ساعت کمک‌های بشردوستانه در سودان؛ ۴تا ۷ عصر

بر اثر درگیری‌ها در دارفور پایتخت سودان چند تن از کارکنان سازمان ملل متحد کشته شدند. این افراد در حال انجام وظیفه برای طرح برنامه جهانی غذا بودند. سازمان ملل متذکر شد که همه طرف‌ها باید ایمنی کارکنان سازمان‌های بشردوستانه را تضمین کنند تا آنها بتوانند کمک‌های بشردوستانه به مردم سودان را ادامه دهد. در حال حاضر با وساطت سازمان ملل قرار بر این شد تا دو طرف متخاصم خصومت‌ها را به دلایل بشردوستانه از ساعت چهار تا هفت عصر به وقت محلی برای مدت کوتاهی متوقف کنند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ برنامه جهانی غذا (WFP) در نتیجه درگیری بین گروه‌های نظامی رقیب برای کنترل قدرت در سودان که منجر به کشته شدن سه کارمند WFP در روز شنبه شد، به طور موقت همه عملیات‌های خود را متوقف کرده است. دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محاکمه مسئولین این کشتار شد.

بر اساس بیانیه‌ای که به مدیر اجرایی آژانس سازمان ملل، سیندی مک کین نسبت داده می‌شود، کارگران کشته شده در کبکابیا واقع در دارفور شمالی، وظایف نجات‌بخش خود را در ارتباط با تعهدات برنامه جهانی غذا انجام می‌دادند.

در حادثه جداگانه‌ای در روز شنبه، یک هواپیمای خدمات هوایی بشردوستانه سازمان ملل (UNHAS) تحت مدیریت WFP در فرودگاه بین‌المللی خارطوم در جریان تبادل تیراندازی به طور قابل‌توجهی آسیب دید. این حادثه به طور جدی بر توانایی برنامه جهانی غذا برای جابجایی کارکنان و کمک‌های بشردوستانه در داخل کشور تأثیر می‌گذارد.

در بیانیه منتشر شده، خانم مک کین توضیح داد که تمامی عملیات‌ها در سودان به حالت تعلیق درآمده است تا وضعیت امنیتی در حال تحول بررسی شود. در این بیانیه آمده است «WFP متعهد به کمک به مردم سودان است که با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند. همه طرف‌ها باید به توافقی برسند که ایمنی کارکنان سازمان‌های بشردوستانه را تضمین کند تا آنها بتوانند کمک‌های بشردوستانه به مردم سودان را ادامه دهد. این وظایف همچنان اولویت اصلی ما هستند».

خانم مک‌کین تأکید کرد که تهدید تیم‌های برنامه جهانی غذا باعث می‌شود که آنها نتوانند به طور ایمن و مؤثر در کشور فعالیت کنند و کارهای حیاتی آژانس سازمان ملل را انجام دهند. او گفت «هر گونه تلفات جانی در خدمات بشردوستانه غیرقابل قبول است و من خواستار اقدامات فوری برای تضمین امنیت افرادی هستم که در این منطقه باقی مانده‌اند».

در واکنش به بحران پیش آمده، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شد که «مسببان این کشتار بدون تأخیر به دست عدالت سپرده شوند». او در بیانیه‌ای که به آقای گوترش نسبت داده می‌شود، نگرانی عمیق خود را درباره ادامه درگیری‌ها ابراز کرد و به طرف‌های درگیر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی، از جمله تعهد به تضمین امنیت سازمان ملل متحد و پرسنل مرتبط، اماکن و دارایی‌های آنها را یادآور شد. وی بار دیگر خواستار توقف فوری جنگ و بازگشت به گفتگو شد و تاکید کرد که به تعامل با رهبران منطقه و طرف‌های درگیر برای یافتن راهی جهت خروج از این بحران ادامه می‌دهد.

همچنین آقای ولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل در سودان و رئیس مأموریت کمک انتقال یکپارچه سازمان ملل متحد (یونیتامس) حملات روز یکشنبه را به شدت محکوم کرد و تاکید کرد که غیرنظامیان و امدادگران بشردوستانه نباید «هدف مشروع» جنگ باشند. آقای پرتس به گزارش‌هایی مبنی بر اصابت پرتابه‌ها به اماکن سازمان ملل و دیگر اماکن بشردوستانه و غارت این اماکن در چندین مکان در دارفور اشاره کرد.

رئیس یونیتامس گفت که این اَعمال خشونت‌آمیز ارائه کمک‌های نجات‌بخش را مختل می‌کند و باید پایان یابد. «وقتی چنین حوادثی رخ می دهد، این زنان، مردان و کودکان هستند که به شدت نیازمند کمک می‌شوند و بیشترین آسیب را می‌بینند».

آقای پرتس روز یکشنبه اعلام کرد که دو طرف متخاصم در نبرد فعلی را متقاعد کرده است که خصومت‌ها را به دلایل بشردوستانه از ساعت چهار تا هفت عصر به وقت محلی برای مدت کوتاهی متوقف کنند.

اعضای شورای امنیت روز یکشنبه در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از تلفات جانی و جراحات، خواهان پایان دادن به خصومت‌ها شدند. در این بیانیه، آنها از طرفین خواستند تا آرامش را بازگردانند و به راه گفت و گو برای حل بحران کنونی سودان بازگردند. همچنین آنها در ادامه بیانیه بر اهمیت حفظ دسترسی بشردوستانه و تضمین ایمنی پرسنل سازمان ملل تاکید کردند و بر تعهد قوی خود به وحدت، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری سودان صحه گذاشتند.

کد خبر: 59059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =