کودکان قربانی شدیدترین سیل تاریخ معاصر پاکستان

امسال با وقوع باران‌های موسمی، پاکستان ویرانگرترین سیل تاریخ خود را تجربه کرد. زندگی حدود ۳۳ میلیون نفر، از جمله ۱۶ میلیون کودک تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفته است و بسیاری از تاسیسات مهم و زیربنایی این کشور تخریب شده‌اند. سازمان یونیسف با کمک دولت و همکاری سازمان‌های همراه برای افراد آسیب دیده که از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند خدمات بهداشتی و آموزشی فراهم می‌کند. بخش مهمی از خدمات مربوط به مسائل تغذیه‌ای از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم جهت جلوگیری از بیماری‌های جدید در این شرایط است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از یونیسف؛ باران‌های سیل‌آسای موسمی باعث شدیدترین سیل تاریخ اخیر پاکستان شده است. در نتیجه سیل اخیر در پاکستان روستاهای زیادی از بین رفته و تقریباً ۱۰ میلیون کودک به حمایت فوری و نجات‌بخش نیاز دارند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر ناشی از آب، غرق شدن و سوءتغذیه افزایش یافته و صدها هزار خانه آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

با کاهش میزان سیل در حالی که بسیاری از تأسیسات بهداشت عمومی، سیستم‌های آب‌رسانی و مدارس ویران شده یا آسیب دیده‌اند، بحران حادی برای بهداشت و سلامت کودکان بوجود آمده است. کودکان ضعیف و گرسنه در حال مبارزه با سوءتغذیه شدید، اسهال، مالاریا، تب دنگی، حصبه، عفونت‌های تنفسی حاد و بیماری‌های پوستی دردناک هستند. علاوه بر بیماری‌های جسمی، هرچه این بحران بیشتر ادامه یابد، آسیب‌های روانی کودکان نیز بیشتر می‌شود.

یونیسف با کمک دولت پاکستان و شرکای خود در حال کمک‌رسانی و تامین آب آشامیدنی سالم در این وضعیت است. لوازم پزشکی، کمک‌های اولیه، مواد غذایی و درمانی و بسته‌های بهداشتی برای کودکان و خانواده‌ها از جمله اقلام کمکی یونیسف به سیل‌زدگان است. همچنین این سازمان در حال ایجاد مراکز آموزشی موقت و حمایت از حفاظت و رفاه روانی-اجتماعی کودکان آسیب دیده از این سیل‌های ویرانگر است اما به گفته یونیسف برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این سیل ویرانگر کمک‌های بسیار بیشتری مورد نیاز است.

حدود ۳۳ میلیون نفر، از جمله حدود ۱۶ میلیون کودک، تحت تأثیر باران‌های شدید موسمی امسال در پاکستان قرار گرفته‌اند که سیل و رانش زمین را نیز به همراه داشته است. برخی از رودخانه‌های اصلی از کرانه‌های خود عبور کرده، از سدها سرریز شده و خانه‌ها، مزارع و زیرساخت‌های حیاتی از جمله جاده‌ها، پل‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی عمومی را ویران کردند. تعداد این ویرانی‌ها طبق برآورد یونیسف بالغ بر ۲۷ هزار مرکز عمومی و خدماتی است.

آسیب به سیستم‌های تامین آب و تاسیسات بهداشتی باعث شده است که میلیون‌ها نفر دیگر به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشند. علیرغم ارائه آب تصفیه شده توسط دولت و نهادهای بین‌المللی، بسیاری از خانواده‌ها راهی جز نوشیدن آب آلوده به بیماری ندارند و اکنون بار سنگین بیماری‌های کشنده ناشی از آب نیز به فجایع قبلی اضافه می‌شود.

در همین حال، بیش از یک کودک از هر ۹ کودک زیر پنج سال که در مراکز بهداشتی در مناطق سیل زده سند و بلوچستان پاکستان بستری شده‌اند، از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند؛ وضعیت تهدیدکننده حیاتی که منجر به ضعف سیستم ایمنی می‌شود و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

از آنجا که وقوع بلایای طبیعی همواره ضعیف‌ترین اقشار را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد، کودکان بیشتر از بزرگسالان در رنج ناشی از سیل قرار دارند و جمعیت جوامع فقیرتر بیشترین بار خسارت‌ها را متحمل خواهند شد. بسیاری از مناطقی که به شدت آسیب دیده‌اند، پیش از وقوع سیل از آسیب‌پذیرترین مناطق پاکستان بوده‌اند و این مسئله شدت آسیب‌ها را افزایش داده است.

هنگامی که یک وضعیت اضطراری ناگهانی مانند زلزله یا طوفان رخ می‌دهد، این کودکان هستند که اول از همه آسیب می‌بینند و بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. علاوه بر تأثیرات فوری و ویرانگر مثل از دست دادن زندگی، تخریب خانه‌ها، مراکز عمومی و زیرساخت‌های حیاتی، چنین حوادثی می‌تواند دسترسی به غذا، سرپناه و حمایت اجتماعی را تهدید کند. کودکان و مادران اغلب از مراقبت‌های اساسی و ضروری، از جمله داروها و لوازم نجات‌بخش محروم هستند. در این شرایط خطر سوءتغذیه افزایش می‌یابد و زیرساخت‌های ویران دسترسی به امکانات بهداشتی را ناممکن می‌سازد.

اکنون یونیسف با استفاده از تجهیزات اضطراری از پیش آماده، در حال ارائه خدمات و تجهیزات فوری است. این خدمات شامل آب آشامیدنی، قرص‌های تصفیه آب، کیت‌های بهداشتی، داروها، واکسن‌ها، مکمل‌های غذایی درمانی برای کودکان، زنان باردار و شیرده و پشه‌بند است. در همین حال، ده‌ها کلینیک بهداشتی سیار در حال ارائه کمک‌های نجات‌بخش به جمعیت آواره هستند. یونیسف همچنین می‌خواهد به کودکان کمک کند تا آموزش را از سر بگیرند و از دولت حمایت می‌کند تا خدمات حیاتی را در اسرع وقت برای کودکان برقرار کند. این سازمان بیش از ۲۰۰ مرکز آموزشی موقت ایجاد کرده تا به کودکان کمک کند با ضربه ناشی از این فاجعه کنار بیایند و روال زندگی خود را از سر بگیرند.

سیل‌های رکوردشکن در این کشور در حال توسعه جنوب آسیا از اواسط ژوئن تاکنون ۳۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و ۱۷۰۰ نفر یا بیشتر را کشته است. نزدیک به ۸ میلیون نفر آواره شده‌ند و صدها هزار نفر هنوز در چادرها و خانه‌های موقت زندگی می‌کنند.

کد خبر: 55995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =