هوش مصنوعی عامل خودکشی یک انسان شد

با خودکشی مردی که برای یافتن راه‌حلی درباره گرمایش کره زمین به هوش مصنوعی پناه برده بود، بار دیگر سوالات زیادی درباره ایمن بودن گفت و گو درباره موضوعات حساس با هوش مصنوعی مطرح شده است. این ربات گفت و گو محور که «الیزا» نام دارد در یک بحث طولانی به فرد متوفی پیشنهاد کرده تا با قربانی کردن خود کره زمین را نجات دهد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از بلژیم نیوز؛ اخیرا یک مرد بلژیکی پس از بحثی طولانی درباره تغییرات آب و هوا با یک ربات گفتگویی مبتنی بر هوش مصنوعی دست به خودکشی زد. همسر متوفی هنگام صحبت با شبکه بلژیکی «لا لیبر» گفت: «بدون الیزا (ربات هوش مصنوعی که متهم شده)، او هنوز هم پیش ما بود.»

اعتقاد بر این است که این ربات هوش مصنوعی مرد را تشویق کرده تا جان خود را برای نجات سیاره زمین از تغییرات آب‌و هوایی قربانی کند.

این مرد که پدر دو فرزند بود شش هفته پیش از مرگش وارد یک گفت‌و گوی طولانی با برنامه‌ای به نام Chai شد تا راه نجاتی برای تغییرات آب و هوایی پیدا کند. او که به شدت به مسئله‌ تغییرات اقلیمی علاقمند شده بود با این چت بات گفتگوهای فشرده‌ای انجام داد.

این ربات هوش مصنوعی برنامه‌ای مبتنی بر سیستم طراحی شده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی غیرانتفاعی EleutherAI است که به عنوان یک «رقیب منبع باز» برای مدل‌های زبانی که توسط OpenAI منتشر شده‌اند فعالیت می‌کند و توسط شرکت‌هایی در بخش‌های مختلف، از بهداشت و درمان تا دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ربات گفت‌وگویی «الیزا» که در حال حاضر و به علت این خودکشی مورد انتقادات زیادی قرار گرفته، تحت عنوان اپلیکیشن Chai تاکنون پنج میلیون کاربر را به خود جذب کرده است.

به علت این خودکشی تمامی مکالمات میان فرد متوفی و ربات مورد نظر بازیافت شده و مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. بر اساس گفته هیئت مدیره شرکت EleutherAI : «اکنون، وقتی کسی درباره چیزی صحبت می‌کند که می‌تواند ناایمن باشد، یا خطری برای دیگران ایجاد کند، ما یک متن راهنما را در زیر آن ارائه می‌کنیم، دقیقاً به همان روشی که توییتر یا اینستاگرام در پلتفرم‌های خود انجام می‌دهند. مثلا از این به بعد الیزا موضوع حساسی مانند خودکشی را به متخصصان ارجاع خواهد داد».

به گفته همسر مرد متوفی، او «به اثرات گرمایش زمین بسیار بدبین شده بود و با اعتماد به هوش مصنوعی به دنبال یافتن آرامش بود». مسئله‌ای که باعث شده هوش مصنوعی را مسئول این خودکشی بدانند پیشنهادهایی مانند این است که هوش مصنوعی به مرد متوفی پیشنهاد داد تا پس از خودکشی «در جهانی والاتر» به یکدیگر ملحق شوند و با هم یکی شوند.

همسر این مرد در ادامه گفت: «زمانی که او در مورد گرمایش با من صحبت کرد، معتقد بود که دیگر هیچ راه‌حل انسانی برای گرم شدن کره زمین پیدا نمی‌شود. او تمام امید خود را به فناوری و هوش مصنوعی معطوف کرده بود تا بتواند راه نجاتی پیدا کند. او در اضطراب زیست محیطی و در جستجوی یک راه‌حل برای مسئله بسیار منزوی شده بود و چت بات را نفس تازه‌ای می‌دید. الیزا به تمام سوالات او پاسخ داد و معتمد او شد. مانند دارویی که صبح و عصر به آن پناه می‌برد و دیگر نمی‌توانست بدون آن زندگی کند».

کد خبر: 58805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =