مهارت شغلی مهم‌تر از مدرک تحصیلی

بر اساس نظرسنجی اخیر درباره اشتغال در شرکت‌های بزرگ آمریکا که «شاخص فرصت شغلی آمریکا» نام دارد، بسیاری از کارمندان به دلیل عدم امکان ارتقاء در محیط کار، شغل خود را ترک می‌کنند. با این حال در شرکت‌های برتر سیاست‌های متفاوتی برای ارتقاء شغلی وجود دارد. بر این اساس مدرک دانشگاهی اهمیت چندانی در ارتقاء شغلی ندارد و تمرکز بیشتر بر مهارت‌های به‌دست آمده در حین کار است.

دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آنها کارگران شغل خود را ترک می‌کنند. دستمزد کم، عدم انعطاف کافی، فرسودگی شغلی و ... از جمله این دلایل هستند. اما بسیاری از افراد شغلشان را به علت عدم وجود یا دسترسی به چشم‌انداز پیشرفت‌های شغلی ترک می‌کنند. بر اساس نظرسنجی Joblist در ژانویه ۲۰۲۳ از میان بیش از ۳۰ هزار جوینده کار، تقریباً یک پنجم (۱۷ درصد) از کارگرانی که در سال ۲۰۲۲ شغل خود را ترک کرده‌اند، به دلیل فرصت‌های رشد محدود در موقعیت شغلی خود، این کار را انجام دادند.

در این میان برخی از شرکت‌ها برای کمک به پیشرفت نیروی کار خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت تحقیقاتی داده‌ها با نام موسسه Burning Glass، مدرسه بازرگانی هاروارد و بنیاد خانواده شولتز اخیراً ۲۵۰ شرکت بزرگ دولتی ایالات متحده را از نظر این نوع سرمایه‌گذاری رتبه‌بندی کرده‌اند. گزارش آنها شاخص فرصت آمریکا نام دارد.

از بین تمام شرکت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، یکی به عنوان بهترین مکان رشد شغلی کارکنان برجسته بود؛ غول مخابراتی AT&T که حدود ۲۰۳ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. بر اساس این بررسی شرکت مخابراتی AT&T از نظر چهار وجه فرصت‌های بازی را برای پیشرفت در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهد.

پیش از هر چیز این شرکت یک سکوی پرتاب شغلی عالی است که دسترسی قابل توجهی به فرصت‌ها برای افراد بدون تجربه فراهم می‌کند، آنها را به خوبی آموزش می‌دهد و سپس آنها را قادر می‌سازد تا به موقعیت‌های شغلی بهتری در جاهای دیگر جابجا شوند. دوم، برای کسانی که ماندن را انتخاب می کنند، AT&T سمت افراد را به سرعت ارتقاء می‌دهد. سوم، برای پیشرفت سریع در AT&T نیازی به مدرک نیست و چهارم، AT&T بیشتر از سایر شرکت‌ها برای پر کردن مشاغل درون سازمان از تبلیغات و نیروی کار درونی استفاده می‌کند.

معاون اجرایی و عضو ارشد منابع انسانی این شرکت مخابراتی معتقد است؛ «وقتی به نامزد یک شغل یا کارمند ایده‌آل فکر می‌کنیم، تمرکز زیادی روی نگرش و مهارت‌هایی می‌گذاریم که کسی می‌تواند به نقش اضافه کند و نه لزوماً مدرک دانشگاهی خاصی که فرد دارد. در واقع در AT&T کمتر از ۵٪ از تمام نقش‌ها نیاز به مدرک دانشگاهی دارند».

سال گذشته این شرکت نزدیک به ۳۰۰۰ کارمند اجرایی داشت که به مدیریت ارتقا یافتند. علاوه بر این، از تقریباً ۴۵ هزار نقشی که در سال ۲۰۲۲ در سراسر کسب و کار شرکت پر شده بود تقریباً ۵۰ درصد توسط کارمندانی پر شد که در همین شرکت کار می‌کردند.

گزارش اخیر می‌گوید این نوع نگرش در میان شرکت‌های با رتبه برتر فهرست مشابه بود. بر اساس این گزارش «شرکت‌های برتر صراحتاً روی آموزش مهارت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا راهی برای پیشرفت باز کنند، نه فقط برای انطباق بیشتر یا آموزش حین کار و یا نه به دلیل حفظ کارمندانی که با خرج شرکت برای مدرک تحصیلی جدید درس می‌خوانند»، بلکه هدف شرکت کمک به کارمندان برای کسب مهارت‌هایی جهت رسیدن به شغل بهتر در داخل سازمان است.

دیگر شرکت‌های برتر در این زمینه عبارت بودند از American Express، Cisco Systems، PG&E و Microsoft.

کد خبر: 57572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =