عدالت اجتماعی و کار شایسته برای بزرگسالان پادزهر کار کودکان

امروز (۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد) روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. شعار امسال روز جهانی مبارزه با کار کودکان «عدالت اجتماعی برای همه، به کار کودکان پایان دهید» است و سازمان بین‌المللی کار بر لزوم حمایت از عدالت اجتماعی بیشتر و ارتباط آن با مبارزه علیه کار کودکان تاکید می‌کند. آنچه در مورد کار کودکان اتفاق می‌افتد کاملاً مخالف عدالت اجتماعی است. برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، کار کودکان در حال افزایش است. اکنون تقریباً یک کودک از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان، در حال انجام کار است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از ILO؛ در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳، مدیر کل ILO گیلبرت هونگبو، از جامعه بین‌المللی خواست تا از عدالت اجتماعی بیشتر حمایت کرده و در مبارزه با کار کودکان جدیت بیشتری داشته باشند.

امسال روز جهانی مبارزه با کار کودکان، شعار «عدالت اجتماعی برای همه. به کار کودکان پایان دهید.» را به خود اختصاص داده است. با این حال، آنچه در مورد کار کودکان اتفاق می‌افتد کاملاً مخالف عدالت اجتماعی است. برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، کار کودکان در حال افزایش است. ۱۶۰ میلیون کودک، یعنی تقریباً یک کودک از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان، در حال انجام کار کودکان است.

بدتر از آن، نیمی از آنها، یعنی ۸۰ میلیون کودک در خطرناک‌ترین اشکال کار مشغول به کارند. این کار آنها را با تهدیدی واقعی برای سلامت جسمی و روانی‌شان مواجه می‌کند. اما کار کودک به ندرت به دلیل بدرفتاری والدین یا بی اهمیتی کودک برای آنها اتفاق می‌افتد؛ بلکه کار کودکان ناشی از فقدان عدالت اجتماعی است.

از نظر سازمان بین‌المللی کار پادزهر کار کودکان که از فقر ناشی می‌شود، کار شایسته برای بزرگسالان است، بدین ترتیب بزرگسالان می‌توانند از خانواده خود حمایت کنند و فرزندان خود را به مدرسه بفرستند، تا دیگر کودکان مجبور به کار نباشند.

کار شایسته به معنای پایان دادن به کار اجباری، ایجاد محل کار ایمن و سالم و اجازه دادن به کارگران برای سازماندهی و ابراز نیازهای خود است. اجرای کار شایسته به معنای پایان دادن به تبعیض است. زیرا کار کودکان اغلب بر گروه‌های به حاشیه رانده شده تأثیر می‌گذارد.

سازمان بین‌المللی کار بر لزوم حمایت از عدالت اجتماعی بیشتر و ارتباط آن با مبارزه علیه کار کودکان تاکید می‌کند. چرا که با ایجاد عدالت اجتماعی، پایان کار کودکان نه تنها ممکن بلکه در دسترس است.

کد خبر: 60905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =