استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

Google Cloud روز چهارشنبه اعلام کرد که با یک کلینیک برای استفاده از ابزار جستجوی هوش مصنوعی جدیدش به توافق رسیده است. این ابزار جدید به کاربران امکان می‌دهد تا چت‌بات‌های سفارشی‌سازی شده ایجاد کنند. در مراقبت‌های بهداشتی، این فناوری به کارکنان اجازه می‌دهد تا داده‌هایی مانند تاریخچه پزشکی بیمار، سوابق تصویربرداری، ژنومیک یا آزمایشگاه‌ها را سریع‌تر و با یک پرسش ساده تفسیر کنند. در حالی که هوش مصنوعی مولد تبدیل به داغ‌ترین موضوع در فناوری شده است، مراقبت‌های بهداشتی چالش مهمی را برای استفاده از هوش مصنوعی ارائه می‌دهد زیرا نتایج اشتباه در این حوزه می‌تواند به قیمت گرانی تمام شود.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ کسب‌وکار ابری گوگل (Google Cloud) در حال گسترش استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی جدید در مراقبت‌های بهداشتی است. این فناوری هوش مصنوعی به متخصصان پزشکی در کلینیک مایو (Mayo Clinic) با استفاده از انواع ابزارهایی که جدیدترین ربات‌های گفتگو را تقویت می‌کنند، این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیمار را به سرعت بیابند.

جهارشنبه هفته گذشته گوگل اعلام کرد که Mayo Clinic در حال آزمایش سرویس جدیدی به نام Enterprise Search در بستر هوش مصنوعی گوگل است. این ابزار به طور موثر به مشتریان اجازه می‌دهد تا ربات‌های چت خود را با استفاده از فناوری Google ایجاد کنند تا انبوهی از داده‌های داخلی متفاوت را جستجو کنند.

استفاده از این ابزار در مراقبت‌های بهداشتی، بدان معناست که پرسنل بهداشت می‌توانند داده‌هایی مانند تاریخچه پزشکی بیمار، سوابق تصویربرداری، ژنومیک یا آزمایشگاه‌ها را سریع‌تر و با یک پرسش ساده تفسیر کنند. حتی اگر اطلاعات در قالب‌ها و مکان‌های مختلف ذخیره شده باشد، این کار ممکن است. مایو کلینیک، یکی از برترین سیستم‌های بیمارستانی در ایالات متحده با ده‌ها مکان، اولین پذیرنده این فناوری برای گوگل است. این شرکت تلاش می‌کند تا استفاده از هوش مصنوعی مولد را در سیستم پزشکی تقویت کند.

کلینیک مایو در ماه‌های آینده موارد استفاده متفاوتی را برای ابزار جستجو آزمایش خواهد کرد. ویش آنانترامان، مدیر ارشد فناوری در کلینیک مایو، گفت: استفاده از این ابزار برای کلینیک جهت کمک به پزشکان در انجام وظایف اداری که اغلب به فرسودگی شغلی می‌انجامد، «بسیار رضایت‌بخش» بوده است.

به عنوان مثال، اگر یک پزشک نیاز به دیدن اطلاعات مربوط به گروهی از بیماران زن ۴۵ تا ۵۵ ساله، از جمله ماموگرافی و نمودارهای پزشکی آنها داشته باشد، می‌تواند به جای جستجوی جداگانه هر عنصر، آن مسئله مورد پرسش را در ابزار جستجو وارد کند. به طور مشابه، اگر یک پزشک بخواهد بداند کدام آزمایش‌های بالینی برای یک بیمار موجود است، می‌تواند آن را نیز جستجو کند. آنانترامان معتقد است این استفاده می‌تواند «باعث صرفه‌جویی در زمان ‌شود، از فرسودگی پزشک جلوگیری ‌کند و بار اداری را کاهش ‌دهد».

هوش مصنوعی مولد از اواخر سال ۲۰۲۲، زمانی که OpenAI تحت حمایت مایکروسافت ربات ChatGPT را برای عموم منتشر کرد، داغ‌ترین موضوع در فناوری بوده است. گوگل تلاش کرد تا خود را به مایکروسافت برساند و سرویس چت Bard AI خود را در اوایل سال جاری راه‌اندازی کرد و تلاش کرد تا فناوری زیربنایی را در بیشتر محصولات جاسازی کند. مراقبت‌های بهداشتی یک صنعت چالش‌برانگیز است، چرا که جای کمتری برای پاسخ‌های نادرست یا اشتباهات وجود دارد. در این بخش اشتباهات زمانی رخ می‌دهند که مدل‌های هوش مصنوعی به طور کامل و بدون دخالت انسان اطلاعات را تولید می‌کنند.

آشیما گوپتا، مدیر جهانی استراتژی و راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی در Google Cloud، معتقد است که گوگل با ابزار جستجوی جدید خود رویکرد «ایمنی بیش از سرعت» را در پیش گرفته است. به همین دلیل این شرکت استفاده آن را محدود کرده است تا با استفاده اولیه کلینیک مایو، به جای استفاده از این ابزار هوش مصنوعی در سطح گسترده، جنبه‌های مختلف آن سنجیده شود. گوپتا گفت: «ما می‌خواهیم در نحوه استفاده از چنین ابزار هوش مصنوعی قدرتمندی در یک فضای حساس مانند مراقبت‌های بهداشتی، مسئولیت‌پذیرانه و دقیق باشیم».

گوگل اعلام کرد که رویکردش حریم خصوصی و کنترل داده‌های مشتریان خود را حفظ می‌کند و اضافه کرد که این سرویس جدید با قانون حمل‌پذیری و مسئولیت‌پذیری بیمه سلامت (HIPAA) مطابقت دارد. «ما حریم خصوصی داده‌های بیمار را بسیار بسیار جدی می‌گیریم و نیازهای بیماران برای ما در اولویت است».

Google Cloud و Mayo Clinic در سال ۲۰۱۹ قرارداد یک همکاری ۱۰ ساله را امضا کردند. در آن زمان کلینیک مایو Google Cloud را به عنوان «سنگ بنای تحول دیجیتال خود» برگزید. این همکاری که روز چهارشنبه اعلام شد، اولین گام در یک توافق گسترده بین این دو شرکت برای همکاری با یکدیگر بر روی برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی است.

کد خبر: 60979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =