تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان

گزارش شمارش معکوس نشریه معتبر پزشکی لنست (Lancet) نشان می‌دهد وابستگی مداوم جهان به سوخت‌های فسیلی خطر ناامنی غذایی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش می‌دهد. همچنین این گزارش تخمین می‌زند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا منجر به ۴.۷ میلیون مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ شده که از این میان ۱.۳ میلیون (۳۵٪) مستقیماً به احتراق سوخت‌های فسیلی مربوط است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از نشریه لنست؛ در واکنش به این گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران کشورهای جهان خواست تا متناسب با اندازه و وسعت این بحران به آن واکنش نشان دهند.

رهبران کشورهای مختلف ماه آینده در بیست‌ و ‌هفتمین کنفراس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) که در مصر برگزار خواهد شد شرکت می‌کنند.

این گزارش شامل پژوهش‌های ۹۹ کارشناس از سازمان‌های مختلف از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و به رهبری دانشگاه کالج لندن است و نتایج آن نشان می‌دهد که چگونه وضعیت‌های آب و هوایی شدید و بی‌سابقه، فشار بر خدمات بهداشتی در سطح جهانی که در مواجهه با بحران همه‌گیری کرونا نیز قرار دارند افزایش داده است.

از دیگر یافته‌های این گزارش تخمین میزان مرگ و میر ناشی از گرما در سراسر جهان طی دو دهه گذشته است که حدوداً دو سوم افزایش داشته است.

گزارش نشریه لنست وضعیت کنونی جهان را بی‌سابقه برآورد می‌کند و مدعی است رکوردهای دما در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان شکسته شده است، از جمله در بریتانیا که درجه هوا در آن و در ماه ژوئیه ۴۰ درجه سانتیگراد ثبت شده و بخش‌هایی از اروپا، پاکستان و چین موج شدید گرما را تجربه کرده‌اند.

اثرات گرمای شدید بر سلامتی شامل تشدید شرایطی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، ایجاد گرمازدگی و مشکلات سلامت روان است. تغییر آب و هوا باعث افزایش شیوع بیماری‌های عفونی شده است و تعداد ماه‌های گرم که انتقال مالاریا را تسهیل می‌کنند در مناطق مرتفع قاره آمریکا و آفریقا در طی ۶۰ سال گذشته افزایش یافته است. این گزارش در پایان می‌گوید: «علی‌رغم چالش‌ها، شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد اقدامات فوری همچنان می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را با تغییر سریع به سمت انرژی پاک و بهینه‌سازی انرژی نجات دهد».

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش در واکنش به این وضعیت عنوان کرد که جهان در حال مشاهده اقدامات کشورهای گروه ۲۰ است که ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهانی را تولید می‌کنند. وی افزود که این کشورها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر از این تلاش کنند و با سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی‌های تجدیدپذیر، گام‌های موثرتری در این راستا بردارند. گوترش ادامه داد: «سلامت انسان، معیشت خانوارها و اقتصاد ملی به دلیل عدم کنترل اعتیاد به سوخت‌های فسیلی در حال سقوط است».

با این همه انتظار این است که کشورهای در حال توسعه از کشورهایی که با استفاده از سوخت‌های فسیلی ثروتمند شده‌اند، برای جبران هزینه‌های خسارات و آسیب‌هایی که آب و هوای متغیر ما ایجاد می‌کند، میزان قابل توجهی پول مطالبه کنند.

بر اساس توافقات قبلی، قرار بود از سال ۲۰۲۰ مبلغی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از طرف کشورهای توسعه یافته برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هزینه شود که تاکنون محقق نشده است. اکنون جهان توسعه یافته با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در حال حاضر میلیاردها دلار از بودجه خود را برای حمایت نظامی اوکراین هزینه می‌کنند. به همین دلیل پیشبینی می‌شود بیست‌ و ‌هفتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در فضایی مملو از بی‌اعتمادی برگزار شود.

کد خبر: 55034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =