کودکان، قربانیان اصلی جنگ در سودان

ادامه درگیری‌ها در سودان نگرانی‌ها درباره وضعیت کودکان و خانواده‌هایشان را افزایش داده است. در عین حال سودان یکی از بالاترین نرخ‌های سوءتغذیه در بین کودکان در جهان را دارد و در منطقه‌ای با مشکلات محیطی، درگیری‌ها و خشکسالی قرار گرفته است. مکان‌هایی که کودکان باید در آن‌ها امن باشند به‌طور مداوم مورد حمله قرار گرفته‌ و تجهیزات زیرساختی و امکانات سازمان‌های بشردوستانه نیز مورد از آسیب‌ها در امان نماده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ ادامه خشونت‌ها در سودان میلیون‌ها کودک و خانواده‌هایشان را در معرض خطر قرار می‌دهد. بسیاری از آنها در تیراندازی متقابل گیر افتاده‌اند و بسیاری دیگر در حال حرکت هستند تا از ترس جان خود از خانه‌های خود فرار کنند.

حتی قبل از شروع درگیری، نیازهای بشردوستانه در سرتاسر سودان به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده بود و حدود ۱۶ میلیون نفر از جمله بیش از ۸.۵ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند. سودان یکی از بالاترین نرخ‌های سوءتغذیه در بین کودکان در جهان را دارد و بیش از ۳ میلیون کودک در این کشور به شدت دچار سوءتغذیه هستند.

اکنون، با محدودیت دسترسی ایمن به غذا، آب، بهداشت و سایر لوازم ضروری در بیشتر مناطق سودان، بحران سلامت و تغذیه در حال بدتر شدن است. تعطیلی مدارس در سراسر کشور بحران یادگیری را تشدید می‌کند. در همین حال، گفته می‌شود که صدها هزار نفر در داخل کشور آواره شده‌اند یا به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

مکان‌هایی که کودکان باید در آن‌ها امن باشند، جایی مانند خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها، به‌طور مداوم مورد حمله قرار گرفته‌اند و همچنان این حملات ادامه دارد. کارکنان سازمان‌های بشردوستانه نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند، در حالی که امکانات بشردوستانه، وسایل نقلیه و تدارکات، از جمله ابزارآلات و امکانات سازمان یونیسف غارت شده یا تخریب شده‌اند. همه این حملات ظرفیت سازمان‌های بشردوستانه را برای دسترسی به کودکان در سراسر کشور با خدمات نجاتبخش تضعیف می‌کند.

یونیسف از عبور ایمن کودکان و خانواده‌هایشان حمایت می‌کند، کودکانی که با خانواده در مناطق درگیری گرفتار شده‌اند. این سازمان برای ارائه تجهیزات و خدمات از جمله آب، مراقبت‌های بهداشتی حیاتی، واکسن، دسترسی به لوازم و خدمات اولیه، تجهیزات اضطراری، حمایت از کودکان و حمایت از سلامت روان کسانی که تحت تأثیر درگیری قرار گرفته‌اند تلاش می‌کند.

بر اساس گزارش UNHCR، بیش از ۱۶۴ هزار نفر از ۱۵ آوریل به خارج از مرزهای کشور پناه برده‌اند، از جمله به جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، مصر، اتیوپی، لیبی و سودان جنوبی. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که پیش از زمان آغاز جنگ، حدود ۷۳۶ هزار نفر به تازگی در داخل سودان آواره شده‌اند. تقریباً ۳.۸ میلیون نفر قبل از شروع خشونت در داخل سودان آواره شده بودند.

بسیاری از جوامعی که جمعیت‌های آواره به آنها پناه برده‌اند، در حال حاضر خود تحت تأثیر بحران‌های متعدد قرار دارند. در این کشورها خدمات اولیه و امکانات بشردوستانه موجود در حال حاضر بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته‌ است. انتظار می‌رود فصل بارانی چالش‌های دسترسی از طریق راه‌ها و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. این درگیری همچنین تجارت و حرکت فرامرزی را مختل می‌کند و منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در کشورهای همسایه خواهد شد و ریسک ناامنی غذایی در جوامع آسیب‌پذیر میزبان را افزایش می‌دهد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف دراین‌باره گفت: «درگیری وحشیانه در سودان تلفات ویرانگری بر کودکان این کشور وارد کرده است. هزاران نفر در جستجوی امنیت نسبی، وقایع بسیار آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند یا از خانه‌های خود بیرون شده‌اند. وضعیت آنها همچنان مخاطره آمیز است و حمایت و کمک مستمر جامعه بین‌المللی و شرکای بشردوستانه حیاتی است».

کد خبر: 60113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =