لزوم ارائه طرح‌های متنوع مالی برای صندوق‌های بازنشستگی

پرداخت مستمری بازنشستگی در بیشتر کشورها بر اساس سیستم پرداخت حق بیمه و سرمایه‌گذاری مالی در دو دهه گذشته بخش اصلی فعالیت صندوق‌های بازنشستگی برای عمل به تعهدات خویش بوده است. گزارش جدید سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه شامل مجموعه‌ای از توصیه‌ها در مورد معرفی، توسعه و تقویت طرح‌های بازنشستگی مبتنی بر دارایی و سرمایه‌گذاری است تا سیستم‌های بازنشستگی را در برابر رسیک بازارهای مالی در شرایط بحران کنونی جهانی حمایت کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از OECD؛ عدم ثبات مالی و اقتصادی کنونی و همچنین افزایش هزینه‌های زندگی می‌تواند بهبود، تقویت و اصلاحات سیستم‌های بازنشستگی را از طرف سیاست‌گذاران و بخش‌های مدیریتی به تعویق انداخته یا دچار چالش کند. تعویق این اصلاحات مورد نیاز، رفاه بازنشستگان فعلی و آینده را به خطر خواهد انداخت. از این رو بر اساس گزارش جدید سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سیاست گذاران باید به بهبود سیستم‌های بازنشستگی ادامه دهند.

براساس چشم‌انداز بازنشستگی ۲۰۲۲ که اخیراً از طرف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منتشر شده است، برنامه‌های بازنشستگی بر مبنای سرمایه‌گذاری حق‌ بیمه کارکنان در دارایی‌هایی، که منجر به بازگشت سود و امکان پرداخت مستمری بازنشستگی از این طریق می‌شوند (پرداخت بازنشستگی با پشتوانه دارایی) در دو دهه گذشته در اکثر کشورهای عضو OECD رشد داشته است. در این کشورها کل دارایی‌های در نظر گرفته شده برای بازنشستگی بیش از ۱۰۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی OECD تا پایان سال ۲۰۲۱ بوده است. به همین دلیل برنامه‌های سرمایه‌گذاری، نقشی کلیدی در تنوع منابع بودجه بازنشستگی دارند.

ماتیاس کورمان، دبیر کل OECD در این رابطه می‌گوید: «سیستم‌های بازنشستگی قوی برای محافظت از استانداردهای زندگی جمعیت سالخورده بسیار مهم است، زیرا با توجه به ساختار جمعیت، تقاضا برای این سیستم‌ها همچنان در حال رشد است. سیستم‌های نظارتی و مدیریتی در سرتاسر جهان با چالش‌های مشابهی در زمینه رشد پایین، تورم بالا و عدم اطمینان بازارهای مالی مواجه‌اند و در عین حال با پیامدهای پیری جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند. ما باید به توسعه و تقویت یک سیستم چند ستونی ادامه دهیم که انواع مختلف طرح‌های بازنشستگی را ترکیب می‌کند تا مکمل یکدیگر بوده و ریسک‌های مالی را متنوع کرده و کاهش دهند».

این گزارش شامل مجموعه‌ای از توصیه‌ها در مورد معرفی، توسعه و تقویت طرح‌های بازنشستگی مبتنی بر دارایی و سرمایه‌گذاری است که به کشورها برای بهبود استحکام سیستم‌های بازنشستگی و افزایش اعتماد مردمی به این سیستم‌ها کمک می‌کند. این طرح‌ها باید مکمل طرح بازنشستگی‌های دولتی بر اساس حق بیمه باشند و هرگز جایگزین سیستم پرداخت فعلی نشوند و باید به گونه‌ای طراحی شوند که منابع تامین مالی بازنشستگی را متنوع کنند تا سیستم‌های بازنشستگی در برابر چالش‌هایی موجود مانند پیری جمعیت و ریسک بازارهای مالی انعطاف‌پذیرتر شوند.

بهبود طرح‌های بازنشستگی همچنین مستلزم ترویج طرح‌های کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه است که در هزینه‌های دریافتی از کارکنان منعکس می‌شود. با این حال، سیاست‌گذاران و تنظیم‌کنندگان طرح‌های جدید باید تأثیر ساختارهای مختلف بر افراد و پس‌انداز بازنشستگی آنها را در نظر بگیرند.

بر اساس این گزارش، کارفرمایان نیز می‌توانند نقش مهمی در ارائه طرح بازنشستگی با پشتوانه دارایی ایفا کنند. تقویت نقش کارفرمایان مستلزم ایجاد توازن در مزایا، مانند طراحی برنامه‌هایی است که متناسب با نیازهای کارکنان باشد و با چالش‌های بالقوه مانند هزینه، پیچیدگی و بار اداری ناشی از آن تناسب داشته باشند.

OECD یا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که با بیش از ۱۰۰ کشور همکاری دارد، انجمنی بین‌المللی است که سیاست‌هایی را برای بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم در سراسر جهان ترویج می‌کند. این گزارش که در شورای هماهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه تنظیم شده است بر اهمیت طرح‌های بازنشستگی شغلی و شخصی تاکید دارد که بخش جدایی‌ناپذیر سیستم بازنشستگی کلی اکثر کشورها و بعضاً قسمت اصلی طرح‌های بازنشستگی است.

کد خبر: 56004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =