۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 61312

جغدهای شب محکوم به مرگ زودهنگام نیستند

شب زنده‌داران زودتر می‌میرند،‌ اما نه به خاطر دیرتر خوابیدن
 جغدهای شب محکوم به مرگ زودهنگام نیستند

شب‌زنده‌داران زودتر از دیگران می‌میرند، اما دلیل مرگ و میر زودتر آنها دیرتر به رختخواب رفتن نیست بلکه کارهایی که در مدت بیداری شبانه انجام می‌دهند باعث مرگ زودتر آنها می‌شود. در تحقیقی داده‌های مربوط به ۲۲ هزار و ۹۷۶ دوقلوی بالغ فنلاندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که نشان می‌دهد ۴۲.۹ درصد از این افراد «تا حدودی شب زنده‌دار» و «شب زنده‌دار» بوده‌اند.

نتیجه تحقیقی که "یورو نیوز" به نقل از نشریه "کرونوبیولوژی اینترنشنال" منتشر کرده؛ دلیل اینکه چرا افراد شب‌زنده دار زودتر از افراد دیگر می‌میرند را بررسی کرده و به نتیجه رسیده است که از لحاظ ساختار بدنی، شب زنده‌داری به کرونوتایپ، یعنی تمایل فرد به خوابیدن یا فعالیت در زمان‌های خاص مربوط می‌شود، که البته این چیزی جدیدی نیست.

مطالعات قبلی هم حکایت از آن داشت که شب زنده‌داران در معرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار دارند، چرا که آنها تمایل بیشتری به رفتارهای پرخطرتر از خود نشان می‌دهند. در این مطالعه، به نظر می‌رسد که مرگ زودهنگام شب زنده‌داران به طور مستقیم به دلیل فعالیت و هوشیاری شبانه‌روزی فرد یا تفاوت‌های فردی در روز و شب نیست، بلکه آنچه منجر به شب‌بیداری آنها می‌شود دلیل زودتر مردن آنهاست.

کریستر هابلین، محقق انستیتوی بهداشت حرفه‌ای فنلاند می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که سهم کرونوتایپ (ساعت خواب و فعالیت شبانه یا روزانه) در مرگ و میر این افراد کم است یا به طور مستقل اصلا وجود ندارد.» بلکه به گفته هابلین در عوض، «به نظر می‌رسد افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با فرد شب زنده‌دار به طور عمده ناشی از مصرف بیشتر تنباکو و الکل است. این وضعیت با کسانی مقایسه شده است که اصولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند.»

پژوهشگران این مطالعه داده‌های ۳۷ سال یعنی از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۸ میلادی و عواملی مانند تحصیلات، شاخص توده بدنی، عادات خواب و همچنین میزان سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هر فرد را مورد بررسی قرار داده‌آند، تا اینکه در سال ۲۰۱۸ دریافتند که ۸۷۲۸ نفر از این شرکت‌کنندگان مرده‌اند. احتمال مرگ به هر دلیلی در افرادی که خود را «تیپ قطعی شب‌زنده دار» اعلام کرده بودند، ۹ درصد بیشتر از کسانی بود که «تیپ شخصیتی صبح‌بیدار» داشته‌اند، به این ترتیب داده‌های اولیه مشترک همه افراد حاضر در این تحقیق مورد برری آماری قرار گرفت.

در نتیجه مشخص شد، شب زنده‌داران غیرسیگاری که زیاد مشروب نمی‌نوشیدند، «خطر مرگ به هر دلیلی» را هم نداشتند. به این ترتیب تیم محققان دریافتند که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل (که منجر به بیماری‌های مرتبط با الکل و همچنین مسمومیت با الکل می‌شود) عامل این مرگ و میر مازاد است.

محققان در مقاله خود عنوان کرده‌اند که یک رابطه متقابل میان «سیستم پاداش مغز» با سیستم شب‌زنده‌داری وجود دارد و میزان مصرف الکل و مواد با ترجیح بیدار ماندن تا پاسی از شب ارتباط دارد.

به این ترتیب این مطالعه می‌گوید احتمال بیشتری وجود دارد که شب‌زنده‌داران در سنین پایین‌تر بمیرند، اما در واقع مرگ آنها به دلیل استعمال دخانیات و مشروبات الکلی است نه به خاطر دیر به رختخواب رفتن.

در عین حال برخلاف مطالعه قبلی، این تیم تحقیقاتی جدید هیچ افزایشی در میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری قلبی و عروقی پیدا نکرد، این در حالی است که بر اساس پژوهش‌های قبلی اختلال در خواب می‌تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی زیادی شود و همچنین با اعتیاد به نیکوتین یا الکل مرتبط باشد،‌ اما بررسی داده‌ها اطلاعات دقیق‌تری را نشان می‌داد در واقع خود عمل دیر به رخت‌خواب رفتن نبوده است که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی شده بلکه رفتارهایی بوده که پس از تا دیر وقت بیدار ماندن از سوی افراد انجام شده است.

با این حال مطالعات دقیق‌تر که شامل افراد بیشتری در کشورهای بیشتر می‌شود به روشن‌تر شدن موضوع کمک خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که نه تنها باید به عادات خواب، بلکه در برخی از انتخاب‌های زندگی که به تغییر در عادات خواب منجر می‌شود هم توجه کرد.

مطالب مرتبط:

No, Night Owls Aren’t Doomed to Die Early

جغد شب یا پرنده صبح؟ دردسرهای خوابیدن در دنیای امروز

اختلال خواب، تجربه مشترک نیمی از مردم جهان

چگونه بعد از تعطیلات راحت و سر ساعت بیدار شویم

کد خبر: 61312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =