۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 64777
آخر هفته و گالری گردی در شهر

دیدن و تماشا کردن آثار هنری یکی از تفریحات جذاب علاقه‌مندان به هنر است. نمایشگاه‌های هنری از جمله مکان‌هایی هستند که این آثار را مقابل چشم تماشاگران می‌گسترانند و امکان لذت بردن را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. برای هنرمندان و خالق آثار هنری نیز شعفی دیگرگونه دارد وقتی مخاطبان خود را در مقابل آثار خود می‌بینند. اگر به نقاشی و خط و عکس و هنرهای تجسمی علاقه دارید، نمایشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و چند ساعتی را دور از هیاهوی دنیا به تماشای رقص دست هنرمندان بپردازید.

خزان

در آغازین ماه پاییزی عده‌ای از هنرمندان آثار خزانی خود را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته اند. 35 اثر از 25 هنرمند در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده است. هنرمندانی چون کاوه آفاق، علیرضا اصفهانی زاده، کامبیز برنجی، یاور بالسینی، بهمن بروجنی، اردشیر بروجنی، لیدا پولکی، مریم(سایه) ثقفی، مصطفی خزایی، منصور خیرخواه، محمد علی سعیدی، مهدی سیفی، پریسا شاد قزوینی، بهزاد شیشه گران، یعقوب عمامه پیچ، ابراهیم حقیقی، داود شیر محمدی، پروانه رزاقــــــی، مینا قویدل، ســتار کریمــی، پژمان متقیان، سعید محجوبـــی، علیرضا مرادی، محمد محمدزاده تیتکانلـــو، بهداد نجفی اســـدالهی، جواد نوبهار، پروانه سادات نوربخش، بهنام ولدوند آثار خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند. گالری لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله میزبان این گردهمایی خزان‌رنگ است. نمایشگاه خزان تا 30 مهرماه برپاست. ساعات بازدید از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹تا ۱۷ و پنج شنبه ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل خواهد بود.

ئاو

خانه هنرمندان ایران این روزها میزبان نمایشگاه‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها «ئاو» است. ئاو مجموعه عکس‌های ژاله بهرامی با موضوع آب است. بهرامی در توضیح نمایشگاه خود می‌گوید: «دیگر گونه نیستن انکارشده‌ترین مفهوم روزمرگی‌های ماست که به شکل تاریخی و با تاکید فراوان نسل از پس نسل ما را از این امکان ضروری بازداشته‌اند. آسیب‌های اجتماعی برآمده از این نهی و انکار تاریخی در این مقال نمی‌گنجد جز تلنگری برای یادآوری که شاید این کلمات و عکس‌ها پس از آن بر ما زند. به شکل متعارف ما همیشه بر آب نگریسته‌ایم و چه بسیار آثار هنری برآمده از این نگاه متعارف.

اما اگر از درون آب بنگریم چه؟ اگر به درون آدم‌ها سفر کنیم چه؟ اگر دنبال آوای موسیقی باشیم که در روح تمام انسان‌ها جاری‌ست چه؟ اگر کشف کنیم دنیایی سورئالیستی درجهان حاکم است و تمام جهان برپایه عشق است چه؟ اگر بدانیم همه چیز خیالی بیش نبوده و به مانند خوابی است چه؟»...

این نمایشگاه تا هشتم آبان ماه دایر است و می‌توانید هر روز به جز شنبه به بازدید از عکس‌های زیبای آن بروید.

بیرون سیرک

نمایشگاه دیگری که در گالری زمستان خانه هنرمندان برپا شده نامش بیرون سیرک و شامل آثار طراحی ساخت عروسک اثر زهرا شفایی است. در توضیح نمایشگاه «بیرون سیرک» آمده است: «زمانی که دلقکی از ذهن ما بیرون می‌آید نمی‌توانیم آن را با آن دماغ بزرگ قرمز و رنگ‌های تند نبینیم. دلقک، همیشه خوشحال نیست یا قرار نیست همیشه ما را بخنداند. مفهوم دلقک، پیچیده در طنز است و این طنز، زاده‌ی آگاهی است. آگاهی‌ای ورای جریان نمایش و حتی آگاهی‌ای ورای جریان‌های اجتماعی.»

برای دیدن این دو نمایشگاه در خانه هنرمندان به آدرس خیابان طالقانی، خیاببان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، بوستان هنرمندان، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنید.

نقاشیخط

یکی از هنرهای مدرن و مورد توجه مخاطبان و هنرمندان نقاشیخط است که تلفیق زیبایی از خطاطی و نقاشی است. هم‌اکنون در فرهنگسرای نیاوران نمایشگاهی با مضمون نقاشی و نقاشیخط اثر هنرمند مراد فتاحی در معرض دید تماشاگران است. این آثار چشم‌نواز تا ششم آبان ماه بر دیوار گالری فرهنگسرای نیاوران هستند. در نمایشگاه فوق حدود 70 اثر وجود دارد که در آن‌ها از تکنیک رنگ اکرلیک روی بوم استفاده شده است.

روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 تا 19 و جمعه از ساعت 14 می‌توانید به دیدن این آثار بروید.

پرسونا

مجسمه‌سازی یکی از هنرهایی است که قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد. تراشیدن پیکره‌ها، سردیس‌ها و تندیس‌ها از دل سنگ‌های بی‌جان و بی‌شکل هنری است که قرن‌ها بشر را مسحور خودش کرده است.

هنرمندان معاصر نیز در همین جهت ذوق و قریحه خویش را به کار گرفته و به ساختن پیکره‌های زیبا مشغول می‌شوند. اما باید توجه داشت که مجسمه‌ها فقط جهت زیبایی ساخته نمی‌شوند، بلکه مضامین فکری و اندیشه هنرمند را نیز در خود دارند. به همین دلیل است که امروزه مجسمه‌سازی از هنرهای آوانگارد محسوب می‌شود.

پرسونا نمایشگاهی است شامل مجسمه‌هایی ساخته دست هنرمندان جوان ایرانی که در گالری شمیس برپا شده است. درصورت علاقه‌مند بودن به این هنر می‌توانید هرروز تا پنجم آبان ماه از ساعت 16 تا 20 به گالری شمیس واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه دانیالی، پلاک 8 مراجعه کنید.

با طوفان‌الاقصی تا روز آخر

این روزها با توجه به اتفاقات اخیر غزه نمایشگاه عکسی با همین مضمون در حوزه هنری برپا شده است. «با طوفان‌الاقصی تا روز آخر» شامل آثار گروهی عکاسان رسانه‌های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان الاقصی است. در این نمایشگاه 42 عکس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی که آثار عکاسان بین‌المللی هستند، به نمایش گذاشته شده است. ویژگی این نمایشگاه برخلاف بقیه نمایشگاه‌ها این است که تاریخ پایان ندارد و قرار است تا روز پیروزی مقاومت غزه برقرار باشد.

سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران در این زمینه گفت: «درباره عکس‌های موجود در نمایشگاه توضیح داد: عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش در آمده هر هفته به روز می‌شود و تغییر می‌کند و همچنین عکس‌هایی که از دیوار پایین می‌آید به صورت کوچک‌تری بر روی یکی از دیوارهای نمایشگاه اضافه می‌شود. امیدواریم هر چه زودتر شاهد پیروزی ملت بزرگ فلسطین باشیم.»

اگر پیگیر اتفاقات اخیر غزه هستید و می‌خواهید تصاویر بکری از اتفاقات غزه ببینید به این نمایشگاه به آدرس خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری بروید.

کد خبر: 64777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =