تفریح کنیم، اما حواسمان باشد معتاد نشویم

در جامعه امروزی که استرس و فشار زندگی روزمره به طور پیوسته در حال افزایش است و از هر کس که سوال کنی نگران افزایش قیمت‌ها، نوسان‌های بازار و کم بودن درآمد است. خیلی از ما دو یا حتی سه جا کار می‌کنیم تا بتوانیم نیازهای معمول خود را با توجه به حرکت رو به جلوی قیمت‌ها برآورده کنیم و در کورس هزینه و درآمد عقب نمانیم. مجموع این دغدغه‌ها گاهی ‌می‌تواند آسایش را سلب کند و حتی خواب را از چشمانمان برباید. در این بین نیاز به تفریح و استراحت مناسب بیش از پیش احساس می‌شود، چون تفریح نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها دارد و برای رهایی از روزمرگی و استرس لازم است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر موضوع را بررسی کنیم؛ تفریح به فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی گفته می‌شود که به منظور استراحت و رهایی از فشارهای زندگی انجام می‌شود. تفریح می‌تواند شامل فعالیت‌های فیزیکی، هنری، فرهنگی، ورزشی یا هر فعالیت دیگری باشد که روحیه و انرژی مثبت را به انسان‌ها منتقل کند.

تفریح که باید نقش مهمی در زندگی روزمره هریک از ما داشته باشد،‌ این روزها به حلقه مفقوده زنجیر زندگی چند نفر از ما یا بعضی افرادی که می‌شناسیم تبدیل شده است. فعالیت‌هایی که از یک سو باعث آرامش و راحتی روحی می‌شوند و از سوی دیگر به ما انرژی می‌دهند تا روزهای سخت پیش رو را تاب بیاوریم. تفریح در سبک زندگی می‌تواند عوامل مثبتی مانند افزایش خلاقیت، بهبود روابط اجتماعی، کاهش استرس و افزایش رضایتمندی را به همراه داشته باشد.

بهبود سلامت روانی: تفریح به عنوان یک راه‌حل برای بهبود سلامت روانی اثبات شده است. فعالیت‌های تفریحی مانند مطالعه، موسیقی گوش دادن، نقاشی کردن و حضور در فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به خلق و خوی افراد کمک کنند و روحیه آن‌ها را بهبود بخشند.

افزایش خلاقیت: تفریح و استراحت مناسب می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد. وقتی ذهن درگیر کارهای روزمره و استرس‌های زندگی است، ممکن است خلاقیت و تفکر نوآورانه کاهش یابد. اما با فعالیت‌های تفریحی مناسب می‌توانیم ایده‌های جدیدی را پیدا کنیم و خلاقیت خود را بهبود دهیم.

بهبود روابط اجتماعی: تفریح و سرگرمی‌های گروهی می‌توانند روابط اجتماعی را بهبود بخشند. وقتی در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنیم، ارتباط و انسجام بیشتری با دیگران برقرار می‌کنیم و روابط اجتماعی خود را تقویت می‌کنیم.

تفریحی به نام دراز کشیدن جلوی تلویزیون

بسیاری از را می‌شناسیم که استراحت و تفریح را خوابیدن یا دراز کشیدن جلوی تلویوزیون می‌دانند و حقیقت این است در زندگی روزمره، همه ما به لحظاتی برای استراحت و دراز کشیدن هم نیاز داریم. چون تفریح، در تعریف کلی به معنای فعالیت‌هایی است که برای خوشی خلق ، آرامش و بهبود روحیه انجام شود. یکی از فعالیت‌هایی که برخی از افراد به برای آرامش و به عنوان استراحت در نظر می‌گیرند، خوابیدن و دراز کشیدن جلوی تلویزیون است. اما آیا واقعاً خوابیدن و دراز کشیدن جلوی تلویزیون می‌تواند به عنوان تفریح در نظر گرفته شود؟

در واقع تفریح می‌تواند شامل هر فعالیتی باشد که ما را شاد و رضایتمند کند و به ما فرصتی برای استراحت و تغذیه روحی و جسمی بدهد. خوابیدن و دراز کشیدن جلوی تلویزیون هم یکی از فعالیت‌های رایج تفریحی برای بسیاری از افراد است، چون به دنبال لذت، آرامش و هیجان هستند که با دیدن تلویزون به آن می‌رسند. در حالت کلی هر فعالیت اجازه دهد تا از استرس و فشار روزمره فرار کنیم و در آرامشی عمیق فرو برویم را می‌توان تفریح نامید. حتی خوابیدن در طول روز تعطیل می‌تواند شکلی از تفریح باشد، هنگامی که ما در خواب هستیم، بدن و ذهن ما فرصتی برای بازسازی و تجدید انرژی دارد. به طور مفصل در مطلبی دیگر به موضوع خواب پرداخته شده که این فعالیت چطور به ما کمک می‌کند تا استرس و خستگی را کاهش دهیم و روحیه و انرژی خود را بهبود بخشیم.

مزایا و معایب خوابیدن و دراز کشیدن جلوی تلویزیون

دراز کشیدن جلوی تلویزیون یا خوابیدن به عنوان تفریح هم مانند هر فعالیت دیگری مزایا و معایبی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

کاهش استرس و فشار روزمره،‌ بهبود خواب و استراحت،‌ ریکاوری سریعتر برای بدن و ذهن، فرصتی برای خلق آرامش و آرامش درونی از مزایایی است که برای این نوع تفریح می‌توان نام برد. در کنار آن معایبی چون: احتمال ایجاد وابستگی به تلویزیون و سرگرمی‌های الکترونیکی، کمبود فعالیت بدنی، تلویزیون و دراز کشیدن ممکن است به جای تفریحات دیگر را بگیرد و به یک روند تکراری و بی‌هدف تبدیل شود،‌ همچنین به خاطر انفرادی بودن ممکن است برای دیگر اعضای خانواده به روندی خسته‌کننده تبدیل شود. چون خوابیدن و دراز کشیدن جلوی تلویزیون معمولاً در زمان فراغت و تفریح انجام می‌شود و ممکن است همزمانی میل افراد برای دیدن دو برنامه متفاوت خود به دردسری تبدیل شود که راه حل جداگانه خود را می‌طلبد. اما به هر حال نمی‌توان انکار کرد در مواقعی که احساس خستگی و نیاز به استراحت داریم، این فعالیت می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد، ولی نه گزینه اول و آخر که وقتی حرف از استراحت و تفریح می‌شود؛ متکا را جلوی تلویزیون بگذاریم و کنترل را برداریم. همچنین باید به میزان و زمانی که صرف این فعالیت می‌کنید توجه کنم تا از مشکلات جسمی بعدی جلوگیری شود.

پیشنهادهای تفریحی

در دنیای اطراف ما راه‌های زیادی برای وقت گذرانی به عنوان تفریح وجود دارد، این تنوع تا جایی پیش رفته که حتی گفته می‌شود، بهترین تفریح، کار است. بهترین تفریح، درس خواندن است. بهترین تفریح،‌ آشپزی است. یا موارد این چنینی که هر فرد یا گروهی ممکن است بهترین تفریح را برای خود نوعی از فعالیت بدانند اما به طور کلی چند پیشنهاد به عنوان تفریح معمول و همه‌پسند شناخته می‌شود.

ورزش و فعالیت‌های بدنی: فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی می‌توانند به عنوان یک راه کاربردی برای تفریح و استراحت مورد استفاده قرار بگیرند. تمرینات و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا می‌توانند بهبودی در سلامت جسمی و روحی ما به همراه داشته باشند. همچنین برخی از انواع ورزش و فعالیت بدنی که به صورت گروهی انجام می‌شود می‌تواند در بهبود روابط هم تاثیر گذار باشد.

خواندن کتاب و مطالعه: خواندن کتاب و مطالعه نیز یک روش مؤثر برای تفریح است، البته هستند افرادی که کتاب‌خواندن از بسیاری کارهای جدی‌تر برایشان سخت‌تر است. در این صورت پیشنهاد می‌شود مطلب، چگونه شروع به خواندن کنیم را هم بخوانید، شاید راهکارهایش برای شما موثر باشد. از آنجایی که کتاب خواندن می‌تواند ذهن ما را به دنیایی دیگر ببرد و این امکان را می‌دهد از خستگی روزمره فرار کنیم ما را در آرامشی عمیق فرو می‌برد.

هنر و خلاقیت: شرکت در فعالیت‌های هنری و خلاقیت نیز می‌تواند تفریح بسیار خوبی باشد. نقاشی، موسیقی، رقص، نوشتن و هر فعالیت خلاق دیگری که به شما احساس رضایت و خوشایندی می‌دهد، می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد و از روزمرگی دور کند. البته نیاز به گفتن نیست که ممکن است، کار خلاقانه هر کس با دیگری متفاوت باشد،‌ مثلا سعی در تعمیر وسایل خراب برای برخی تفریح است فارغ از اینکه آن وسیله درست بشود یا نه. در این شرایط بهتر است خیلی سراغ وسایل عمومی نرویم و سعی کنیم بعد از کمی مطالعه دست به آچار شویم.

تفریحات گروهی یا انفرادی: رفتن به موزه، دیدن فیلم در سینما، دیدن تاتر، رفتن به کنسرت و موارد بسیار دیگری وجود دارد که در دسته تفریحات قرار می‌گیرد فقط کافی است علایق خود و همراهانمان را بشناسیم و شروع کنیم.

به هر حال اهمیت نقش تفریح در سبک زندگی افراد موضوعی غیر قابل انکار است، تا جایی که در لطیفه‌ها هم به آن پرداخته می‌شود. شاید شنیده باشید که "از یک معتاد می‌پرسند؛ چرا معتاد شدی و پاسخ می‌دهد: با دوستانم قرار گذاشتیم روزهای تعطیل برای تفریح مواد مصرف کنیم، از شانس بد ما تعطیلات نوروز شروع شد."

در نهایت به خاطر داشته باشیم انجام فعالیت‌های تفریحی مناسب می‌تواند بهبودی در کیفیت زندگی ما، خانواده، دوستان و اطرافیانمان را به همراه داشته باشد تا از استرس و فشار روزمره کاسته و روحیه و انرژی مثبت را منتقل کند. بنابراین، بهتر است به تفریح و استراحت مناسب در زندگی خود اهمیت بدهیم و با دیگران هم در این مورد مشورت کنیم و نظراتشان را بدانیم.

مطالب مرتبط:

سبک زندگی چیست و چرا مهم است؟

تاملی در باب «تاب‌آوری» در روانشناسی مثبت‌نگر

تجدید قوا کن، تحمل نکن

کد خبر: 61350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =