تکه‌های شکسته زندگی کنار هم قرار می‌گیرند

تقریبا یک ماه پس از وقوع زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه، کودکان زیادی در وضعیت‌ آسیب‌پذیر پس از این فاجعه زندگی می‌کنند. یونیسف با تمام توان در حال کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده در این دو کشور است. با این حال بیش از ۸۵۰ هزار کودک هنوز آواره‌اند و خانواده‌های زیادی نیازمند کمک‌های روانی و اجتماعی برای بازگشت به وضعیت عادی زندگی خود هستند. حمایت روانی و اجتماعی برای کودکان، بازگرداندن آنها به یادگیری در اسرع وقت و ایجاد ثبات در میان هرج و مرج از جمله کمک‌های حیاتی برای این کودکان است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ با گذشت بیش از یک ماه از فاجعه وقوع دو زمین‌لرزه که جنوب ترکیه و سوریه را لرزاند، هنوز بیش از ۸۵۰۰۰۰ کودک با ترک اجباری خانه‌های آسیب‌دیده یا ویران خود، آواره هستند.

تعداد کودکان کشته و زخمی در جریان این زمین‌لرزه‌ها و عواقب ناشی از آن هنوز تایید نشده است. اما به احتمال زیاد تعداد این کودکان به هزاران نفر می‌رسد. در حالی که ساختمان‌ها و دیگر زیرساخت‌های ضروری مناطق زلزله‌زده تخریب شده‌اند، هزاران نفر دیگر مجروح شده و مجموع تلفات زمین لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها به بیش از ۵۰۰۰۰ نفر رسیده است.

تأثیر زمین‌لرزه‌ها بر کودکان و خانواده‌های منطقه فاجعه بار بوده و صدها هزار نفر را در شرایط ناامیدکننده‌ای قرار داده است. بسیاری از خانواده‌ها خانه‌های خود را از دست داده‌اند و اکنون در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.

تنها در ترکیه، بیش از ۱.۹ میلیون نفر در پناهگاه‌های اسکان موقت با دسترسی محدود به خدمات اولیه مانند آب، بهداشت و خدمات پزشکی به‌ سر می‌برند و در مناطق آسیب‌دیده اقامت دارند. در این میان بنا به ادعای یونیسف ۲.۵ میلیون کودک در این کشور به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند.

افشان خان، مدیر منطقه‌ای یونیسف در اروپا و آسیای مرکزی در این رابطه گفت: «خانواده‌هایی که در اثر زلزله خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، چهار هفته گذشته را با تمرکز بر زنده ماندن سپری کردند. اکنون بسیار مهم است که تمام تلاش خود را برای کمک به خانواده‌ها برای بازسازی زندگی‌شان انجام دهیم. حمایت روانی و اجتماعی برای کودکان، بازگرداندن آنها به یادگیری در اسرع وقت و ایجاد ثبات در میان هرج و مرج از جمله کمک‌های حیاتی برای این کودکان است».

در کشور سوریه نیز بیش از ۵۰۰ هزار نفر بر اثر زمین لرزه‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. خانه‌های بسیاری از خانواده‌ها ویران شده است و بسیاری از کودکان از بازگشت به خانه‌های آسیب‌دیده در وضعیتی که پس‌لرزه‌ها ادامه دارد، می‌ترسند. حتی قبل از زلزله، سوریه با ۶.۸ میلیون آواره که از این میان نزدیک به سه میلیون نفرشان کودک هستند، بیشترین تعداد آوارگان داخلی در جهان را داشت. اکنون در سراسر سوریه، بیش از ۳.۷ میلیون کودک تحت تأثیر این زمین لرزه‌ها قرار گرفته‌اند.

ادل خدر، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در این ارتباط گفت: «حتی قبل از این زلزله‌های فاجعه‌بار، نیازهای بشردوستانه در میان کودکان سوریه بیشتر از همیشه بود. با نزدیک شدن به دوازدهمین سال طولانی درگیری در این کشور که هنوز در برخی مناطق ادامه دارد، میلیون‌ها خانواده در آستانه یک فاجعه زندگی می‌کنند و احساس می‌کنند که دنیا آنها را فراموش کرده است. ما باید از این خانواده‌ها برای دراز مدت حمایت کنیم و به آنها کمک کنیم تا تکه‌های زندگی‌شان را دوباره کنار هم بگذارند».

یونیسف تقریباً نیم میلیون نفر را با خدمات و لوازم نجات‌دهنده، آب، لوازم بهداشت و خدمات درمان در اختیار دارد و از طریق آنها خدمات مختلفی از جمله حمل آب، مدیریت زباله‌های جامد، تخلیه لجن و فاضلاب از مخازن را ارائه می‌دهد. همچنین این سازمان کیت‌های بهداشتی خانوادگی و سایر لوازم نجات اولیه را در سراسر سوریه در دسترس قرار داده است.

بیش از ۲۹۴ هزار نفر، از جمله افرادی که در پناهگاه‌ها پناه گرفته‌اند، از طریق مراکز بهداشتی تحت حمایت یونیسف و تیم‌های بهداشتی سیار با لوازم ضروری و مشاوره پزشکی تماس گرفته‌اند. بیش از ۱۳۰ هزار کودک زیر پنج سال با خدمات تغذیه در مناطق زلزله‌زده حمایت شده‌اند. یونیسف همچنین بیش از ۱۰۰ هزار کودک و سرپرستانشان را با حمایت روانشناختی از جمله کمک‌های اولیه روانشناختی، فعالیت‌های تفریحی، حمایت روانی-اجتماعی، بهداشت روانی و جلسات فرزندپروری تحت پوشش قرار داده است.

در مرحله بعدی حمایت از کودکان آسیب‌دیده، لوازم آموزشی و بسته‌های تفریحی برای توزیع در مدارس و پناهگاه‌ها جهت افزایش فرصت کودکان برای ادامه یادگیری توزیع شده است.

خدر در اینباره توضیح داد: «برای خانواده‌هایی که در اثر زلزله آسیب‌پذیر شده‌اند تهدیدهای زیاد و قریب‌الوقوعی وجود دارد». یک پاسخ جامع و یکپارچه برای حمایت از کودکان و خانواده‌هایشان برای جلوگیری از این تهدیدها «غلبه بر وضعیت فاجعه‌بار فعلی است. تیم‌های یونیسف در کنار کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده حضور دارند اما نیازها بسیار زیاد است و حمایت مستمر، مسئله‌ای حیاتی است».

در ترکیه، یونیسف لباس زمستانی، بخاری برقی و پتو را در میان نزدیک به ۲۷۷ هزار نفر از جمله بیش از ۱۶۳ هزار کودک توزیع کرده است. ۲۵۸ هزار نفر از جمله ۱۴۸ هزار کودک لوازم بهداشتی دریافت کردند. یونیسف در حال ایجاد فضاهای دوستدار کودک در نزدیکی مراکز اسکان موقت بوده و تاکنون کمک‌های اولیه روانی-اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی را به بیش از ۱۹۳ هزار نفر ارائه کرده است. همچنین یونیسف از وزارت آموزش و پرورش ترکیه برای برپایی ۸۷ چادر که به عنوان مراکز آموزشی موقت استفاده می‌شوند، حمایت کرده و کلاس‌های فراگیر در دو شیفت برگزار می‌شود. اکنون در ترکیه هر روز نزدیک به ۳۶۰۰ کودک از این کلاس‌ها بهره‌مند می‌گردند. یونیسف به شناسایی کودکان بدون همراه و بی‌سرپرست و ارجاع آنها برای حمایت بیشتر ادامه می‌دهد.

کد خبر: 58369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =