دستورالعمل‌های کار شایسته در بخش تولید کشاورزی غذایی

برای ایجاد امنیت غذایی در جهان و حمایت از سیاست‌های بخش کشاورزی به تازگی دستورالعمل جدیدی از طرف سازمان بین‌المللی کار و با حضور فائو، کارشناسان جهانی، کارفرمایان و سازمان‌های کارگری به تصویب رسید. بیش از یک میلیارد کارگر از این دستورالعمل‌ها بهره خواهند برد که بر اساس ابزارهای سازمان بین‌المللی کار و دستور کار «کار شایسته» طراحی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از ILO؛ کارشناسان دولتی، سازمان‌های کارفرمایی و کارگری در توافقنامه جدیدی دستورالعمل‌های جدیدی را برای ترویج کار شایسته در بخش کشاورزی و مواد غذایی اتخاذ کرده‌اند. این توافقنامه از تلاش‌ها برای بهبود زندگی و معیشت بیش از ۱.۳ میلیارد کارگر و حمایت از توسعه پایدار و ادامه فعالیت در این بخش حمایت می‌کند.

ترویج کار شایسته در این بخش همچنین به رفع چالش‌های بزرگ جهانی مانند افزایش ناامنی غذایی که صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک خواهد کرد. افزایش سطح فقر، که به ویژه در مناطق روستایی و به ویژه در میان نیروی کار کشاورزی و مواد غذایی مشهود است و تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی خود تحت تأثیر چنین تغییراتی قرار دارند؛ مسائلی که خود تا حد زیادی ناشی از سیستم‌های تولید غذای فعلی است.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی کار و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، این دستورالعمل‌ها چهار رکن از دستور کار کار شایسته سازمان بین‌المللی کار را پوشش می‌دهد. این چهار رکن شامل حقوق محل کار، اشتغال شایسته و مولد، حمایت اجتماعی و گفتگوی اجتماعی است.

این دستورالعمل‌ها به عنوان راهنمایی برای مؤسسات ILO و سایر ذینفعان مربوطه عمل خواهند کرد که سیاست‌هایی را برای ارتقای کار شایسته در بخش کشاورزی و غذایی طراحی و اجرا می‌کنند. و همچنین به عنوان بخشی از تلاش‌ها در راستای ایجاد سیستم‌های غذایی پایدار و انعطاف‌پذیر است که قادر به تغذیه جمعیت رو به رشد جهان باشند، بدون این که پایه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای نسل‌های حال و آینده را به خطر بیاندازد.

این دستورالعمل‌ها در نشستی با حضور کارشناسان در ژنو به انجام رسید و ابلاغ شد. در این نشست کارشناسان جهانی از دولت‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های کارگری و همچنین فائو، IFAD، و موسسه CARE International گرد هم آمدند تا در مورد چالش‌های پیش روی این بخش بحث کنند.

کد خبر: 60568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =