احتمال تبدیل دریای سرخ به سیاه

احتمال دارد یک کشتی نفتکش که در دریای سرخ در نزدیکی یمن رها شده است منجر به آلودگی گسترده‌ای در این منطقه شود. کسانی که کشتی را می‌شناسند معتقدند که این اتفاق امری قطعی است. این نشت احتمالی ظرف چند روز می‌تواند بنادر کلیدی یمن در دریای سرخ را ببندد به رسیدن کمک‌های غذایی پایان دهد. همچنین نشست نفت می‌تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد و احتمالاً صخره‌های مرجانی و جنگل‌های ساحلی حفاظت شده حرا را از بین می‌برد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ یک مقام ارشد سازمان ملل گفت: «احتمال دارد ابر نفتکش غول پیکری که در سواحل یمن لنگر انداخته هر لحظه غرق یا منفجر شود».

این کشتی با نام «صافر» FSO Safer که حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت است، در سال ۲۰۱۵ در جریان جنگ یمن رها شده و اکنون در حال فروپاشی است.

دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای یمن، اظهار کرد که مقامات باید سریعاً برای جلوگیری از نشت یک میلیون بشکه نفت به دریای سرخ، اقدام کنند. او در یک مصاحبه گفت: «ما نمی‌خواهیم دریای سرخ به دریای سیاه تبدیل شود، این اتفاقی است که خواهد افتاد. این یک کشتی باستانی، یک ابر نفتکش که در ۱۹۷۶ ساخته شده و بنابراین نه تنها قدیمی، بلکه نگهداری نشده است و هر لحظه ممکن است غرق یا منفجر شود».

هزینه لازم برای جلوگیری از این فاجعه ۱۳۰میلیون دلار برآورد شده است، درحالی‌که هزینه پاک‌سازی نفت از محیط زیست پس از وقوع آن ممکن است به ۲۰میلیارد دلار برسد.

کسانی که کشتی را می‌شناسند، از جمله کاپیتانی که قبلاً کشتی را فرماندهی می‌کرد، معتقدند که این اتفاق امری قطعی است. به گفته کاپیتان سابق کشتی هیچ «اگری» در کار نیست، فقط سوال این است که «چه زمانی» این اتفاق خواهد افتاد.

گرسلی ادامه داد «بنابراین مهم است که تا جایی که می‌توانیم سریع عمل کنیم وگرنه در نهایت یک میلیون بشکه نفت به دریای سرخ خواهد ریخت. ما واقعا راهی جز حل این مشکل نداریم».

بر اساس مدل‌سازی اخیر مجله علمی Nature Sustainability، نشت نفت دو تا سه هفته طول می‌کشد که از طریق اریتره به عربستان سعودی و سپس تا جیبوتی سرایت کند.

همچنین این نشت احتمالی ظرف چند روز می‌تواند بنادر حدیده و سلیف که بنادر کلیدی یمن در دریای سرخ محسوب می‌شوند را ببندد و رسیدن کمک‌های غذایی که نزدیک به شش میلیون نفر به آن متکی هستند را پایان دهد. این اتفاق می‌تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد و احتمالاً صخره‌های مرجانی و جنگل‌های ساحلی حفاظت شده حرا را از بین می‌برد.

هشام ناجی، استاد علوم زیست محیطی در دانشگاه صنعا در یک مصاحبه در اینباره گفت: «متاسفانه این نفتکش در نزدیکی یک صخره مرجانی بسیار سالم قرار دارد که گونه‌های زیادی از موجودات دریایی را در خود جای داده است. تنوع زیستی در آن منطقه بالا است و اگر نشت نفت اتفاق بیفتد آسیب جدی به بسیاری از زیستگاه‌های دریایی حساس وارد خواهد شد».

پیشتر عبد الوهاب الدرة، وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله، ائتلاف متجاوز عربی را مسؤول وخامت شرایط نفتکش «صافر» و مواجهه جهان با یک فاجعه دریایی بی‌سابقه دانسته بود.

کد خبر: 58704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =