عمری به اندازه یک کاهو

لیز تراس پس از تنها یک ماه و نیم نخست‌وزیری که اکثر آن صرف زد و خوردهای سیاسی، مجموعه‌ای فاجعه‌بار از تصمیمات اقتصادی و سقوط ارزش پوند شد، استعفای خود را در پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد. خانم تراس که با چشم‌اندازی برای کوچک کردن دولت و کم­کردن مالیات بر سر کار آمده بود با شکست برنامه‌های مالی که منجر به تلاطم اقتصاد بریتانیا شد، سیاستمداران حزب محافظه‌کار حاکم را واداشت تا از او بخواهند از مقامش استعفا دهد. بر اساس نظرسنجی جدید، تنها ۱۰ درصد از مردم کشور عملکرد تراس را مثبت ارزیابی کردند و اکنون او دارای رکورد کوتاه‌ترین زمان نخست‌وزیری یک شخص درتاریخ ۳۰۰ ساله بریتانیا است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از گاردین، لیز تراس در مواجهه با مخالفت قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار بریتانیا، طرح‌ بحث‌برانگیز خود در مالیات یعنی لغو کاهش ۴۵ درصدی نرخ مالیات بر درآمد افراد پردرآمد را پس گرفت. با این حال برنامه‌های اقتصادی خانم تراس از روزهای نخست، بازارهای مالی را متلاطم کرده و پوند انگلیس را به شدت تحت فشار قرار داد بود، به همین دلیل بانک انگلستان مجبور به مداخله برای حمایت از اوراق قرضه دولتی شد.

در پایان این مارپیچ سقوط سیاسی، خانم تراس به قدری منفور شده بود که قانونگذاران حزبی او علناً به برنامه‌هایی برای جایگزینی او فکر می‌کردند و به وی پیشنهاد دادند تا استعفا دهد.

نکته جالب توجه مقایسه عمر ماندگاری خانم تراس در مقام نخست‌وزیری با عمر ماندگاری یک کاهو در قفسه سبزی‌فروشی بود. مقایسه‌ای که پیش از کناره‌گیری نخست‌وزیر از مقامش توسط نشریه معروف اکونومیست صورت گرفت و از قضا درست از آب درآمد.

دیروز در ۲۴ اکتبر بر اساس اعلام کمیته‌ای از حزب محافظه‌کار، ریشی سوناک، بانکدار سابق و وزیر خزانه‌داری پیشین، به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا اعلام شد. این مقام پس از اینکه رقبای دیگر از نامزدی کنار کشیدند به وی تعلق گرفت. در نخستین روز کاری ریشی سوناک در دفتر نخست‌وزیری، وی مورد انتقاد برخی رسانه‌ها برای اظهار نظرهای قبلی خود قرار گرفته است. از جمله موارد بحث‌برانگیز سوناک که در یک ویدئو فاش شده، سخنرانی خصوصی او برای اعضای حزب محافظه‌کار در تونبریج ولز است که در آن اظهار می‌کند پول و سرمایه‌ عمومی را از «مناطق شهری محروم» خارج کرده تا با سرمایه‌گذاری آن در «شهرهای ثروتمند» به اقتصاد این مناطق کمک کند.

کد خبر: 54671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =