لزوم حمایت از حق سالخوردگی در شهرها

پیری جمعیت و شهرنشینی در سرتاسر جهان که تبدیل به مشکل بسیاری از جوامع شده است، موضوع جدید سازمان جهانی بهداشت در راهنمای جدید سالخورگی است. راهنمای جدید سالخوردگی با منطق و رویکردی عملی و گام به گام، برنامه‌هایی را جهت توسعه شهرها و جوامع دوستدار سن ارائه می‌دهد. تمرکز این راهنما بر ساخت فضاهای شهری متناسب با سن است. شهرها و جوامع دوستدار سن، دسترسی به خدمات کلیدی را بهبود می‌بخشند. این راهنما مثال‌های مفصلی در مورد آنچه که می‌توان انجام داد و چگونگی انجام آن و همچنین مطالعات موردی از برنامه‌های ملی موفق موجود برای شهرها و جوامع دوستدار سن را نیز دربر می‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از سازمان جهانی بهداشت؛ با افزایش پیری جمعیت و شهرنشینی در سرتاسر جهان که با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، ساختن شهرها و جوامع سازگارتر با سالخوردگی برای به حداکثر رساندن فرصت‌های زندگی طولانی‌تر و با کیفیت ضروری است.

در این رابطه سازمان جهانی بهداشت (WHO) مجموعه راهنمای جدیدی را منتشر کرده است. این مجموعه برنامه‌های ملی برای شهرها و جوامع دوستدار سالخوردگی را در چارچوب روشنی ارائه می‌دهد. چارچوب مورد نظر سازمان جهانی بهداشت چگونگی ایجاد و تداوم برنامه‌های متناسب با کیفیت زندگی سالخوردگان و ایجاد محیط‌های سازگار با سن، مانند مکان‌هایی برای رشد، زندگی، کار، بازی و سالخوردن را دربر می‌گیرد.

شهرها و جوامع دوستدار سن، دسترسی به خدمات کلیدی را بهبود می‌بخشند و افراد در هر سنی را قادر می‌سازند تا از طریق اقدام در هشت حوزه، آنچه را که برایشان ارزشمند است انجام دهند. این هشت حوزه مورد نظر WHO عبارت است از: «مسکن»، «حمل و نقل»، «فضاهای و ساختمان‌ها بیرونی»، «حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی»، «ارتباطات و اطلاعات»، «مشارکت اجتماعی»، «احترام و جامعیت اجتماعی»، «مشارکت مدنی و اشتغال».

فعالیت‌های شبکه جهانی WHO برای شهرها و جوامع دوست‌دار سالمند، که اکنون بیش از ۱۴۰۰ عضو در ۵۱ کشور دارد، نشان می‌دهد که توسعه شهرها و جوامع دوست‌دار سالمند راهی اثبات‌شده برای اطمینان از این است که می‌توانیم در مکانی مناسب پیر شویم. برنامه‌های ملی برای شهرها و جوامع دوستدار سن می‌تواند اقدامات محلی را در مناطق روستایی و شهری با ارائه حمایت بیشتر از این جوامع از طریق تنظیم چشم‌انداز، تسهیل تبادل دانش، یا ارائه کمک‌های فنی و مالی تقویت کند.

تیاگو هریک دی سا، مسئول فنی تغییرات جمعیتی سالم در سازمان بهداشت جهانی در اینباره خاطرنشان کرد: «با کمک شبکه جهانی WHO برای شهرها و جوامع دوستدار سالمندان ما شاهد بودیم که برنامه‌ها و شبکه‌های ملی برای جوامعی که متعهد به سازگاری با سن هستند چقدر مهم است. هدف این راهنمای جدید آن است که هر کشوری برای توسعه یا تقویت برنامه‌های ملی خود برای ساخت بهتر شهرها و جوامع دوستدار سالخوردگی حمایت شود».

راهنمای جدید منطق و رویکردی عملی و گام به گام جهت توسعه برنامه‌های ملی برای شهرها و جوامع دوستدار سن ارائه می‌دهد. همچنین این راهنما مثال‌های مفصلی در مورد آنچه که می‌توان انجام داد و چگونگی انجام آن، از جمله مطالعات موردی از برنامه‌های ملی موفق موجود برای شهرها و جوامع دوستدار سن، ارائه می‌کند. این راهنما توسط یک جعبه ابزار زنده پشتیبانی می‌شود که می‌تواند آزادانه توسط هر تصمیم گیرنده، سیاست‌گذار یا سایر ذینفعانی که در موقعیتی برای تأثیرگذاری بر توسعه یا تقویت چنین برنامه‌هایی در کشورهای خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

«راهنمای سالخوردگی» بخشی از مشارکت سازمان جهانی بهداشت به اجرای «دهه سالمندی سالم» سازمان ملل (۲۰۲۱-۲۰۳۰) است و در راستای حصول اطمینان از تقویت توانایی‌های سالمندان توسط جوامع پاسخ می‌دهد. با این حال، توسعه شهرها و جوامع دوستدار سن به سایر حوزه‌های اقدام «دهه سالمندی سالم» مانند مبارزه با پیری، ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه یکپارچه با محوریت فرد، و ارائه مراقبت‌های طولانی‌مدت برای سالمندانی که به آن نیاز دارند نیز یاری می‌رساند.

کد خبر: 59199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =