مشارکت با محافل جهانی لازمه گسترش حوزه تاثیر تامین اجتماعی است

دکتر «محمد اَزمان عزیز محمد» (Mohammed Azman Aziz Mohammed) پزشک و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی مالزی است. وی در آخرین نشست سه‌سالانه مجمع جهانی تامین اجتماعی (WSSF) که در مراکش برگزار شد به عنوان دبیرکل اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA) انتخاب شده است. این اتحادیه با ۳۲۲ عضو از ۱۶۲ کشور مختلف شبکه گسترده‌ای برای تبادل راه‌حل‌های عملی و ارزشمند در زمینه تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد. دکتر «اَزمان» در آخرین مصاحبه خود با خبرگزاری اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی، چشم‌اندازها و اندیشه‌هایش در مورد چگونگی تقویت هرچه بیشتر تامین اجتماعی در سال‌های آینده را به اشتراک می‌گذارد.

چه انگیزه‌ای باعث شد که در انتخابات ریاست «اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی» شرکت کنید؟

من اعتقاد راسخ دارم که تلاش جمعی از طرف جامعه بین‌المللی، نتایج بالقوه هر سیاست یا ابتکار اجتماعی را تقویت می‌کند. این مسئله را به شکل دست اول و از تجربه‌ی شخصی خود در اولین ماموریت‌های بشردوستانه بین‌المللی به عنوان پزشک در کوزوو، افغانستان و اندونزی در دوران جوانی تجربه کردم. در آنجا بود که آموختم چگونه یک تعامل چندجانبه به ویژه در کمک به افراد نیازمند می‌تواند ماثر باشد.

بر اساس همین تجربیات از سال ۲۰۱۵ که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مالزی شدم، همیشه مشارکت در ISSA را در اولویت خود قرار داده و بر آن تاکید داشته‌ام. در آن مقطع و پس از آن، ما شاهد این بودیم که چگونه تعامل با جامعه بین‌المللی می‌تواند تأثیر معنی‌داری و مهمی بر سیستم تامین اجتماعی مالزی بگذارد. به ویژه تاثیری که تامین اجتماعی مالزی از جامعه بین‌المللی گرفت در زمینه توانبخشی و بازگشت به کار بود.

با همین اصل راهنما، به پست ریاست اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی به عنوان فرصتی برای توانمندسازی متخصصان این امر در سراسر جهان در جهت آغاز گام‌های عملی برای توسعه سیستم‌های تامین اجتماعی پایدار نگاه می‌کنم. به طور کلی، این نقش به من این امکان را می‌دهد که تأثیری کل‌نگر و متحول‌کننده در سراسر جهان و بر افراد بسیاری بگذارم که زندگی آنها به تامین اجتماعی گره خورده است.

اولویت‌های شما به عنوان ریاست اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی چه خواهد بود؟

به‌عنوان مدیرکل، چشم‌انداز من هدایت ISSA در محیط پس از همه‌گیری برای ارتقای پوشش تامین اجتماعی انعطاف‌پذیر و جامع، یا به اصطلاح نوعی تامین اجتماعی «از گهواره تا گور» است. پیش از این در مالزی تجربه موفقی در این زمینه داشتیم. برای تقلید از گسترش موفقیت‌آمیز پوشش تامین اجتماعی همانند آنچه در مالزی تجربه شد، مایلم حمایت خود را از همه کشورهای عضو اعلام کنم و به اعضا کمک کنیم تا ذینفعان تامین اجتماعی در کشورهای خود را متقاعد کنند که تامین اجتماعی قابل اجرا، عملی و جزء ضروری همه لایه‌های جامعه است.

در حالی که تامین اجتماعی به شکلی پویا به تکامل خود ادامه می‌دهد، بسیار مهم است که سازمان پایه‌های محکمی را که توسط رؤسای پیشین ISSA، به‌ویژه آن‌هایی که تحت رهبری پروفسور یواخیم بروئر (Joachim Breuer) تنظیم شده‌اند، از دست ندهد. به عنوان مثال، هدف من تقویت مشارکت اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی در محافل معتبر جهانی مانند BRICS و همچنین G۲۰ است. به علاوه هدف من به عنوان دبیرکل در جهت پیشبرد دستور کار تامین اجتماعی، تقویت مشارکت‌های بین المللی موجود با سازمان بین‌المللی کار (ILO) و بانک جهانی است.

همچنین برای من مهم است که حوزه تاثیر تامین اجتماعی را گسترش دهیم و شبکه ISSA را به مؤسسات غیرعضو بیشتری در سراسر جهان پیوند بزنیم. از طریق پلت‌فرم اتحادیه برای به اشتراک‌گذاری دانش، ما می‌توانیم نهادهای عمومی بیشتری را توانمند کنیم و نابرابری‌های منطقه‌ای را در سراسر جهان کاهش دهیم.

چالش‌ها و تحولات تامین اجتماعی را در سه سال آینده چگونه می‌بینید؟

همه‌گیری کووید۱۹ به طور نامتناسبی بر جمعیت بدون پوشش تامین اجتماعی در سراسر جهان تأثیر گذاشته و چالش‌های جهانی امنیت اجتماعی را تشدید کرده است. با درس‌هایی که از همه‌گیری گرفته‌ایم، اکنون نقش ما بیش از هر زمان دیگری برای هدایت جوامع خود از خلال بحران‌های درونی و بیرونی و در عین حال محافظت از حقوق افراد برای عدالت اجتماعی و کار شایسته مهم است.

برای عبور از این چالش‌ها، پیش‌بینی می‌کنم که مدیران تامین اجتماعی به سرعت فناوری ارائه خدمات را با وضعیت جدید تطبیق دهند و البته این کار را با رویکردی انسانی به خدمات دنبال کنند. با تمرکز کمیسیون فنی ISSA بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و همچنین تمرکز بر کمیسیون فنی سازماندهی، مدیریت و نوآوری (OMI)، می‌توان مطمئن بود که اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی اعضای خود را در مورد راه‌حل‌های دیجیتال به‌روز نگه می‌دارد و انتظارات عمومی در حال افزایش نسبت به تامین اجتماعی را برآورده خواهد کرد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که تجربیات دوران همه‌گیری، توسعه و اصلاحات در تامین اجتماعی را تسریع کند. مؤسسات تأمین اجتماعی با درک نقشی که این نهاد در طول همه‌گیری ایفا کرده است، دستورات جدید و انتظارات جدی مردم برای اطمینان از شکاف‌های حداقلی در پوشش تامین اجتماعی را درک کرده و مزایای متناسب و بودجه پایدار برای مبارزه با بحران‌های بعدی را پیش‌بینی کرده‌اند.

نقش اتحادیه در حمایت از نهادهای تامین اجتماعی در این زمینه چیست؟

انجمن بین‌المللی تامین اجتماعی از مدیران و شاغلان تامین اجتماعی با ارکان سه‌گانه نوآوری خود حمایت می‌کند. این سه رکن اتحادیه شامل تقویت ظرفیت‌های دانش، ارائه پلت‌فرم‌های شبکه‌ای برای اعضا، و ترویج دستور کار تامین اجتماعی است.

۳۲۲ مؤسسه از ۱۶۴ کشور جهان در ISSA عضو هستند که شبکه گسترده‌ای را برای تبادل راه‌حل‌های عملی و ارزشمند در تأمین اجتماعی برای اعضا ارائه می‌دهد. مؤسسات عضو به شبکه‌های پشتیبان و منابع دانش مجهز شده‌اند تا دستورالعمل‌های تخصصی را در اقدامات عملی پیاده‌سازی کنند و فرآیند تصمیم‌گیری با کیفیت را ایجاد نمایند. معتقدم این اتحادیه با دانش انبوه اعضایش، می‌تواند همچون بارقه امیدی برای تامین اجتماعی عمل کرده و به موسسات بیشتری در سراسر جهان دسترسی داشته باشد و خدمات ارائه کند.

برای ارتقای سطح خدمات ISSA، این اتحادیه قصد دارد تا پروژه‌های آزمایشی تامین اجتماعی و نوآوری‌های آموزشی مشترک را بر اساس شیوه‌های آزموده آغاز کند تا قابلیت اجرا، مقیاس‌پذیری و امکان‌سنجی آنها را مشخص سازد. من معتقدم اجرای این ابتکار جدید به ما این امکان را می‌دهد که دانش را بر اساس ‌زمینه‌ مناطق مختلف ایجاد کنیم و در مقایسه با تجربیات گذشته، چنین سیاست‌هایی را به طور موثرتری انتقال دهیم.

کد خبر: 57918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =