ظهور اندونزی به عنوان دومین منبع کبالت در جهان

با افزایش استفاده از وسائل باتری‌دار و بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی رقابت بر سر استخراج کبالت در سطح جهانی افزایش یافته است. این فلز با ترکیب شیمیایی خاص که در تولید باتری‌ از آن استفاده می‌شود به‌ویژه با گسترش بازار خودروهای برقی می‌تواند یک منبع حیاتی برای بازار این خودروهای باشد. بزرگترین تولیدکننده کبالت در جهان امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو است که ۷۰ درصد منابع کبالت را در اختیار دارد. اما تسلط چین بر منابع کبالت کنگو موجب نگرانی رقبای غربی آن شده است. در این میان ظهور کشور اندونزی به عنوان دومین منبع کبالت در جهان که البته فاصله زیادی با کنگو دارد باعث شکلگیری رقابت جدیدی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از فایننشیال تایمز؛ اخیرا اندونزی به عنوان دومین تامین کننده بزرگ کبالت در جهان ظاهر شده است. مسئله‌ای که به کاهش شدید قیمت فلز باتری و افزایش نگرانی غرب در مورد تسلط پکن در زنجیره تامین خودروهای الکتریکی کمک می‌کند.

بر اساس گزارش بازار سالیانه یک موسسه صنعتی کبالت، این کشور آسیایی در سال گذشته ۹۵۰۰ تن کبالت تولید کرد که ۵ درصد از عرضه جهانی این ماده را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که اندونزی از تولیدکنندگان جاافتاده‌ای مثل استرالیا و فیلیپین پیشی گرفته است.

به گفته Fastmarkets، افزایش عرضه کبالت اندونزی که محصول جانبی صنعت نیکل به سرعت در حال رشد آن است، به کاهش قیمت‌ها از ۴۰ دلار در هر پوند در آوریل سال گذشته به حدود ۱۵ دلار کمک کرده است. البته با وجود رشد سریع، اندونزی فاصله زیادی با تامین کننده شماره یک جهان، جمهوری دموکراتیک کنگو دارد که ۷۳ درصد سهم جهانی کبالت را در اختیار دارد.

با این حال کنترل عملیاتی چین بر بسیاری از معادن کبالت جمهوری دموکراتیک کنگو، خودروسازان را مجبور به یافتن منابع تامین جایگزین یا تلاش برای تغییر ساختار شیمیایی باتری‌ها جهت کاهش مصرف کبالت کرده است.

ظهور اندونزی به‌عنوان تامین‌کننده کبالت، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های چینی و گروه‌های محلی هدایت می‌شود، نمی‌تواند چنین نگرانی‌هایی را برطرف کند. این درحالی است که ایالات متحده قانون کاهش تورم را معرفی کرده و اتحادیه اروپا قانون مواد خام حیاتی را به منظور کاهش اتکای خود به چین معرفی کرده است.

در این گزارش آمده است: «تسلط چین در اندونزی خطراتی را برای بازار گسترده‌تر، مشابه تسلط تولید در کنگو به همراه دارد». و در ادامه اضافه می‌کند «که این تسلط می‌تواند اهداف سیاست‌های صنعتی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برای کاهش اتکا به چین از طریق زنجیره تامین خودروهای الکتریکی تضعیف کند».

قیمت کبالت از تابستان ۲۰۲۱ به مدت یک سال به شدت افزایش یافت، اما از آن زمان به دلیل ظهور اندونزی، عرضه فراوان از کنگو و کاهش فروش لوازم الکترونیکی قابل حمل، سقوط کرد. این مسائل در کنار سقوط قیمت لیتیوم همگی باعث شد تا کمپانی‌های باتری‌سازی نفسی تازه کنند. اما این مسئله همچنین چالش‌هایی را برای راه‌اندازی و اجرای پروژه‌های جدید در غرب ایجاد کرده است. به عنوان مثال، ساخت پروژه جروویس استرالیا در آیداهو، که قرار بود اولین معدن کبالت ایالات متحده باشد که پس از دهه‌ها افتتاح می‌شود، به دلیل قیمت پایین کبالت و هزینه‌های بالای ساخت و ساز به حالت تعلیق درآمد.

در این گزارش آمده است که قیمت کبالت قرار است در سال جاری زیر ۲۰ دلار در هر پوند باقی بماند و به دلیل رشد شدید عرضه از جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی، بازار حداقل تا اواسط دهه عرضه خوبی خواهد داشت. البته افزایش تقاضای خودروهای برقی در این دهه متعاقباً بازار کوبالت را در اواخر دهه به کمبود ساختاری سوق خواهد داد و تقاضا تا سال ۲۰۳۰ به بیش از دو برابر تا ۴۰۰۰۰۰ تن خواهد رسید.

البته باید گفت کبالت اندونزی یک مشکل زیست‌محیطی فزاینده برای خودروسازان ایجاد خواهد کرد زیرا پتانسیل گرمایش جهانی آن با ۳۶ کیلوگرم CO۲ به ازای هر کیلوگرم تولید کبالت تقریباً چهار برابر بیشتر آلودگی تولید کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو است.

کد خبر: 59990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =