غارت آموزش در ناامنی‌های داخلی

در چهار ماه اول سال تحصیلی در هائیتی، ۷۲ مدرسه مورد هدف قرار گرفته‌اند و تنها در شش روز اول فوریه، ۳۰ مدرسه به دلیل تشدید خشونت در مناطق شهری این کشور به تعطیلی کشیده شد. ۶۰ درصد «پورتو پرنس» پایتخت هائیتی، در کنترل گروه‌های مسلح قرار دارد. هدف غارت اغلب تجهیزات مدرسه از جمله میز، نیمکت، تخته، لپ‌تاپ، دستگاه فتوکپی، باتری و پنل‌های خورشیدی است. در این میان خطر پیوستن کودکان بازمانده از تحصیل به گروه‌های مسلح افزایش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ اعمال خشونت مسلحانه علیه مدارس در هائیتی، از جمله تیراندازی، دزدی، غارت و آدم‌ربایی در یک سال ۹ برابر شده است. علت افزایش ناامنی و ناآرامی‌های گسترده است که سیستم آموزشی کشور را فلج کرده است.

براساس گزارش‌های یونیسف در چهار ماه اول سال تحصیلی (اکتبر تا فوریه)، ۷۲ مدرسه هدف قرار گرفتند در حالی که سال گذشته و در مدت مشابه این تعداد ۸ مدرسه را شامل می‌شد. همچنین گزارش شرکای یونیسف، نشان می‌دهد که حداقل به ۱۳ مدرسه توسط گروه‌های مسلح حمله شده، یک مدرسه به آتش کشیده شده، یک دانش‌آموز کشته شده و حداقل دو کارمند ربوده شده است. تنها در شش روز اول فوریه، ۳۰ مدرسه به دلیل تشدید خشونت در مناطق شهری تعطیل شده‌اند، در حالی که از اکتبر سال گذشته بیش از یک مدرسه از هر ۴ مدرسه تعطیل مانده است.

برونو ماس، نماینده یونیسف در هائیتی درباره‌ی وضعیت دردناک مدارس در این کشور گفت: «در هائیتی، مدارس همیشه به عنوان پناهگاه‌های امن در نظر گرفته شده و مورد احترام بوده‌اند، اما در چند ماه گذشته به هدف خشونت تبدیل شده‌اند. در مناطق شهری خاصی از کشور، گروه‌های مسلح به فکر غارت هستند و مدارس به عنوان جایگزینی سودآور برای سایر اشکال اخاذی و جنایت تبدیل شده است. هدف قرار دادن مدارس توسط گروه‌های مسلح تأثیر زیادی بر ایمنی، رفاه و توانایی یادگیری کودکان دارد و این مسئله باید هر چه سریعتر متوقف شود».

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، ۶۰ درصد پورتو پرنس پایتخت هائیتی در کنترل گروه‌های مسلح قرار دارد. هنگامی که گروه‌ها مدارس را هدف قرار می‌دهند، اغلب تجهیزات مدرسه از جمله میز، نیمکت، تخته، لپ‌تاپ، دستگاه فتوکپی، باتری و پنل‌های خورشیدی را غارت می‌کنند. کیسه‌های برنج، خمیر و ذرت که برای وعده‌های غذایی مدرسه استفاده می‌شد و راه نجاتی برای کودکان بی‌شماری در هائیتی است به همراه وسایل غذاخوری به سرقت رفته است.

با افزایش ناآرامی‌های اجتماعی در هفته‌های اخیر، بسیاری از مدیران مدارس تصمیم به تعطیلی مدارس برای محافظت از کودکان در برابر حملات احتمالی گرفته‌اند. در نتیجه، در ژانویه ۲۰۲۳، کودکان به‌طور متوسط یک و نیم روز مدرسه در هفته را از دست دادند. در چنین وضعیتی بدون اقدام فوری برای محافظت از مدارس در برابر خشونت، یونیسف پیش‌بینی می‌کند که دانش‌آموزان تا پایان ماه ژوئن (خرداد-تیر) حدود ۳۶ روز از مدرسه را از دست خواهند داد.

علاوه بر خشونت مسلحانه، ناآرامی‌های اجتماعی نیز بر توانایی کودکان برای یادگیری در مدرسه تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، در ۲۶ ژانویه، با گسترش اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز و قتل ۱۴ پرسنل پلیس در سراسر کشور، کودکان مجبور به تخلیه مدارس شدند.

نماینده یونیسف در این‌باره اضافه کرد: «در حالی که کودکان اثرات خشونت‌های مسلحانه را متحمل می‌شوند، نشانه‌ای از کاهش ناامنی‌ها در هائیتی دیده نمی‌شود. خشونت همچنان تلفات سنگینی بر زندگی کودکان در «پورتو پرنس» و حومه آن وارد می‌کند و دیگر هیچ مدرسه‌ای در امان نیست. کودکی که از رفتن به مدرسه بازمی‌ماند کودکی است که بیشتر در خطر استخدام شدن توسط گروه‌های مسلح قرار دارد. ما باید برای محافظت از زندگی و آینده کودکان فورا اقدام کنیم».

به‌رغم تشدید خشونت و ناامنی در این کشور، وزارت آموزش هائیتی در اواخر سال گذشته تلاش‌های خود را برای باز کردن مدارس افزایش داد، به طوری که از هر ۴ مدرسه ۳ مدرسه تا دسامبر ۲۰۲۲ بازگشایی شد، در حالی که در ماه اکتبر این تعداد کمتر از ۱ مدرسه از هر ۱۰ مدرسه بود.

یونیسف از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که از هر اقدامی که حق تحصیل کودکان را به خطر می‌اندازد خودداری کنند. یونیسف همچنین از دولت هائیتی درخواست دارد تا از ایمنی مدارس مطمئن شود و گروه‌ها و افراد متجاوز به مدارس را تحت کنترل درآورد.

کد خبر: 57929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =