پوشش جمعیتی سیاست‌های حذف چربی ترانس تقریباً ۶ برابر شده است. در حال حاضر ۴۳ کشور بهترین سیاست‌ها را برای مقابله با چربی ترانس در مواد غذایی به کار گرفته‌اند و ۲.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان نسبت به چربی‌های ترانس محافظت می‌شوند.

با این حال، علیرغم پیشرفت قابل توجه در این زمینه هنوز پنج میلیارد نفر در سراسر جهان در معرض خطر اثرات مخرب چربی ترانس بر سلامتی قرار دارند و هدف جهانی تعیین شده برای حذف کامل آن در سال ۲۰۲۳ در حال حاضر دست نیافتنی باقی مانده است.

چربی ترانس تولید شده در صنعت معمولاً در غذاهای بسته‌بندی، محصولات پخته، روغن‌های پخت و پز و اسپری‌ها یافت می‌شود. مصرف چربی ترانس سالانه عامل حدود ۵۰۰ هزار مرگ زودرس ناشی از بیماری عروق کرونر در سراسر جهان است.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: «چربی‌های ترانس هیچ مزیت شناخته‌شده‌ای ندارند و دارای خطرات زیادی برای سلامتی هستند. خطراتی که هزینه‌های هنگفتی را برای سیستم‌های سلامت به همراه دارد. در مقابل، حذف چربی ترانس مقرون به صرفه است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. به زبان ساده، چربی ترانس یک ماده شیمیایی سمی است که می‌کشد و نباید جایی در غذا داشته باشد. اکنون وقت آن است که یک بار برای همیشه از شر چربی ترانس خلاص شویم».

شیوه‌های و سیاست‌های توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت برای حذف چربی ترانس از معیارهای مشخصی پیروی می‌کنند و چربی ترانس تولید شده صنعتی را در همه زمینه‌ها محدود می‌سازند. دو روش برای اجرای سیاست جایگزینی وجود دارد: ۱) محدودیت ملی اجباری ۲ گرم چربی ترانس تولید شده صنعتی به ازای هر ۱۰۰ گرم چربی کل در غذاها و ۲) ممنوعیت اجباری تولید یا استفاده از روغن‌های نیمه هیدروژنه در همه غذاها، که منبع اصلی چربی ترانس است.

دکتر گریبوس در این باره گفت: «پیشرفت در حذف چربی‌های ترانس در خطر توقف قرار گرفته است. هر دولتی می‌تواند با تصویب سیاست‌های عملی سلامتی این مرگ و میرهای قابل پیشگیری را متوقف کند. اکنون وقت آن است که دولت‌ها باید برای پایان دادن به این تراژدی قابل پیشگیری اقدام کنند».

در حالی که بیشتر سیاست‌های حذف چربی ترانس تا به امروز در کشورهای با درآمد بالاتر (عمدتا در قاره آمریکا و اروپا) اجرا شده است، اما تعداد فزاینده‌ای از کشورهای با درآمد متوسط نیز در حال اجرا یا اتخاذ این سیاست‌ها هستند، از جمله آرژانتین، بنگلادش، هند، پاراگوئه، فیلیپین، مکزیک، نیجریه و سریلانکا. در صورت تصویب، نیجریه دومین و پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا خواهد بود که سیاست حذف چربی ترانس را اعمال می‌کند. با وجود این هنوز هیچ کشور کم درآمدی سیاست عملی برای حذف چربی ترانس را اتخاذ نکرده است.

WHO در سال ۲۰۲۳ توصیه می‌کند که کشورها بر چهار زمینه برای حذف چربی ترانس تمرکز کنند؛ اتخاذ بهترین سیاست عملی، نظارت و بازرسی، جایگزینی روغن‌های سالم و حمایت از تغییرات از جمله پیشنهادات دستورالعمل WHO برای کمک به کشورها در این زمینه است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین تولیدکنندگان مواد غذایی را تشویق می‌کند تا چربی‌های ترانس تولید شده صنعتی را از محصولات خود حذف کنند و تولیداتشان با تعهدات اتحادیه بین‌المللی غذا و نوشیدنی (IFBA) مطابقت داشته باشند. همچنین سازمان بهداشت جهانی از تامین‌کنندگان عمده روغن‌ها و چربی‌ها خواسته است تا چربی ترانس تولید شده را از محصولات فروخته شده به تولیدکنندگان مواد غذایی حذف کنند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی که «شمارش معکوس تا ۲۰۲۳» نام دارد، یک گزارش وضعیت سالانه است که همه‌ ساله توسط WHO با همکاری Resolve to Save Lives برای پیگیری پیشرفت هدف حذف چربی ترانس در سال ۲۰۲۳ منتشر می‌شود.

کد خبر: 57291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =