فقر و گرسنگی در کمین میلیون‌ها کشاورز منطقه

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از کشورهای آسیا-اقیانوسیه خواسته تا به سرعت سیستم‌های کشاورزی خود را تغییر دهند زیرا نه تنها امیدها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ کمرنگ شده است، بلکه کشورهای این منطقه سیر نزولی را پیش گرفته‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از فائو در سمپوزیومی که توسط این سازمان در مورد تحول سیستم‌های کشاورزی در آسیا-اقیانوسیه برگزار شد، از دولت‌ها، بخش خصوصی و سایر ذینفعان خواسته شده تا به طور گسترده تغییر سیستم‌های کشاورزی را به دلیل بدترشدن سوءتغذیه و تخریب محیط‌زیست در پرجمعیت‌ترین منطقه جهان، در دستور کار قرار دهند.

بر اساس گزارش پیشرفت اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ به قدری از مسیر تعیین‌شده خارج شده است که برای دستیابی به تمام ۱۷ هدف توسعه پایدار - با تاخیری ۳۵ ساله - تا سال ۲۰۶۵ نیاز دارد.

افزایش قیمت مواد غذایی، سیل، خشکسالی، کمبود آب، افزایش بلایای مرتبط با آب و هوا، همه‌گیری جهانی کرونا و درگیری‌ها، ناامنی غذایی در سراسر منطقه را به همراه داشته است. این چالش‌ها مستقیماً بر آسیب‌پذیرترین افراد، از جمله کشاورزان خرده‌مالک که برای امرار معاش خود به زمین وابسته هستند و میلیون‌ها فقیر شهری در این کشورها تأثیر می‌گذارد.

آسیا و اقیانوسیه در حال حاضر ۶۰ درصد از تلفات جهانی و ۴۰ درصد از ضررهای اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی از جمله سیل و خشکسالی را متحمل می‌شود.

گزارش‌های متعدد فائو نشان می‌دهد که وضعیت امنیت غذایی، مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه در این منطقه کاملاً شکست خورده است. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در آسیا-اقیانوسیه دچار سوءتغذیه بودند که بیشتر آنها در جنوب آسیا هستند و ۴۰ درصد از کل ساکنان به یک رژیم غذایی سالم در روز دسترسی ندارند.

بیش از ۸۰ درصد از خرده‌مالک‌ها و کشاورزان خانوادگی جهان در زمین‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه زندگی می‌کنند و کاهش در برداشت محصول نهایی به معنای افزایش فقر در بین تمام این خانواده‌ها خواهد بود. برای برون‌رفت از این معضل بزرگ منطقه‌ای، فائو چهار حوزه اولویتی را ترسیم کرده است:

۱. حمایت فوری از اقشار آسیب‌پذیر از طریق سیستم‌های حمایت اجتماعی، به ویژه در مناطق روستایی و در میان گروه‌های آسیب‌پذیر؛

۲. تقویت تولیدات کشاورزی از طریق دسترسی مقرون‌به‌صرفه به بذر و کود، سرمایه در گردش، کمک‌های فنی و ارتباط با بازارها؛

۳. تسهیل تجارت محصولات و نهاده‌های کشاورزی برای جلوگیری از اختلالات بیشتر در تولید مواد غذایی؛

۴. سرمایه‌گذاری در کشاورزی مقاوم در برابر آب و هوا برای مقابله و معکوس‌کردن اثرات بحران آب و هوا.

کد خبر: 54255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =