پیشنهاد جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای مقابله با ورشکستگی تامین اجتماعی

در پیشنهادی که اخیرا توسط نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا ارائه شده است، قرار است تا سن بازنشستگی در این کشور به ۷۰ سال افزایش یابد. کارشناسان معتقدند پیشنهاد جمهوری‌خواهان علامتی برای قطع بخش مهمی از مزایای تامین اجتماعی و طرح Medicare است و آنها با این پیشنهاد تلاش دارند تا جلوی خروج سرمایه و مزایا از صندوق‌های تامین اجتماعی را بگیرند. با این همه احتمالا افزایش سن بازنشستگی نمی‌تواند از مشکل ورشکستگی تامین اجتماعی در آمریکا جلوگیری کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ اخیراً بیش از یک میلیون نفر در فرانسه در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی در این کشور به خیابان‌ها آمدند. احتمالا این نبرد به شکل مشابهی اما بدون سر و صدای زیاد در ایالات متحده در حال وقوع است. در ایالات متحده اگرچه شرایط پوشش مراقبت‌های بهداشتی تحت Medicare در حال حاضر از سن ۶۵ سالگی شروع می‌شود، اما قرار است که سن بازنشستگی کامل برای تامین اجتماعی، یعنی زمانی که کارگران واجد شرایط دریافت ۱۰۰٪ مزایایی هستند که به دست آورده‌اند، به ۶۷ سالگی منتقل می‌شود.

با این حال، از آنجایی که هر دو برنامه با کمبود بودجه مواجه هستند، طیف جمهوری‌خواه پیشنهاد کرده است که این سنین بالاتر برود.

پیشنهاد کمیته مطالعات جمهوری خواهان، که توسط رهبران مجلس نمایندگان ارائه شده است، خواستار افزایش تدریجی سن بازنشستگی کامل تامین اجتماعی به میزان سه سال شده است. بر اساس این پیشنهاد، افرادی که از سال ۱۹۷۸ به بعد متولد شده‌اند در سن ۷۰ سالگی بازنشستگی کامل خواهند داشت. هر چند طبق برنامه‌ای که سال گذشته پیشنهاد شده بود، قرار بر این بود تا تغییرات پیشنهادی برای ذینفعان فعلی تامین اجتماعی یا افراد بالای ۵۵ سال اعمال نشود.

جمهوری‌خواهان همچنین پیشنهاد می‌کنند که سن واجد شرایط بودن برای خدمات سلامت مدیکر (Medicare) با سن بازنشستگی کامل تامین اجتماعی همزمان شود و سپس این سن به همراه امید به زندگی تبدیل به شاخص جدیدی شود.

رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در سخنرانی هفته گذشته خود از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خواست تا به آمریکایی‌ها نشان دهند که از تامین اجتماعی دفاع خواهند کرد و طرح مدیکر را قطع نمی‌کنند. اما کارشناسان معتقدند با وجود اتفاق آرا در دو حذب، پیشنهاد جمهوری خواهان علامتی برای قطع بخش مهمی از مزایای تامین اجتماعی و طرح Medicare است.

آلیسیا مونل، مدیر مرکز تحقیقات بازنشستگی در کالج بوستون در تلاشی برای توضیح مشکل را اینطور خلاصه می‌کند: «تامین اجتماعی با یک مسئله بسیار ساده مواجه است؛ پول اولیه وارد سیستم می‌شود و به همراه مزایا و منافع از آن خارج می‌شود. بنابراین به دو صورت می‌توان مشکل را حل کرد، یک این که پول اولیه بیشتری را وارد سیستم کنید، و دوم این که جلوی خروج پول و مزایا را از صندوق بازنشستگی بگیرید». بنابراین برخلاف پیشنهادهایی که خواهان افزایش سن بازنشستگی برای حل مشکل تامین اجتماعی فعلی هستند، راه سومی وجود ندارد و «طرح جمهوری‌خواهان برای افزایش سن بازنشستگی دقیقا به معنی جلوگیری از خروج مزایا و پول از صندوق‌های تامین اجتماعی است».

سن بازنشستگی بالاتر برای این اقتصاد کارساز نیست

اصلاحیه‌های تامین اجتماعی که در سال ۱۹۸۳ به تصویب رسیدند، آغازگر اصلاحاتی بودند که به سن بازنشستگی امروز در آمریکا، یعنی ۶۷ سال انجامید. البته هنوز هم سن اولیه واجد شرایط بودن برای مزایای بازنشستگی ۶۲ سال است. با این حال، با بالا رفتن سن بازنشستگی کامل، کسانی که خواهان بازنشستگی در ۶۲ سال هستند با کاهش مزایای بیشتری روبرو می‌شوند.

قانون سال ۱۹۸۳ تغییرات قابل توجه دیگری را نیز ایجاد کرد، مانند مالیات بر درآمد که مشمول بخشی از مزایا تامین اجتماعی شد و همچنین ارائه اعتبارات بازنشستگی بیشتر برای کسانی که خواهان دریافت مزایا پس از سن بازنشستگی کامل (۷۰ سالگی) هستند.

نکته مهم در مرور این تغییرات این است که آنها در ۱۹۸۳ و در زمانی رخ دادند که برنامه تامین اجتماعی در آمریکا با ورشکستگی مواجه شده بود. امروز، این برنامه با معضل مشابهی روبرو است. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان تامین اجتماعی ایالات متحده، تنها ۸۰ درصد از مزایا از صندوق‌های امانی ترکیبی در سال ۲۰۳۵ قابل پرداخت خواهد بود، مگر اینکه تغییرات زودتر انجام شود. مسئله‌ای که منجر به پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی شده است.

آنچنان که از طرح قبلی افزایش سن بازنشستگی پیداست، این افزایش سن یک شکست تمام عیار بود. مانند دهه ۸۰ امروزه تعداد کارگرانی که به برنامه پس‌انداز بازنشستگی دسترسی ندارند، همچنان بسیار بالاست و برخلاف سال ۱۹۸۳ که نرخ فقر در سالمندان رو به کاهش بود، اکنون فقر سالمندان در حال افزایش است.

افسانه سن کار بیشتر

توقعات در ۴۰ سال پیش این بود که در آینده مردم عمر طولانی‌تری خواهند داشت و سالم‌تر خواهند بود و به این ترتیب آن‌ها این امکان را خواهند داشت که برای مدت طولانی‌تری کار کنند. برخی از تحولات همچون حذف سن بازنشستگی اجباری و ایجاد قوانین جدید ضد تبعیض سنی نیز به این چشم انداز کمک کرد.

با این حال، اکنون داده‌ها نشان می‌دهند که همه این موهبت را ندارند که بیشتر کار کنند. احتمالا کارکنان سفیدپوست تحصیل کرده در دانشگاه می‌توانند تا سن ۷۰ سالگی کار کنند اما گروه‌های دیگر چنین امکانی را ندارند.

در واقع گروه‌های با تحصیلات پایین و اقلیت‌های نژادی آنقدر امید به زندگی سالم ندارند که بتوانند تا سن ۷۰ سالگی کار کنند. بنابراین تصویب این سن برای بازنشستگی یک تبعیض محسوب می‌شود و افزایش مجدد سن بازنشستگی تنها می‌تواند این تفاوت‌ها را تشدید کند.

کد خبر: 57881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =