روی صحنه تئاتر چه خبر است؟

تئاتر یکی از جذاب‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌توان برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرد. توصیه ما هم به خودمان و حتی شما خوانندگان این مطلب در مورد تئاترهایی است که می‌توانید آخر این هفته و حتی در روزهای هفته‌ای که پیش رو داریم برای تماشا به سراغشان بروید. پس اگر قصد دارید اوقات فراغت خود را طعم فرهنگی هنری بدهید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی

این روزها نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» نوشته حمیدرضا آذرنگ و به کارگردانی آرش دهقان شاد در تماشاخانه ملک بر روی صحنه است. این نمایش با بازی بازیگرانی چون امیرن میری، آیه کیان‌پور، علی پویا قاسمی و دنیا فتحی اجرا می‌شود. ساعت شروع «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی»، ۱۹:۳۰ و زمان اجرای آن یک ساعت و ده دقیقه است.

خلاصه داستان: نمایشنامه «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» در ۲۵ صحنه کوتاه و بلند با چهار شخصیت نوشته شده است. اتفاق داستانی این نمایش مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. پرداختن به مضمون ایدئولوژی خانواده ایرانی در آن برهه تاریخی محور خداحافظی نکردی... است. آذرنگ در این نمایش از بازی‌های زبانی غافل نبوده و دغدغه خود را نسبت به این موضوع به رشته تحریر درآورده است. حمیدرضا آذرنگ در خصوص این نمایشنامه گفته است: «دغدغه‌هایی را در این اثر به قلم در آوردم که از سال‌ها قبل در ذهنم بوده. من عمدا این زبان شاعرانه را برای شخصیت‌ها انتخاب و خلق کردم. در ادبیات داستانی و نمایشی ما این زبان اجازه دفاع از خودشان را نمی‌دهد. در صورتی که ما در واقعیت پیرامونی‌مان این همه شخصیت‌های رنگارنگ وجود دارد. ما بیشتر در ادبیات مان، خود درونی شخصیت‌های داستانی و نمایشی‌مان را به شعار می‌نویسیم در صورتی که من سعی کردم از این گونه نوشتن پرهیز کنم.»

این نمایش از ۱۶ شهریورماه کار خود را شروع کرده است.

آنتیگونه

آنتیگونه نمایشنامه‌ای بسیار جذاب و خواندنی از سوفوکلس، تراژدی‌نویس بزرگ یونان است. از این اثر بارها و بارها اقتباس و اجرا صورت گرفته است. هم‌اکنون نیز قرار است اجرایی دیگر از آنتیگونه در عمارت نوفل‌لوشاتو به روی صحنه برود. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از ۳۰شهریورماه کار خود را آغاز می‌کند. مهسا جمشیدی، پدرام زمانی، پارسا صحرایی و سجاد میر بازیگران این نمایش هستند. آنتیگونه هرشب ساعت ۱۸ اجرا می‌شود و مدت‌زمان آن یک ساعت است. دیدن این تئاتر برای کودکان زیر ۱۲ سال مناسب نیست.

خلاصه داستان: دختری (آنتیگونه) در برابرِ پادشاه و قانون او (کرئون) می‌ایستد. داستان درباره نافرمانی آنتیگونه و کشاکشی است که در این مسیر دچار آن می‌شود.

این آب آشامیدنی نیست

نمایشنامه «این آب آشامیدنی نیست» نوشته وودی آلن، نویسنده و فیلمساز آمریکایی است که این روزها در تهران به روی صحنه می‌رود. کارگردان این تئاتر طاها محمدی و تهیه‌کننده آن سامان خلیلیان است. متن نیز توسط نگار شاطریان ترجمه شده است. تماشاخانه شهرزاد محل اجرای این نمایش است که تا سوم مهرماه بر روی صحنه است و ساعت اجرای آن ۲۱:۰۰ است. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه رامین پرچمی، حامد شیخی، علیرضا حاتمی، رضا نورانی، شیوا جوانمرد، عادل عزیزنژاد و کوروش رخشنده‌پی هستند. تماشای این نمایش برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع است.

خلاصه داستان: اسم من دروبنی‌ئه. پدر دروبنی. من کشیشی در این کشور چشم‌نواز کوچک و کمونیستی‌ام، کشوری که ۳.۹۵۷.۰۰۰ نفر از چهار میلیون جمعیتش کافرند، و حدود ۲۴هزار نفر هم ندانم‌گرایند و هزار نفر دیگر هم یهودی‌اند. منظور این‌که، پیروان زیادی ندارم. اینجا سفارتخانه‌ ایالات متحده است. شش سال پیش از دست پلیس کمونیستی فرار کردم و اینجا پناهنده شدم. در آن سوی این دیوارها چهار میلیون کمونیست قصد جان مرا داشتند!

رَماد

رَماد یعنی خاکستر؛ داستان دهکده‌ای خیالی که در مرز فروپاشی است و همه‌چیز در آن‌جا در حال فراموشی است، از اتحاد و عشق تا نور و حتی تولد. نمایش رَماد به نویسندگی و کارگردانی میلاد چنگ تا ۳۱ شهریورماه در عمارت ارغوان روی صحنه است. زمان آغاز این نمایش هرشب ساعت ۱۹:۰۰ و مدت زمان اجرای آن یک ساعت و ده دقیقه است.

شهرزاد علیمحمدی، مهدی صمیمی، علی انیسی، محمد عورکی، مروارید افسری، میترا طره و سیدحسن آیت بازیگران ان نمایش هستند.

خلاصه داستان: دهکده‌ای که مدت‌هاست آفتاب را از دست داده و هوای ابری بر آن سیطره دارد. بقای این دهکده تبدیل به چالش شده است. اهالی، به دنبال علت این امر هستند. طبق افسانه‌هایی که حول محور این دهکده شنیده شده، آن‌ها باید دست به اقدامی چالش‌برانگیز بزنند. حال اینکه، تنها گرگ باقی مانده‌ سرزمین هم، در غاری مشرف به دهکده زندگی می‌کند...

شازده اجباری

افشین زمانی نمایشی به نام «شازده اجباری» را نوشته و به روی صحنه برده است. این کارگردان در چند اثر قبلی خود هم نقبی به زندگی پادشاهان قاجار زده و برش‌هایی از زندگی آن‌ها را واکاوی کرده است. در شازده اجباری نیز با زیروبم‌های زندگی یک شازده قاجاری مواجه هستیم. «شازده اجباری» بعد از «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» که سال گذشته روی صحنه رفت، بخشی از یک سه‌گانه است. «شازده اجباری» امسال هم در سالن تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. این نمایش هرشب ساعت ۲۰:۰۰ به مدت یک ساعت و ده دقیقه روی صحنه است. پیمان محمدی، محمد سعادت، امیرحسین نعیمی، نجمه نصیری، مهسا ظهیری، فرانک افتاده‌حال و... بازیگران شازده اجباری هستند. دیدن این مایش برای کودکان زیر هشت سال مناسب نیست.

خلاصه داستان: شازده قاجاری خسته به خانه باز می‌گردد و با جنازه‌ خود روبه‌رو می‌شود. روایت خیانت‌های اطرافیان و کابوس‌های مداوم شازده محور اصلی این نمایش است.

شقیقه های ملتهب

مهرماه امسال سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان تئاتر « شقیقه های ملتهب» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری محمدرضا سجادیان است. این نمایش تک پرسوناژ است. شقیقه‌های ملتهب هرشب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ به مدت سک ساعت و ده دقیقه به روی صحنه می‌رود. اجرای این مایش از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود و تا بیستم مهرماه ادامه دارد.

خلاصه داستان: ذهن مرد جوانی در سوگ مادرش به کانون کاستی های جهان بدل می شود. او با لگد کردن ناگهانی یک سوسک، سلسله‌ای از مصائب را رقم می‌زند که برای حل آن‌ها چاره‌ای نمی‌یابد. سرانجام تصمیم جسورانه‌ای می‌گیرد و...

خرچنگ

نمایش «خرچنگ» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حافظی از دوم تا هجدهم مهرماه در عمارت ارغوان به روی صحنه می‌رود. «خرچنگ» یک کمدی سیاه بدخیم معرفی شده و به مسئله سرطان می‌پردازد. بازیگرانی چون متین فرهنگ، سهیل نگهدارزاده، ملیکا طوسی، علیرضا حافظی، حنانه پویان، سینا سلیقه‌دار و ساقی سلیقه‌دار در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. خرچنگ از دوم مهر هرشب ساعت ۲۱:۰۰ اجرا می‌شود.

خلاصه داستان: سرطان وجود ندارد و هیچ کس در جهان به این بیماری مبتلا نیست و مرگ هایی که بر اثر سرطان در جهان ثبت می شوند به دلیل تزریق سم‌های مهلک و کشنده‌ای است که به‌عنوان داروی شیمی درمانی برای کنترل جمعیت جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر: 63962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =