برنامه نیوزیلند برای گرفتن مالیات از گازها و فضولات دامی

نیوزیلند در اقدامی که دولت امیدوار است تا به اهداف تغییر آب و هوا در این کشور کمک کند قصد دارد تا از انتشارات زیست‌محیطی دام‌پروری از جمله موارد مربوط به میزان فضولات و پسماند دام‌هایی مانند گاو و گوسفند مالیات بگیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، هدف از این کار اجرای کامل «طرح قیمت‌گذاری آلاینده‌های کشاورزی» تا سال ۲۰۲۵ است. «طرح قیمت‌گذاری آلاینده‌های کشاورزی» سندی است که طی آن میزان مشخصی از مالیات برای تولیدات مرتبط با افزایش سطح دی‌اکسید کربن در نظر گرفته شده و هدف آن کاهش دی‌اکسید کربن از جو زمین تعریف شده است.

دولت نیوزیلند گفته است که درآمد حاصل از این نوع مالیات «از طریق فناوری جدید، تحقیقات و پرداخت‌های تشویقی به کشاورزان بازگردانده می‌شود» تا از این طریق کشاورزی سبز جایگزین اشکال قبلی کشاورزی شود.

ایده معرفی چنین سیستمی مالیاتی برای تولیدات کشاورزی توصیه شرکت‌های پژوهشی است که در ارتباط با جایگزینی اقتصاد سبز فعالیت می‌کنند.

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند در بیانیه‌ای از این طرح‌ها حمایت کرد و گفت: «این یک گام مهم رو به جلو برای انتقال کشور به آینده کم‌آلاینده است و در راستای وعده دولت برای عملی کردن طرح مالیاتی جدید از کشاورزی است».

آردرن ادامه داد: «هیچ کشور دیگری در جهان هنوز سیستمی برای قیمت‌گذاری و کاهش آلاینده‌های کشاورزی ایجاد نکرده است، بنابراین کشاورزان ما قرار است از اولین برنامه‌ها در این زمینه بهره‌مند شوند».

کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد نیوزلند از جمله صادرات ایفا می‌کند، اما در عین حال بخش قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور در بخش کشاورزی و بویژه دامداری رخ می‌دهد.

در سند مشاوره اجرایی «طرح مالیات از آلاینده‌های کشاورزی»، مقامات نیوزیلند اعلام کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از کشاورزی از جمله دی‌اکسید کربن، اکسید نیتروژن و متان مسئول بیش از نیمی از انتشارات ناخالص گاز در نیوزیلند است. بر اساس این سند، دی‌اکسید کربن از اوره، اکسید نیتروژن از سرگین و گاز متان از طریق هضم و تولید گاز در معده دام بوجود می‌آید.

اگر چه این طرح از حمایت چهره‌های دولتی برخوردار است، اما مورد استقبال همگان قرار نگرفته است. روز سه‌شنبه، انجمن کشاورزان نیوزیلند با خشم به پیشنهادات دولت واکنش نشان دادند. آنها خواهان جلوگیری اجرایی شدن این طرح و تفکیک مالیات گوسفند از گاو هستند. چرا که گاوها آلودگی گازی بیشتری نسبت به گوسفندان ایجاد می‌کنند.

از میان اروگوئه، آرژانتین، نیوزیلند و برزیل که بیشترین میزان دام نسبت به جمعیت را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، نیوزلند نخستین کشوری است که به دنبال تعیین قیمت برای آلاینده‌های کشاورزی در بخش دامداری است به همین دلیل اختلافات برای اجرایی شدن چنین طرحی برای نخستین بار ظهور کرده و انتظار می‌رود که اعتراضات کشاورزان ادامه داشته باشد.

کد خبر: 54896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =