رکوردشکنی بی‌سابقه ارزش صنایع بیمه‌ای در جهان

بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و همه‌گیری طولانی مدت کرونا باعث افزایش تقاضای بیمه در سطح جهانی شده و ارزش صنایع بیمه‌ای را به رقم بی‌سابقه بیش از ۷ تریلیون دلاری رسانده است. همچنین در برخی حوزه‌های اقتصادی و انسانی آگاهی از ریسک‌های موجود، موجب افزایش تقاضا برای بیمه شده شده هرچند با افزایش رقابت در میان بیمه‌گذاران پیش‌بینی می‌شود که نرخ حق‌بیمه در آینده سیر نزولی به خود خواهد گرفت.  

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل CRC Group، در سال ۲۰۲۱، با گسترش و تزریق واکسن‌های کرونا، انتظار می‌رفت که همه‌گیری پایان یابد و فشار اقتصادی کاهش پیدا کند و شکوفایی اقتصادی منجر به افزایش ارزش بازار بیمه گردد. در این دوره در حالی که اثرات همه‌گیر ناشی از بیماری هنوز در سراسر جهان قابل مشاهده بود، بهبود اقتصادی اکثر مناطق جهان به صورت عمومی مشاهده شد. رشد اقتصادی در بعضی از صنایع به ویژه در ایالات متحده و پیش از شروع جنگ اوکراین، در بعضی کشورهای اروپایی، استرالیا، هند و چین دیده ‌شد و انتظار می‌رفت با سرعت متوسط ادامه یابد. این مسئله موجب تقاضای بیشتر برای محصولات و خدمات بیمه‌ای گردید.

علاوه بر این، همه‌گیری موجب شد تا نقش بیمه در کم کردن ریسک، به ویژه در مواقع بحران و با ارائه کمک‌های مالی به افراد، مشاغل و دولت‌ها نشان داده شود. افراد و مشاغل در همه سطوح و از هر زمینه‌ای آسیب‌های اقتصادی مرتبط با بیماری همه‌گیر را متحمل شده‌اند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که با افزایش آگاهی از ریسک، تقاضای بیمه به روند صعودی خود ادامه دهد.

در عین حال عامل دیگر گسترش بیمه، افزایش تقاضایی است که با شکوفایی اقتصادی پس از محدودیت‌های کرونایی مرتبط است. با افزایش و توسعه بازارهای جدید و ورود آنها به خطوط مختلف کسب و کار، سرمایه اضافه وارد بازار شده و صنعت بیمه در مسیرهای جدیدی امکان توسعه پیدا کرده است. شرایط فعلی بازار به حرکت مثبت قیمت‌گذاری به نفع شرکت‌های بیمه اشاره دارد که در همه خطوط و مناطق اقتصاد و صنعت ادامه خواهد داشت.

از جمله مواردی مانند بیمه‌های سایبرنتیک، فضای مجازی و متاورس از گروه‌های بیمه‌ای هستند که در دوره همه‌گیری و پس از آن شکوفا شدند؛ هرچند که فضاهای پررونق اخیر برای صنعت بیمه ریسک‌ها و ضعف‌های خود را به همراه می‌آورند.

روند صعودی فجایع طبیعی نیز عامل مهمی در گسترش صنعت بیمه محسوب می‌شود؛ چراکه اکنون بسیاری از بیمه‌گذاران تعهدنامه و قیمت‌گذاری خود را با در نظر گرفتن این عوامل تنظیم می‌کنند و جامعه به سمت آگاهی از فجایع محیط زیستی و حمایت در برابر آنها پیش رفته است.

اکنون در رکوردی بی‌سابقه ارزش صنعت بیمه جهانی تنها تا اواسط سال ۲۰۲۲ از ۷ تریلیون دلار فراتر رفته است. با این حال، صنعت بیمه در تمامی بخش‌ها این شکوفایی را تجربه نمی‌کند و هنوز در بسیاری از بخش‌ها در سطح جهانی در حال انطباق با وضعیت ناشی از همه‌گیری است. برای مثال، بیمه‌ عمر از بخش‌های مهمی است که در آن صنعتگران بیمه با افزایش میزان درخواست مواجه هستند. به طوری که درخواست بیمه عمر در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳.۴ درصد افزایش یافت که یک رشد رکوردشکن سالانه را ثبت کرده است.

به این ترتیب در وضعیت پساکرونایی و با افزایش تقاضای بیمه‌ در صنایع و حوزه‌های خاص، ریسک بازگشت سرمایه در این بخش‌ها می‌تواند افزایش یابد. مثال دیگر از این دست وضعیت بیمه کارکنان سلامت است که چالش‌ها و ریسک‌های سرمایه‌گذاری مخصوص به خود را برای صنعتگران بیمه به همراه دارد. به ویژه پس از کرونا کمبود نیروی کار بهداشت در بسیاری از کشورها محسوس‌تر شد و ارزش این بخش از نیروی کار را افزایش داد و رقابت زیادی را برای جذب نیروی بهداشتی در سراسر جهان ایجاد کرد.

همه‌ی این موارد و به ویژه آسیب شرکت‌های بیمه از تاثیرات همه‌گیری موجب شد تا متقاضیان در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش حق‌بیمه باشند. افزایشی نسبتاً معتدل که انتظار می‌رود در سال آتی با شدت کمتری ادامه پیدا کند. از جمله دلایل این افزایش این است که پذیره‌نویسان برای جبران ضرر تلاش ناشی از ریسک‌ها در دوره کرونا تلاش می‌کنند. اما به طور کلی، اندازه افزایش نرخ بیمه از اواخر سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است و انتظار می‌رود افزایش نرخ‌ها، به ویژه در بخش املاک و مرگ و میر، تعدیل شود. دلیل این انتظار این است که تازه‌واردان بازار بیمه، رقابت را افزایش خواهند داد و این می‌تواند نرخ‌های بیمه را پایین بیاورد. اما این مسئله درباره همه حوزه‌ها صادق نیست و به طور کلی حوزه‌هایی از بیمه که در معرض افزایش ریسک‌پذیری قرار دارند، مانند بیمه سایبرنتیک و نیروهای بهداشتی امکان ادامه روند صعودی حق‌بیمه پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر: 56336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =