مرگ زودرس معلولان در نتیجه کیفیت پایین خدمات بهداشتی

مطابق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی بسیاری از معلولین حدود ۲۰ سال زودتر از سایر افراد اجتماع دچار مرگ و میر می‌شوند. این میزان مرگ و میر به دلیل کیفیت پایین خدمات بهداشتی است و WHO از طریق توصیه‌هایی به دولت‌ها در تلاش برای بهبود این وضعیت است. سازمان بهداشت جهانی به دولت‌ها توصیه می‌کند تا با سرمایه‌گذاری در سلامت معلولان از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین؛ مطابق گزارش جدید WHO، با عنوان «گزارش جهانی برابری سلامت» بسیاری از افراد دارای معلولیت زودتر و برخی آنها حتی تا ۲۰ سال زودتر از سایر افراد جامعه می‌میرند. طبق این گزارش، تعداد بیشتری از معلولان در معرض خطر ابتلا به طیف وسیعی از بحران‌های سلامتی در مقایسه با جمعیت عمومی قرار دارند. این مسئله هم ناشی از وضعیت بهداشتی و هم متاثر از وضعیت اجتماعی معلولان در جوامع است.

در این رابطه و به مناسبت روز افراد معلول، دبیرکل سازمان ملل در پیامی خواستار راه‌حل‌های نوآورانه و تحول آفرین در دنیایی شد که با بحران‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که به طور نامتناسبی بر افراد دارای معلولیت تأثیر می‌گذارد. آقای گوترش در پیام خود خاطرنشان کرد «برای توسعه راهبردهایی به نفع افراد معلول به همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی نیاز است و خود معلولین نیز باید در توسعه این راهبردها مشارکت داشته باشند.» وی ادامه داد: «از ستاد فرماندهی تا اجرا در میدان، ما در حال کار برای ارزیابی، رسیدگی و ارتقاء دسترسی دیجیتال برای معلولان هستیم؛ به عنوان مثال وضعیت سلامت معلولان می‌تواند با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای دیجیتالی پایش شود.»

از نظر دبیرکل سازمان ملل نوآوری و فناوری می‌تواند ابزار قدرتمندی برای افزایش دسترسی به اطلاعات، آموزش و یادگیری مادام‌العمر معلولین و ابزار ارتقاء سلامت آنها باشد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در حالی که در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی نسبت به وضعیت معلولان صورت گرفته است، اما همچنان نابرابری‌های سیستماتیک وجود دارد و بسیاری از افراد دارای معلولیت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، طرد اجتماعی و مشکلات ناشی از آن مواجه هستند.

شیوع بیشتر بیماری‌ها در میان معلولین

مطابق این گزارش مرگ‌های زودهنگام به دلیل کیفیت پایین خدمات بهداشتی ارائه‌شده برای معلولان است. این مسئله در سایه این واقعیت قرار دارد که بروز بیماری‌هایی مانند سل، دیابت، سکته مغزی، عفونت‌های مقاربتی و مشکلات قلبی عروقی در بین افراد دارای معلولیت بیشتر رخ می‌دهد و منجر به بیماری و نهایتاً مرگ و میر بیشتر نسبت به سایر افراد جامعه در میان معلولین می‌شود.

این گزارش به نابرابری‌هایی که افراد دارای معلولیت در دسترسی به مراقبت‌های مورد نیاز با آن‌ها مواجه هستند اشاره می‌کند؛ در عین حال، سازمان بهداشت جهانی با استفاده از رهنمودها و ابزارهای مورد نیاز متعهد به حمایت از کشورها برای کسب اطمینان از این است که همه افراد دارای معلولیت به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

بی‌عدالتی بهداشتی

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از تفاوت‌ها در دریافت خدمات بهداشتی را نمی‌توان با شرایط یا آسیب‌های سلامت زمینه‌ای توضیح داد، بلکه با عوامل اجتماعی مانند مداخلات بهداشت عمومی غیرقابل دسترس برای معلولان، یا توجه بسیار کم به افراد دارای معلولیت در برنامه‌ریزی فوریت‌های بهداشتی قابل توضیح است.

همچنین این گزارش حاوی تخمین‌های میزان معلولیت شدید در جهان است، که آن را حدود ۱۶ درصد جمعیت یا به نرخ امروزی ۱.۳ میلیارد نفر برآورد می‌کند. آمار تکان‌دهنده‌ یک نفر از هر شش نفر ساکن کنونی کره زمین.

بر اساس تخمین‌ها از آنجا که حدود ۸۰ درصد از افراد دارای معلولیت در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، دسترسی و ارائه خدمات بهداشتی به آنها با چالش بیشتری مواجه می‌شود و یا بسیار محدود است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی می‌تواند در برخی مناطق به ویژه در جنوب جهانی چالش برانگیز باشد. با این حال این سازمان یادآوری می‌کند که حتی با منابع محدود، می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

نقش نیروهای سلامت

این گزارش ۴۰ اقدام مختلف را به دولت‌ها توصیه می‌کند، از پرداختن به زیرساخت‌های فیزیکی گرفته تا آموزش کارکنان بهداشتی، همگی از فعالیت‌های مهم و اساسی پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی در زمینه بهبود سلامت معلولان است.

WHO بر لزوم اقدام فوری برای رسیدگی به این مسئله تاکید می‌کند؛ بر این اساس وقتی دولت‌ها به دنبال آموزش نیروی کار بهداشتی خود هستند، مهم است که معلولیت را به عنوان بخشی از این آموزش لحاظ کنند تا نیروی کار برای مقابله با این نابرابری‌ها قابل اطمینان و شایسته باشد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش نشان داده می‌شود که چگونه سرمایه‌گذاری در بخش سلامت معلولان می‌تواند برای جوامع مقرون‌به‌صرفه باشد. مطابق داده‌ها دولت‌ها می‌توانند به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت معلول خود، انتظار بازدهی حدود ۱۰ دلار را داشته باشند.

کد خبر: 56054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =