دستیابی به اهداف انرژی سبز نیازمند سرمایه‌گذاری و سرعت بیشتر است

شاید بتوان بزرگ‌ترین چالش برای دستیابی به اهداف انرژی سبز را چگونگی تامین منابع مالی و استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر در بیشتر اقتصادهای نوظهور دانست. دولت‌های جهانی در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در دسامبر گذشته در دبی موافقت کردند که ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند و از سوخت‌های فسیلی دور شوند. اما درباره هیچ سازوکاری جهت تامین مالی این گذار به سمت انرژی پاک در کشورهای در حال توسعه موافقت نشد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از رویترز؛ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) گفت، انتظار می‌رود ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ دو و نیم برابر افزایش یابد، اما دولت‌ها باید برای دستیابی به هدف بالاتری پیش بروند، این هدف سه برابر کردن آن تا سال ۲۰۳۰ در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل متحد است.

«آژانس بین‌المللی انرژی» در گزارش چشم‌انداز سالانه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد ظرفیت جدید اضافه شده در سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۱۰ گیگاوات رسیده است که ظرفیت موجود را به ۳۷۰۰ گیگاوات می‌رساند.

تحت سیاست‌های فعلی و شرایط بازار، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال ۲۰۲۸ در مجموع به ۷۳۰۰ گیگاوات افزایش یابد. برای رسیدن به هدف سال ۲۰۳۰ که در سال گذشته مورد توافق قرار گرفت، نیاز به رسیدن به حداقل ۱۱۰۰۰ گیگاوات است.

دولت‌های جهانی در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در دسامبر گذشته در دبی موافقت کردند که ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند و از سوخت‌های فسیلی دور شوند. اما درباره هیچ سازوکاری جهت تامین مالی این گذار به سمت انرژی پاک در کشورهای در حال توسعه موافقت نشد.

در این گزارش آمده است که بزرگ‌ترین چالش برای دستیابی به این هدف، افزایش منابع مالی و استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر در بیشتر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است. «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی «آژانس بین‌المللی انرژی» در اینباره می‌گوید «در غیاب هیچ کمکی برای کشورهای آفریقایی و کم درآمد در آسیا و آمریکای لاتین، آنها نمی‌توانند به اهداف انرژی پاک خود برسند. این یک خط گسل در رسیدن به هدف ۲۰۳۰ خواهد بود».

در طول سال گذشته، تورم و نرخ‌های بهره بالاتر نیز تجهیزات و هزینه‌های تامین مالی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده و سیاست‌ها برای انطباق با محیط جدید اقتصاد کلان کند بوده است. سرمایه‌گذاری ناکافی در شبکه‌ها نیز مانع استقرار سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین روندهای آهسته و بوروکراتیک مجوزها و موانع اداری می‌شود.

سال گذشته، چین بیشترین رشد را در انرژی های تجدیدپذیر داشت و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۸ نزدیک به ۶۰ درصد از ظرفیت‌های تجدیدپذیر جدید را به خود اختصاص دهد. آژانس بین‌المللی انرژی درباره نقش چین در گذار به انرژی تجدیدپذیر می‌گوید: «نقش چین در دستیابی به هدف ۲۰۳۰ بسیار مهم است زیرا انتظار می‌رود تا پایان این دهه بیش از نیمی از ظرفیت جدید مورد نیاز جهان در این کشور نصب شود».

همچنین انتظار می‌رود که «فتوولتائیک» خورشیدی و باد خشکی در سال ۲۰۲۸ در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و برزیل در مقایسه با پنج سال گذشته بیش از دو برابر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در نهایت اضافه می‌کند که علی‌رغم بسیاری از اعلامیه‌های پروژه‌های هیدروژن سبز، پیشرفت در این زمینه کند است. در این پروژه‌ها هیدروژن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تقسیم آب تولید می‌شود و به عنوان سوخت پاک‌تر برای صنایع انرژی‌بر و حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به کند بودن پروژه‌های هیدروژن سبز انتظار می‌رود تنها ۷ درصد از پروژه‌های فعلی تا سال ۲۰۳۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

کد خبر: 67404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =