۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 61267

نکاتی برای سبک زندگی سالم و اصلاح عادات بد غذایی

الناز علی‌دوست_ مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی
نکاتی برای سبک زندگی سالم و اصلاح عادات بد غذایی

همه ما به سطح قابل قبولی از اطلاعات تغذیه‌ای نیاز داریم تا به این وسیله بتوانیم از یک زندگی سالم برای خود و خانواده بهره‌مند باشیم. انسان با گذشت زمان و روی آوردن به زندگی ماشینی و کاهش صرف زمان کافی برای تهیه غذا، نیاز به راهنمایی پیدا کرد تا با کمک آن بتواند همچنان کیفیت و نوع غذاهایی را که مصرف می‌کند در حد بالایی نگه دارد و به این وسیله بتواند از سلامتی مطلوب برخوردار باشد. از این رو علم تغذیه به منظور ارائه راهکارهایی برای حفظ کیفیت مطلوب زندگی و نیز کمک به بیماران برای افزایش کارایی و کاهش عوارض بیماری، شکل تازه‌ای به خود گرفت.

الناز علی‌دوست؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی (کارشناس تغذیه) کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی - گرایش سلامت و تندرستی
الناز علی‌دوست؛‌ مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

سلامت تغذیه افراد جامعه مقوله‌ای است که فقط به وجود مواد غذایی در سبد تغذیه خانواده بستگی ندارد، بلکه به میزان قابل توجهی تحت تاثیر فرهنگ تغذیه افراد یا خانواده‌هاست.
هیچ شکی وجود ندارد که تغذیه ناسالم یکی از علل مهم تاثیرگذار در ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، کبد چرب ، فشار خون بالا و ... است و تغذیه سالم از عوامل مهم پیشگیری و کنترل این بیماری‌هاست.
در این مطلب سعی می‌شود با توصیه‌های ساده و مفید، باعث اصلاح عادات بد غذایی و بهبود شیوه صحیح زندگی شویم.

تغذیه صحیح به رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی وابسته است. تنوع در برنامه غذایی یعنی مصرف روزانه انواع مختلف مواد غذایی که تمام نیازهای بدن را برطرف می‌کند و تعادل در برنامه غذایی یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن.

باید بدانیم که به‌طور کلی در طول شبانه‌روز نیازهای غذاییمان شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب است.

گروه‌های اصلی غذایی فهرستی از مواد غذایی هستند که برای تامین نیازهای غذایی، هرروز باید از آنها استفاده شود و شامل:

۱. گروه نان و غلات و مواد نشاسته‌ای

۲. گروه میوه‌ها و سبزیجات

۳. گروه شیر و لبنیات

۴. گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها

۵. گروه چربی‌ها و قندها

بنابراین باید سعی کنیم در برنامه غذایی روزانه از همه گروه‌های غذایی انتخاب و استفاده کنیم. به عبارت دیگر در تنوع غذایی گروه‌های مختلف را رعایت کنیم.

اصلاح سبک زندگی در رژیم غذایی

بسیاری از ما بارها انواع مختلف رژیم‌های غذایی را امتحان کرده‌ایم یا حداقل یکی دو نفر را می‌شناسیم که به قول معروف رژیم گرفته‌اند. بسیاری از این افراد و شاید خود ما هم بعد از یک کاهش وزن موفق، مجددا به وزن سابق برگشته‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد که هر رژیمی که به کاهش وزن منجر شود، الزاما تغییری شگرف در زندگی ایجاد نمی‌کند. به بیان دیگر تا سبک غذایی و سبک زندگیمان را اصلاح نکنیم، موفق نمی‌شویم تناسب اندام خود را حفظ کنیم.

در صورتی که این اتفاق بارها تکرار شود و ما با رژیم‌های مختلفی که امروزه در بازار وجود دارد،‌ ابتدا موفق شویم و سپس به وزن قبلی بازگردیم و یا حتی از وزن قبلی خود چاق‌تر شویم، درصد عضلات بدن ما طی این اتفاق‌ تکراری کاهش پیدا کرده و درصد چربی بدنمان افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب علاوه بر بیماری‌های مختلفی که با ادامه این رویکرد در کمین ما هستند و دچارشان می‌شویم، سوخت و ساز بدنمان هم پایین آمده است. حتی پس از تکرار چندباره انواع رژیم‌ها بدن به خوبی به رژیم‌ها پاسخ نمی‌دهد و ما بسیار سخت وزن کم می‌کنیم، که در نهایت می‌توان گفت اصلا اتفاق خوبی نیست.

این درحالی است که تحقیقات ثابت کرده‌اند افرادی که در تمام عمر چاق هستند نسبت به افرادی که مدام وزن کم می‌کنند و دوباره چاق می‌شوند، زندگی سالمتری دارند و کمتر به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. به این نکته نیز دقت کنید که آنچه پس از کاهش وزن سبب حفظ وزن از دست رفته شما می‌شود، فعالیت بدنی است و فقط رژیم غذایی به تنهایی موثر نیست.

همچنین ورزش اگرچه برای سلامتی و کاهش وزن ما بسیار مهم است ولی به تنهایی کافی نیست و تنها با ورزش نمی‌توانیم وزن ایده‌آل را به‌دست بیاوریم. بنابراین برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام لازم است؛ در کنار ورزش، باید یک رژیم غذایی مناسب و اصولی را دنبال کنیم که این خود بزرگترین قدم در اصلاح سبک زندگیمان است.

شاید ندانید؛‌ این روزها تغذیه ناسالم بیشتر از سیگار کشیدن باعث مرگ‌ومیر می‌شود، اکثر افراد ساعت‌ها پشت میز می‌نشینند و غذای حاضری می‌خورند و آن‌قدر درگیر کار هستند که یادشان می‌رود از بدن خود حفاظت کنند.

بیشتر این افراد بعد از آن که به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون، کبد چرب و ... مبتلا شدند تازه به فکر اصلاح سبک زندگی خود می‌افتند. اما آسیب‌ها و بیماری‌های ایجاد شده تا آخر عمر همراه آنها خواهند بود یا معمولا به سادگی برطرف نمی‌شوند و گاهی هم فقط تحت کنترل قرار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید عادت‌های غذایی سالمی در پیش بگیرید باید یاد بگیرید که این تغییرات را به تدریج و کم‌کم وارد زندگی‌تان کنید و نباید انتظار داشته باشید که یک شبه نتیجه‌ تغییرات را مشاهده کنید. در واقع پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حدود ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز است که تغییری جا بیفتد و تبدیل به عادت روزمره شود. تغییر سبک غذایی هم به همین صورت است.

مطالب مرتبط:

سبک زندگی چیست و چرا مهم است؟

بهبود سبک زندگی با سالم خوری

با ورزش کیفیت زندگی را تغییر دهیم

ورزش در محیط کار را فراموش نکنید

چرا بهتر است قبل از ورزش قهوه بنوشیم

کد خبر: 61267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =