دردسر قوانین تولید هیدروژن سبز در ایالات متحده

برخی قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند قوانین مربوط به سوخت هیدروژن، که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی در بخش‌های صنعتی با کربن‌زدایی سخت مانند فولاد و مواد شیمیایی گردد، باید «یک انگیزه قوی و انعطاف‌پذیر باشد تا اقتصاد هیدروژنی داخلی را تسریع و به سرعت گسترش دهد». با این حال همیشه تنش بین رشد و اقتصاد سبز در مقررات زیست محیطی وجود دارد، مخصوصاً وقتی نوبت به نوشتن قوانین برای صنعتی می‌شود که هنوز وجود ندارد. آیا تغییرات قوانین به رشد اقتصادی منجر خواهد شد یا تنها دردسرهای بیشتری به وجود خواهد آورد؟

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از آتیه آنلاین؛ اخیراً به تاریخ ۶ نوامبر نامه‌ی عجیبی در واشنگتن دی سی منتشر شد. در آن روز، نزدیک به دوازده سناتور آمریکایی یادداشتی جدی برای «جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا، «جنیفر گرانهولم»، وزیر انرژی این کشور و «جان پودستا»، مشاور ارشد کاخ سفید در مورد انرژی پاک ارسال کردند. این نامه در مورد راهنمایی قانونی بود که آنها از خدمات درآمد داخلی (IRS) در مورد قوانین مالیاتی حاکم بر یارانه جدید برای هیدروژن «سبز» انتظار داشتند. آنها اصرار داشتند که قوانین مربوط به این سوخت پاک، که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی در بخش‌های صنعتی با کربن‌زدایی سخت مانند فولاد و مواد شیمیایی شود، باید «یک انگیزه قوی و انعطاف‌پذیر باشد تا اقتصاد هیدروژنی داخلی را تسریع و به سرعت گسترش دهد».

این تنها یک جنگ سنگین بود که توسط شرکت‌های فناوری، گروه‌های محیط‌زیست، لابی‌گران انرژی و اتاق‌های تجاری بر سر این موضوع به راه انداختند. برای تأثیرگذاری بر تعداد انگشت شماری از افراد مالیاتی و اربابان سیاسی آنها که این تصمیم را می‌گیرند، میلیون ها دلار صرف تبلیغات تمام صفحه در نیویورک تایمز و واشنگتن پست، در پادکست ها شده است.

با این همه آن سناتورهایی که خواستار انعطاف هستند خشنود نخواهند شد. همیشه تنش بین رشد و اقتصاد سبز در مقررات زیست محیطی وجود دارد، مخصوصاً وقتی نوبت به نوشتن قوانین برای صنعتی می شود که هنوز وجود ندارد. دولت بایدن در پیشنهادات خود به شدت به سمت فضای سبز متمایل شده است. با انجام این کار، احتمالا دردسر عظیم و اعتراض صنعت آغاز خواهد شد.

با تصویب سال گذشته قانون کاهش تورم (IRA) و قانون مهم آب و هوایی آمریکا که سخاوتمندانه‌ترین یارانه جهان (۳ دلار به ازای هر کیلوگرم) را برای ساخت سبزترین نوع هیدروژن از انرژی های تجدیدپذیر ارائه می دهد و همچنین یارانه‌های کوچکتر برای ساخت هیدروژن کم کربن به روش‌های دیگر پرداخت می‌کند، صحنه برای نبرد مهمی آماده شد. از آنجایی که کنگره از محدود کردن این یارانه خودداری کرد، احتمالاً صدها میلیارد دلار در دهه آینده در خطر از بین رفتن خواهد بود. اگرچه اروپا در توسعه هیدروژن پاک جهان را رهبری می‌کند، «شورای هیدروژن» یک انجمن صنعتی، دریافته است که IRA با سرمایه‌گذاری پیشنهادی در هیدروژن، بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه را به سمت ایالات متحده جذب کرد.

اقتصاد سبز به این دلیل به وجود می‌آید که ساخت تمیزترین نوع هیدروژن شامل استفاده از الکترولیزها، قطعات فانتزی کیت است که آب را با استفاده از برق زیاد به هیدروژن و اکسیژن تشکیل دهنده آن تجزیه میکند. همانطور که یک مطالعه تاثیرگذار توسط «جسی جنکینز» و همکارانش در دانشگاه پرینستون نشان داده است، اگر این ماشین‌ها از زغال سنگ یا گاز طبیعی استفاده کنند، هیدروژن حاصل (هرچند در استفاده نهایی تمیز است) می‌تواند بیش از هیدروژن تولید شده با استفاده از سوخت های فسیلی در طول چرخه زندگی خود آلودگی ایجاد کند.

«راشل فخری» از «شورای دفاع از منابع طبیعی»، یک گروه سبز معروف، استدلال می‌کند که به همین دلیل است که قرار دادن سه اصل به عنوان «حفاظ» در برابر تغییر سبز ضروری است. اول نیاز است که انرژی تجدیدپذیر در نزدیکی نقطه استفاده تولید شود. دیگری، که به عنوان «اضافه بودن» شناخته می شود، نیاز به هر نیروی پاکی دارد که از تأسیسات تولیدی جدید تأمین شود. شرط نهایی این است که هیدروژن تولید شده ساعت به ساعت با تولید انرژی پاک مقایسه شود، نه اینکه از آمار تطابق تولید سالانه استفاده شود. IRS معیارهای سختگیرانه‌ای را در هر سه جبهه پیشنهاد می‌کند و از خانم «فخری» و دیگر حامیان محیط زیست تمجید می‌کند.

به‌طور قابل پیش‌بینی، برخی از حامیان صنعت دست به کار شده‌اند. «جیسون گرومت»، رئیس انجمن نیروی پاک آمریکا، یک لابی بزرگ که نمایندگی‌های شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن، فناوری و انتقال را نمایندگی می‌کند، استدلال می‌کند که پیشنهاد جدید حاوی «یک نقص کشنده اما قابل رفع» است. در حالی که سه اصل قبلی را می‌پذیرد، او معتقد است که مقررات تطبیق ساعتی به شدت اعمال شود و بنابراین «اکثریت قابل توجهی از شرکت‌های انرژی پاک را از سرمایه گذاری در هیدروژن سبز منصرف کند». سرمایه‌داران بالقوه نگران خواهند بود که تطابق ساعتی حتی در تمام نقاط آمریکا امکان پذیر نیست و اصلاحات مورد نیاز برای آن چندین سال طول می‌کشد تا اجرایی شود. «کیت مارتین»، کارشناس یک شرکت حقوقی، معتقد است «خزانه‌داری تأمین مالی پروژه‌های هیدروژن سبز را دشوار کرده است» زیرا پروژه‌های در حال ساخت قبل از معرفی الزامات تطبیق ساعتی چنین استانداردی ندارند. این دستوارالعمل می‌تواند منجر به افزایش ۲.۵ دلار در کیلوگرم در هزینه تولید هیدروژن سبز شود.

با این حال، آشکارا، برخی از صداهای قدرتمند صنعت از این حکم حمایت می‌کنند. یکی از آنها «آندرس گلوسکی»، رئیس شرکت AES است که در یک تاسیسات ۴ میلیارد دلاری هیدروژن سبز در شمال تگزاس سرمایه‌گذاری کرد. او مطمئن است که پروژه بزرگ او، که از انرژی‌های تجدیدپذیر سفارشی ساخته شده در محل استفاده می‌کند، با پیشنهادات جدید ۴۵ ولتی مواجه خواهد شد. شرکت Air Products، بزرگترین تولید کننده هیدروژن در جهان، ۱۵ میلیارد دلار بر روی هیدروژن پاک سرمایه‌گذاری کرده است که شامل سهامی در تاسیسات تگزاس نیز می‌شود. این شرکت، آنچه را که پیشنهاد «سه اصل قوی» می‌خواند، تحسین می‌کند و به عقیده آنها این باعث تحریک سرمایه‌گذاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

چنین شکافی نشان می‌دهد که مبادله بین رشد و اقتصاد سبز ممکن است آنطور که در ابتدا به نظر می‌رسد واضح نباشد. مارتین تنگلر از BloombergNEF، یک شرکت اطلاعاتی، خاطرنشان می‌کند که ساخت هیدروژن با نیروی شبکه برق، خروجی کثیف‌تری نسبت به مثلاً استفاده از برق شبکه برای وسایل نقلیه الکتریکی دارد (که هنوز تمیزتر از موتورهای بنزینی هستند). او استدلال می‌کند که ادعاهایی مبنی بر تأثیر سردرگمی بر سرمایه‌گذاری بیش از حد است، و اگرچه مجموعه پروژه‌های قابل دوام «در حال کوچک شدن است، اما هنوز ارزش آن را دارد».

همانطور که شور و شوق سرمایه‌داران مشتاق سبز هیدروژنی نشان می‌دهد، در اینجا نیز می‌تواند فرصتی برای جهش وجود داشته باشد. یک منبع بزرگ درآمد در آینده صادرات آمونیاک سبز (مشتق هیدروژنی که در ساخت کود استفاده می‌شود) به بازارهای خارج از کشور مانند ژاپن و اروپا است. در این راستا پیش‌نویس قوانین مربوط به انرژی سبز، بخش هیدروژن آمریکا را با قوانین سبز اروپا همسو می‌کند.

پیشنهادهای جدید اکنون به مدت دو ماه برای اظهار نظر عمومی باز است. مطمئناً در سال جدید یک جنگ بزرگ رخ خواهد داد که شامل خشم آن دسته از سناتورهایی است که توصیه آنها نادیده گرفته شده است. این احتمالاً منجر به برخی اصلاحات در مقررات خواهد شد.

کد خبر: 66779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =