کارگران کلیدی در جوامع، بی‌ارزش شمرده می‌شوند

بر اساس گزارش جدید سازمان بین‌المللی کار، عدم برخورداری از دستمزد متناسب و شرایط شغلی مناسب در کنار ارزش پایین مشاغل کلیدی در سطح جامعه باعث شده است تا این بخش با بحران نیروی کار مواجه شود. در این گزارش آمده است که به طور متوسط ۲۶ درصد شکاف درآمد بین کارگران کلیدی و غیرکلیدی وجود دارد. کارگران کلیدی در دوره همه‌گیری از شرایط کاری خطرناک‌تری برخوردار بودند. در عین حال پس از همه‌گیری کرونا نیز کارگران این بخش کمتر از دو سوم دستمزد متوسط را دریافت می‌کنند.علی‌رغم این وضعیت سرمایه‌گذاری در این بخش موضوعی عادلانه و بینشی آینده‌نگر است که در صورت بروز یک وضعیت اضطراری دیگر در جهان، می‌تواند به جوامع در حل بحران‌های جدی‌تر یاری رساند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از سازمان بین‌المللی کار (ILO)؛ بر اساس گزارش جدید سازمان بین‌المللی کار مشاغل بخش‌های کلیدی در تعدادی از کشورها، با کمبود نیروی کار مواجه هستند، زیرا مردم به طور فزاینده‌ای تمایلی به قبول این مشاغل ندارند. این دسته از شغل‌ها همان‌هایی هستند که به صورت درخور و منصفانه‌ای از مزایای مادی کافی و ارزش اجتماعی برخوردار نیستند و از نظر دستمزد، شرایط کار و پاداش اهمیت چندانی ندارند.

به گفته «مانوئلا تومی» دستیار مدیرکل سازمان بین‌المللی کار در امور حکمرانی، حقوق و گفتگو: «براساس گزارش جدیدی از سازمان بین‌المللی کار که از داده‌های ۹۰ کشور استفاده می‌کند، کارگران کلیدی به شدت بی‌ارزش به شمار می‌آیند و سهم آنها از مزایا به اندازه کافی نیست و قدرشان شناخته نشده است».

پرداخت پایین، حمایت کم

این مطالعه بر کارگران ضروری در بخش‌هایی مانند بهداشت، خرده فروشی، سیستم‌های غذایی، درمان، حمل و نقل و آموزش متمرکز است. یافته‌های ILO نشان می‌دهد که در طول بحران COVID-۱۹، این کارگران کلیدی به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض بیماری، از میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به کارگران غیرکلیدی رنج می‌برند.

همچنین این دسته از گروه‌های کارگران حتی پس از همه‌گیری کرونا نیز همچنان در میان کارگران کم دستمزد حضور دارند، به طوری که این افراد در میان کارگرانی قرار گرفته‌اند که کمتر از دو سوم دستمزد متوسط را دریافت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری برای آینده

ریچارد سامانز، مدیر بخش تحقیقات سازمان بین‌المللی کار، در این رابطه تاکید کرد که «سرمایه‌گذاری در دستمزد بالاتر و شرایط کاری بهتر برای «کارگران کلیدی»، موضوعی عادلانه و بینشی آینده‌نگر است که در صورت بروز یک وضعیت اضطراری دیگر در جهان، می‌تواند جوامع را در حل بحران‌های جدی‌تر یاری کند». وی در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل چنین ادامه داد: «سرمایه‌گذاری برای بخش کارگران کلیدی یک تیر و دو نشان است؛ هم بهبود شرایط کار موجب کاهش کسری عدالت اجتماعی خواهد شد که بسیاری از این دسته از کارگران با آن مواجه هستند، و هم برای تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادها، افزایش توانایی آنها برای مقاومت در برابر شوک‌های آینده را بهتر می‌کند؛ خواه این شوک یک بیماری همه‌گیر باشد یا یک بلای طبیعی».

توصیه‌های کلیدی در این گزارش شامل تقویت مقررات در زمینه‌های ضروری مانند دستمزد و ایمنی محل کار، و همچنین هدف قرار دادن سرمایه‌گذاری در بخش‌های بهداشت و غذا و حمایت از مشاغل کوچک است.

ریسک کمبود نیروی‌کار

گزارش ILO نشان می‌دهد که به طور متوسط ۲۶ درصد شکاف درآمد بین کارگران کلیدی و غیرکلیدی وجود دارد. شرایط کار در مشاغل ضروری نیز با ساعات طولانی و غیرقابل پیش‌بینی، فرصت‌های آموزشی محدود و پوشش ضعیف حمایت اجتماعی، از جمله دسترسی کمتر به مرخصی استعلاجی با حقوق مشخص می‌شود.

تقریباً از هر سه نفر کارگر در بخش‌های کلیدی یاد شده در سراسر جهان یک نفر دارای قرارداد موقت است که تأثیر منفی بر امنیت شغلی و حقوق آنها دارد. سازمان بین‌المللی کار تاکید می‌کند که وقتی شرایط بد کاری کارگران کلیدی باعث بدتر شدن دسترسی مالی این کارکنان و کمبود نیروی‌کار می‌شود، ارائه خدمات اساسی در خطر خواهد بود. این موضوع هم در کشورهای با درآمد بالاتر و هم در کشورهای کم درآمد صادق است.

در این گزارش سازمان بین‌المللی کار معتقد است مانند یک بیمه‌نامه، استراتژی سرمایه‌گذاری در بخش «کارگران کلیدی» در هنگام وقوع بحران بعدی ارزش خود را نشان خواهد داد. در مواجهه با این نیاز و به منظور تضمین «کار شایسته» و تقویت تداوم کسب‌وکار «در مواقع بحران یا آرامش»، سازمان ملل متحد نیز از دولت‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های کارگری خواست تا برای اطمینان از تحویل کالاها و خدمات کلیدی با یکدیگر همکاری کنند.

کد خبر: 58691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =