تشدید مرگ و میر کودکان در مثلث تهدیدات آبی

در بحبوحه تشدید بحران‌های آب و هوایی، مناطقی از غرب و مرکز آفریقا تبدیل به کانون‌های داغ مرگ و میر کودکان شده است. تشدید مرگ و میر کودکان در این مناطق مطابق با تحلیل یونیسف ناشی از همگرایی سه عامل «آب ناکافی»، «فاضلاب» و «نظافت و شست‌وشو» است. همچنین این نقاط داغ مرگ و میر از میان۱۶۳ کشور جهان در بین ۲۵ درصد از کشورها با بالاترین خطر تهدیدات آب و هوایی و محیطی قرار دارند و جنگ و درگیری در این مناطق منجر به از میان رفتن زیرساخت‌های آبی در این بخش شده است. در سراسر این ۱۰ نقطه که بحرانی‌ترین وضعیت‌ را دارند، نزدیک به یک سوم کودکان به حداقل آب اولیه در خانه دسترسی ندارند و دو سوم آنها از خدمات اولیه بهداشتی برخوردار نیستند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ ۱۹۰ میلیون کودک در ۱۰ کشور آفریقایی در معرض بالاترین خطر ناشی از همگرایی سه تهدید مرتبط با آب هستند. بر اساس تجزیه و تحلیل جدید یونیسف این سه تهدید، یعنی «آب ناکافی»، «فاضلاب» و «نظافت و شست‌وشو» خطر بیماری‌های مختلف و مخاطرات آب و هوایی را تجدید می‌کنند.

این تهدید سه گانه در کشورهای «بنین، بورکینافاسو، کامرون، چاد، ساحل عاج، گینه، مالی، نیجر، نیجریه و سومالی» حادتر بوده و «غرب و مرکز آفریقا» را به یکی از ناامن‌ترین مناطق آب و هوایی جهان تبدیل کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل یونیسف، بسیاری از مناطقی که در این کشورها تحت تأثیر قرار گرفته و بدترین آسیب را دیده‌اند، به‌ویژه در سواحل، با بی‌ثباتی و درگیری‌های مسلحانه مواجه هستند که دسترسی کودکان به آب سالم و بهداشت را تشدید می‌کند.

«سانجی» مدیر برنامه‌های یونیسف در آفریقا گفت: «آفریقا با یک فاجعه آبی مواجه است. در حالی که شوک‌های اقلیمی و کمبود آب تقریبا در تمامی مناطق جهان در حال افزایش است، هیچ نقطه‌ی دیگری از جهان چنین ترکیبی از خطرات برای کودکان را ندارد. در حال حاضر طوفان‌های ویرانگر، سیل و خشکسالی بی‌سابقه در حال نابود کردن تأسیسات و خانه‌ها است. این وضعیت منجر به آلودگی منابع آبی می‌شود، بحران گرسنگی ایجاد می‌کند و موجب گسترش بیماری‌ها می‌گردد».

تجزیه و تحلیل جهانی که دسترسی خانوارها به خدمات بهداشتی مرتبط با آب را مورد سنجش قرار می‌دهد، بار مرگ و میر ناشی از «آب ناکافی»، «فاضلاب» و «نظافت و شست‌وشو» در بین کودکان زیر پنج سال و قرار گرفتن در معرض خطرات آب و هوایی و محیطی را بررسی می‌کند. این تحلیل نشان می‌دهد که در کدام مناطق کودکان با بزرگترین تهدیدها روبرو هستند و در کدام مناطق سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌ها برای جلوگیری از مرگ و میر غیرضروری مورد نیاز است.

در سراسر ۱۰ نقطه که بحرانی‌ترین وضعیت‌ را دارند، نزدیک به یک سوم کودکان به حداقل آب اولیه در خانه دسترسی ندارند و دو سوم آنها از خدمات اولیه بهداشتی برخوردار نیستند. یک چهارم کودکان چاره‌ای جز اجابت مزاج در فضای باز ندارند و بهداشت دست‌ها نیز محدود است به شکلی که سه چهارم کودکان به دلیل کمبود آب و صابون در خانه نمی‌توانند دست‌های خود را بشویند.

همچنین در نتیجه این وضعیت مناطق یاد شده (بنین، بورکینافاسو، کامرون، چاد، ساحل عاج، گینه، مالی، نیجر، نیجریه و سومالی) سنگین‌ترین بار مرگ و میر کودکان را در اثر بیماری‌های ناشی از شستشوی ناکافی، مانند بیماری‌های اسهالی به دوش می‌کشند. به عنوان مثال، در این مناطق ۶ نفر از هر ۱۰ نفر در طول سال گذشته با شیوع وبا مواجه شده‌اند. همچنین در سراسر جهان، روزانه بیش از ۱۰۰۰ کودک زیر پنج سال به دلیل بیماری های مربوط به «آب ناکافی»، «فاضلاب» و «نظافت و شست‌وشو» جان خود را از دست می‌دهند که از هر ۵ کودک قربانی این وضعیت، ۲ نفر در این ۱۰ کشور زندگی می‌کنند.

به علاوه این نقاط داغ مرگ و میر از بین ۱۶۳ کشور جهان در بین ۲۵ درصد از کشورها با بالاترین خطر تهدیدات آب و هوایی و محیطی قرار دارند. دمای بالاتر که تکثیر پاتوژن‌ها را تسریع می‌کند ۱.۵ برابر سریعتر از میانگین جهانی در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا در حال افزایش است. سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه نیز در حال کاهش است و برخی جوامع را ملزم به حفر چاه‌هایی تا دو برابر عمق یک دهه قبل می‌کند. در عین حال، بارندگی نامنظم‌تر و شدیدتر شده است و منجر به وقوع سیل می‌گردد که منابع کمیاب آب را آلوده می‌کند.

همه ۱۰ کشور کانونی ذکر شده در گزارشی توسط سازمان OECD به عنوان کشورهایی با وضعیت شکننده یا بسیار شکننده طبقه‌بندی می‌شوند. فشارهای ناشی از درگیری مسلحانه در برخی از این کشورها، پیشرفت به سمت آب سالم و بهداشت را معکوس می‌کند. به عنوان مثال، بورکینافاسو افزایش حملات به تأسیسات آبی را به عنوان تاکتیکی برای جابجایی جوامع تجربه کرده است. در این مناطق پنجاه و هشت نقطه آبی در سال ۲۰۲۲ مورد حمله نظامی قرار گرفتند که در مقایسه با ۲۱ نقطه در سال ۲۰۲۱ بیش از دوبرابر و در مقایسه با سه نقطه مورد حمله در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۲۰ برابر شده است. در نتیجه، بیش از ۸۳۰۰۰۰ نفر که بیش از نیمی از آنها کودک هستند دسترسی به آب آشامیدنی سالم را در سال گذشته از دست دادند.

برای اولین بار در ۴۶ سال گذشته در کنفرانس آبی نیویورک رهبران جهانی، سازمان‌های مربوطه و سایر شرکت‌کنندگان گرد هم آمدند تا پیشرفت‌ها در جهت تضمین دسترسی به آب و فاضلاب برای همگان را بررسی کنند. یونیسف در کنفرانس آب ۲۰۲۳ که از ۲۲ تا ۲۴ مارس در نیویورک برگزار شد خواستار موارد زیر بود:

  • افزایش سریع سرمایه‌گذاری در بخش آب، از جمله تامین مالی آب و هوای جهانی.
  • تقویت انعطاف پذیری آب و هوایی در جوامع و بخش‌های نظافت و دسترسی به آب.
  • اولویت‌بندی آسیب‌پذیرترین جوامع در برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با آب و تغییرات اقلیمی.
  • افزایش تاثیر و پاسخگویی سیستم‌ها و افزایش ظرفیت‌ ارائه خدمات آب و فاضلاب.
  • اجرای چارچوب شتاب جهانی جهت تحقق بخش ششم برنامه توسعه پایدار جهانی برای سرمایه‌گذاری و شتاب‌بخشی به برنامه‌های مرتبط با آب در کشورهای در حال توسعه.

مدیر برنامه‌های یونیسف در آفریقا در این رابطه عنوان کرد: «از دست دادن زندگی یک کودک برای خانواده‌ها ویران‌گر است. اما این درد زمانی تشدید می‌شود که قابل پیشگیری باشد و به دلیل فقدان نیازهای اولیه مانند آب آشامیدنی سالم، توالت و صابون ایجاد شود. به همین علت سرمایه‌گذاری در آب، سرویس‌های بهداشتی و فاضلاب که در برابر تغییرات اقلیمی مقاوم باشند نه تنها برای حفاظت از سلامت کودکان ضروری است، بلکه تضمین‌کننده آینده‌ای پایدار برای نسل‌های آینده خواهد بود».

کد خبر: 58732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =