درگیری پلیس و تظاهرکنندگان در فرانسه

در ادامه اعتراضات در بسیاری از شهرهای فرانسه علیه اصلاحات سن بازنشستگی پلیس با تظاهر کنندگان درگیر شد. با بسته شدن خیابان‌ها در برخی نقاط، پلیس به استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب پاش روی آورد. تقریبا بیش از یک هفته است که پلیس به صورت شبانه با معترضان در پاریس درگیر شده است. در همین حال، تولید برق و سوخت قطع شده و سازمان هواپیمایی فرانسه اعلام کرد که خدمات پروازی تا آخر هفته کاهش خواهد یافت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ اعتصابات و تظاهرات روز پنجشنبه در سراسر فرانسه ادامه داشت. تظاهرات شهروندان علیه تغییرات در سیستم بازنشستگی موجب مختل شدن سفرها و برپایی تجمعات خیابانی متعدد در شهرهای مختلف فرانسه شد.

رئیس جمهور امانوئل مکرون روز چهارشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی خطاب به ملت گفت که برنامه‌های دولت برای حفظ نظام در آینده ضروری است زیرا «مردم بیشتر عمر می‌کنند» و «تعداد بازنشستگان افزایش می‌یابد».

در لایحه مورد نظر رئیس جمهور، سن بازنشستگی برای اکثر کارگران از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۲۷ تعداد سال‌هایی که یک کارگر باید به سیستم بپردازد تا از خدمات بازنشستگی استفاده کند از ۴۲ به ۴۳ سال افزایش خواهد یافت. با این حال، قانون‌گذاران و بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم با اصلاحات مخالف هستند.

اتحادیه‌ها استدلال می‌کنند که این اصلاحات بیشترین تأثیر را بر کارگران یدی، کم‌درآمدها و همچنین زنان خواهد گذاشت. همچنین خشم شدیدی نسبت به استفاده دولت از ماده ۴۹.۳ وجود دارد، یک اقدام ویژه در قانون اساسی که به دولت اجازه می‌دهد تا لایحه‌ مورد نظر خود را بدون رای اکثریت مجلس و از طریق تعداد کمتری از نمایندگان پارلمان به تصویب برساند.

روز پنج‌شنبه، اتحادیه‌ها ماکرون را به اظهارات «تحریک‌آمیز» متهم کردند. این اتفاق پس از آن رخ داد که وی اعلام کرد که اتحادیه‌ها در مذاکرات بر سر تغییرات سیستم بازنشستگی شکست خورده‌اند و اعتراضات را با حمله به ساختمان کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ مقایسه کرد. مکرون همچنین اذعان کرد که مردم حق دارند مخالفت خود را ابراز کنند و اینکه مردم از کسب و کارهایی که سود بی‌سابقه‌ای کسب می‌کنند خشمگین هستند در حالی که از آنها خواسته می‌شود مدت طولانی‌تری کار کنند.

اتحادیه‌ها خواستار یک روز ملی برای اقدام علیه قانون جدید در سراسر کشور شده بودند. به گزارش رویترز، در برخی نقاط، پلیس از گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین آب پاش روی آورد. در نزدیکی تولوز، سوزاندن انبوه وسایل و سطل زباله، ترافیک را مسدود کرد و معترضان بخشی از مسیر فرودگاه «شارل دوگل» را بستند. تقریبا بیش از یک هفته است که پلیس به صورت شبانه با معترضان در پاریس درگیر شده است.

در همین حال، تولید برق قطع شد، انسداد پالایشگاه‌ها ادامه یافت و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خدمات پروازی تا آخر هفته کاهش خواهد یافت.

کد خبر: 58702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =