۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 56929

زمستان اعتصاب‌ها در بریتانیا

در حالی که دولت قوانینی علیه اعتصاب را آماده می‌کند، نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال مذاکرات «سازنده» با اتحادیه‌ها است
زمستان اعتصاب‌ها در بریتانیا

در بریتانیا ده‌ها هزار کارگر در ماه‌های اخیر در سراسر صنایع دست از کار کشیده‌اند در حالی که نخست‌وزیر اعلام کرده به دنبال یک گفتگوی صادقانه با رهبران اتحادیه درباره‌ این است که کدام راه مقرون به‌صرفه‌تر است. اظهارات او پس از آن بیان می‌شود که دولت بریتانیا در پی تصویب قوانین جدید ضد اعتصاب برآمده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا، در حالی برای دیدار با رهبران اتحادیه در این هفته آماده می‌شود که خود امیدوار است این دیدار گفت‌وگویی سازنده باشد. او به دنبال توقف بسط اعتصابات صنعتی در سراسر کشور است، حتی در شرایطی که دولتش قوانین بحث برانگیز ضد اعتصاب را آماده می‌کند.

ده‌ها هزار کارگر در ماه‌های اخیر در سراسر صنایع دست از کار کشیده‌اند تا خواستار شرایط کاری بهتر و افزایش دستمزد مطابق با تورم شوند که همچنان در بریتانیا دو رقمی است.

تورم بریتانیا در ماه نوامبر از ۱۱.۱ درصد به ۱۰.۷ درصد در ماه اکتبر کاهش یافت و دفتر مستقل بودجه این کشور برنامه‌ اجرای پروژه‌هایی را اعلام کرد که در آن خانوارهای بریتانیایی قرار است شدیدترین کاهش استانداردهای زندگی را تجربه کنند.

سوناک روز جمعه در جریان بازدید از یکی از مدارس لندن به خبرنگاران گفت که او به دنبال یک گفتگوی صادقانه و بالغانه با رهبران اتحادیه است. گفت‌گویی درباره اینکه چه چیزی مسئولانه، چه چیزی معقولانه و چه چیزی برای کشور ما مقرون به صرفه است. اظهارات او تنها یک روز پس از آن بیان شد که دولتش قوانین جدید ضد اعتصابی را در تلاش برای «اجرای حداقل سطوح خدمات» در سراسر خدمات عمومی کلیدی به پارلمان ارائه می‌کند؛ خدماتی همچون سرویس بهداشت ملی، مدارس، شبکه‌های ریلی و خدمات آتش نشانی.

قانونی که دولت سوناک قصد دارد ظرف چند هفته آینده به پارلمان ارائه کند، به روسا اجازه می‌دهد تا از اتحادیه‌ها به دلیل اخلال و کشاندن کارکنان به اعتصابات صنعتی شکایت کنند. قانونی که اعلام اولیه آن با خشم رهبران اتحادیه مواجه شد.

کالج سلطنتی پرستاری (RCN) که اولین اقدام اعتصابی در تاریخ ۱۰۶ ساله خود را در هفته‌های اخیر انجام داده است، اقدام دولت را «غیر دموکراتیک» خواند. درحالی که دبیرکل اتحادیه آتش‌نشانی (FBU) گفت که کل جنبش سندیکایی «با تمام ابزارهای موجود با این حمله مخرب به اتحادیه‌ها مبارزه خواهد کرد».

در آخر هفته، سوناک لحن خود را در مورد اعتصاب‌های پرستاران ملایم‌تر کرد و به خبرنگاران گفت که آماده مذاکره بر سر یک قرارداد حقوقی جدید است که «مسئولانه» و «مقرون‌به‌صرفه» باشد.

مذاکرات بین دولت و رهبران اتحادیه برای دوشنبه برنامه‌ریزی شده است، اما یونیت، یکی از بزرگترین اتحادیه‌های بریتانیا که همچنین نماینده اعضای «خدمات ملی سلامت» بریتانیا است، سوناک را به «فریب دادن مردم» در مورد مذاکرات متهم کرد.

شارون گراهام، دبیر کل اتحادیه، روز یکشنبه در بیانیه‌ای تکرار کرد در حالی که ادعای حقوق فعلی آنها در سال ۲۰۲۲ حل نشده باقی مانده است، هیچ پیشرفتی در بررسی حقوق آینده «خدمات ملی سلامت» ممکن نیست.

گراهام اضافه کرد که اگر سوناک «نیاز به پیشرفت واقعی در ادعای حقوق فعلی را نپذیرد، همچنان در زمستان امسال اعتصابات در سراسر خدمات ملی سلامت برقرار خواهد بود».

در مجموع ۲۶۰۰ کارگر آمبولانس قرار است در ۲۳ ژانویه اعتصاب کنند و اقدامات بعدی در ولز در ۱۹ ژانویه انجام شود. خدمات سلامت در بریتانیا با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه است، بیمارستان‌های پر، بیمارانی که در راهروها دراز کشیده‌اند و آمبولانس‌هایی که خارج از بخش‌های اورژانس در صف ایستاده‌اند، قادر به تخلیه بیماران یا پاسخگویی به تماس‌های جدید نیستند. مراکز درمانی و خدمات آمبولانس در سراسر کشور در هفته‌های اخیر به دلیل خدمات بیش از حد وضعیت بحرانی اعلام کردند.

همچنین شبکه‌های ریلی بریتانیا نیز به‌دلیل اعتصاب‌ها در چهار هفته گذشته به شدت مختل شده‌ است. برای آخرین بار با اعتصاب ۴۸ ساعته اعضای اتحادیه کارگران راه‌آهن، دریانوردی و حمل و نقل در روز شنبه، تنها یک قطار از هر پنج قطار در سراسر بریتانیا موفق به حرکت شد.

کد خبر: 56929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =