بازی در تیررس تک‌تیرانداز

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش داده است که از زمان آغاز جنگ یمن، بیش از ۱۱ هزار کودک در کشته یا مجروح شده‌اند. یعنی از زمان تشدید درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط روزانه چهار کودک یمنی به کام مرگ کشیده شده‌اند، اگرچه آمار واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از یونیسف؛ کاترین راسل، رئیس آژانس کودکان سازمان ملل، که سفر خود به یمن را به تازگی تمام کرده است، خواستار تجدید فوری آتش‌بس میان نیروهای ائتلاف و یمنی‌ها شد.

این توافقنامه در ماه آوریل اعلام شد و به کاهش قابل توجهی در شدت درگیری‌ها انجامید. یونیسف گفت، با این حال، ۶۲ کودک دیگر در این دوره از زمان پایان آتش‌بس در اوایل اکتبر تا ۳۰ نوامبر کشته یا زخمی شده‌اند.

علاوه بر این، تنها بین ژوئیه و سپتامبر، حداقل ۷۴ کودک در میان ۱۶۴ کشته یا مجروحی بودند که قربانی مهمات منفجر نشده و مین‌های زمینی شدند.

خانم راسل از بیمارستانی در شهر عدن بازدید کرد و در آنجا با یاسین، پسری هفت ماهه و مادرش که زندگی برای او تبدیل به مبارزه‌ای برای بقا شده است، ملاقات داشت. او در این‌باره گفته است: «هزاران کودک جان خود را از دست داده‌اند و صدها هزار نفر دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری یا گرسنگی هستند. یاسین تنها یکی از کودکانی است که در یمن دچار سوءتغذیه شدید هستند و همه آنها نیاز به حمایت فوری دارند چرا که خدمات زیربنایی و اساسی از بین رفته‌اند.»

خانم راسل در طول بازدید خود، یک درخواست ۱۰.۳ میلیارد دلاری به یونیسف ارائه داد که برای خدمات بشردوستانه به کودکان، در زمینه خدمات آب، بهداشت، تغذیه، آموزش و حفاظت برای همه کودکانی که در سراسر جهان تحت تأثیر درگیری‌ها و بلایا قرار دارند هزینه خواهد شد.

یمن یکی از بحرانی‌ترین موقعیت‌های انسانی در جهان را پشت سر می‌گذارد. بیش از ۲۳.۴ میلیون نفر یا سه چهارم جمعیت یمن به کمک و حمایت نیاز دارند که بیش از نیمی از آنها کودک هستند. یونیسف تخمین زد که ۲.۲ میلیون جوان دچار سوءتغذیه حاد شده‌اند، از جمله نزدیک به ۵۴۰ هزار کودک زیر پنج سال که از سوءتغذیه حاد شدید رنج می‌برند.

بیش از ۱۷.۸ میلیون یمنی به آب سالم، سرویس‌های بهداشتی و بهداشت اولیه دسترسی ندارند. در حالی که سیستم بهداشتی این کشور، پیشتر و برای سال‌ها وضعیت بسیار شکننده داشت، اکنون تنها نیمی از تمام امکانات بهداشتی فعال هستند و تقریباً ۲۲ میلیون نفر از جمله حدود ۱۰ میلیون کودک بدون دسترسی کافی به مراقبت بهداشتی به‌سر می‌برند.

واکسن و آموزش در زیر آتش‌

جنگ باعث رکود واکسن و ایمن‌سازی شده است، به طوری که ۲۸ درصد از کودکان زیر یک سال واکسیناسیون معمول را از دست داده‌اند. این وضعیت، همراه با عدم دسترسی به آب سالم، به این معنی است که کودکان در معرض خطر شدید بیماری‌هایی مانند وبا، سرخک و دیفتری هستند.

یونیسف هشدار داد که یمن همچنین با یک بحران شدید آموزشی مواجه است که پیامدهای بلندمدت وسیعی برای کودکان دارد. دو میلیون پسر و دختر در حال حاضر از تحصیل محروم شده‌اند. این رقم می‌تواند به شش میلیون کودک افزایش پیدا کند زیرا حداقل یکی از هر چهار مدرسه در یمن تخریب شده یا بخشی از آن آسیب دیده است.

تمدید آتش‌بس

خانم راسل تاکید کرد که اگر قرار است فرزندان یمن شانسی برای آینده‌ای مناسب داشته باشند، طرف‌های متخاصم و همچنین جامعه بین‌المللی و آن‌هایی که نفوذ دارند، باید اطمینان حاصل کنند که از آنها محافظت و حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: «این حمایت مورد نیاز کودکانی مانند منصور است که او را در یک مرکز توانبخشی و پروتز تحت حمایت یونیسف ملاقات کردم. پای او پس از اصابت گلوله تک‌تیرانداز از ناحیه زانو قطع شده است. هیچ کودکی نباید از همچین وضعیتی رنج ببرد.»

تجدید فوری آتش‌بس اولین گام مثبتی خواهد بود که امکان دسترسی حیاتی به کمک‌های بشردوستانه را فراهم می‌کند. در نهایت، تنها یک صلح پایدار به خانواده‌ها اجازه می‌دهد تا زندگی از هم پاشیده خود را بازسازی کنند و برای آینده‌شان برنامه‌ریزی داشته باشند.

یونیسف به دنبال نزدیک به ۴۸۴.۵ میلیون دلار برای پاسخ به بحران یمن در طول سال ۲۰۲۳ است. این سازمان هشدار می‌دهد که کمبود بودجه مورد نظر زندگی و رفاه کودکان را به خطر می‌اندازد. با وجود همه چالش‌ها، یونیسف توانسته مداخلاتی را در سال جاری انجام دهد که شامل حمایت از درمان سوء تغذیه حاد برای بیش از ۲۶۰ هزار کودک بود.

نزدیک به ۱.۵ میلیون خانوار در هر سه ماهه حواله نقدی اضطراری دریافت می‌کنند که تقریباً ۹ میلیون نفر از آن بهره‌مند می‌شوند. یونیسف همچنین به حدود ۴.۷ میلیون یمنی دسترسی به آب آشامیدنی سالم و پایدار از طریق کامیون، نصب نقاط توزیع و گسترش سیستم‌های آبرسانی به اردوگاه‌های آوارگان داخلی ارائه می‌کند. اقدامات این دیگر سازمان نیز شامل ارائه واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال به حداقل ۱.۶ میلیون کودک و حمایت از خدمات بهداشتی مادر، نوزاد و کودک در ۲۴ بیمارستان و ارائه تجهیزات به این مراکز است.

کد خبر: 56270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =