چگونه گرمای بی‌سابقه صنعت را تغییر می‌دهد

با افزایش شدید گرما به ویژه در ۵ سال اخیر بسیاری از صنایع متاثر از این پدیده در حال تغییر هستند. اکنون بخش‌ مهمی از صنعت ساختمان به دلیل گرمای زیاد دچار مشکل شده است و صنایعی مانند توریسم و تولیدات کارخانه‌ای نیز شدیدا از امواج گرما متاثر هستند. این وضعیت بیشتر چه بخش‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چه خساراتی را به جای خواهد گذاشت در این یادداشت نگاهی به وضعیت صنایع در ارتباط با گرمای بی‌سابقه دوران اخیر می‌اندازیم.

آکروپولیس قرن‌ها بر فراز شهر آتن ایستاده است، دیوارها و ستون‌های باستانی آن در برابر جنگ، محاصره و فتح مقاومت کرده‌اند. اما از آنجایی که دمای هوا در سراسر جنوب اروپا در این ماه به ۴۰ درجه سانتیگراد رسید، برترین جاذبه گردشگری یونان برای مدت کوتاهی قربانی گرمای شدید شد.

پس از اینکه مسافرانی که برای ورود به آکروپولیس صف ‌کشیده بودند، به مراقبت‌های پزشکی نیازمند شدند، مقامات سایت را برای چند ساعت در گرم‌ترین بخش‌های روز تعطیل کردند.

موج گرمایی که به «سربروس» معروف شده (نام سگ سه سر نگهبان دروازه جهنم در اساطیر یونانی) نشان می‌دهد که صنعت عظیم گردشگری مدیترانه چقدر در برابر امواج گرمایی که هر روز در اروپا رایج‌تر می‌شود آسیب‌پذیر است.

اما تأثیر اقتصادی آنچه به هشدار کارشناسان می‌تواند دوران جدیدی از گرمای رکوردشکن باشد، بسیار فراتر از گردشگری است. صنایع مختلف از ساخت‌وساز، تولید، کشاورزی، حمل‌ونقل و بیمه همگی در حال آماده‌سازی برای تغییراتی در نحوه انجام کار خود هستند زیرا روزهای با دمای بالا به دلیل تغییرات اقلیمی روتین‌تر می‌شوند.

برای دانشمندان روشن است که رویدادهای شدید آب و هوایی، از جمله موج گرما، با هر میزان از درجه گرم شدن، مکرر و شدیدتر خواهند شد. در ماه ژوئیه، با میانگین دمای جهانی حداقل ۱.۱ درجه سانتیگراد گرمتر از سطوح پیش از صنعتی شدن، بخش‌هایی از ایالات متحده، اروپا و آسیا زیر «گنبدهای گرما» قرار دارند با بالاترین رکوردها در چین تا ایتالیا.

رهبران کسب و کار و سیاست‌گذاران اکنون در حال محاسبه هزینه شرکت‌های تعطیل شده و کاهش بهره‌وری هستند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاهیان دارتموث در سال گذشته منتشر شد، نشان داد که موج‌های گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی متاثر از فعالیت‌های انسان، حدود ۱۶ تریلیون دلار در یک دوره ۲۱ ساله از دهه ۱۹۹۰ به اقتصاد جهانی زیان رساند.

به‌تازگی در شورای آتلانتیک این نگرانی مطرح شد؛ گرمای شدید «رشد ما را پایین می‌آورد» و «اقتصاد ما را به پایین می‌کشاند» ... متروها بسته می‌شوند، رستوران‌ها باید تعطیل شوند زیرا کارکنان آشپزخانه در گرمای بیشتری قرار می‌گیرند و ... اما این هزینه‌ها احتمالاً در دهه‌های آینده افزایش می‌یابد، زیرا اقتصادها در حال تغییر خود برای فصل‌های اوج گرمای شدیدتر هستند تا از خطرات و اختلالاتی احتمالی گرما بکاهند.

برای کار کردن خیلی گرم است

یکی از دلایل اصلی اینکه گرمای شدید باعث تهدید اقتصادی می‌شود این است که کار را سخت‌تر می‌کند. دمای بالا با بهره‌وری پایین همکار است. «لورا کنت» از موسسه مهندسین مکانیک، انجمنی حرفه‌ای که اخیراً گزارشی در مورد چگونگی نیاز صنعت برای سازگاری با شرایط شدید گرمایی تهیه کرده است، می‌گوید در شرایط گرم، انسان‌ها معمولاً «آهسته‌تر کار می‌کنند، ریسک بیشتری می‌پذیرند و عملکرد شناختی نیز کاهش می‌یابد».

مطالعه‌ای توسط سازمان بین‌المللی کار، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، به دلیل گرمای بیش از حد برای کار و سرعت کمتر کارکنان در چنین شرایطی همه ساله معادل بیش از ۲ درصد از کل ساعات کار در سراسر جهان از بین می‌رود.

حدود ۲۰۰ میلیون نفر در شهرها امروز در معرض خطر گرمای شدید قرار دارند، این رقم تا سال ۲۰۵۰ به هشت برابر افزایش می‌یابد. با این حال تعداد کمی از کشورها قاعده مشخصی در حداکثر دما برای زمان توقف کار دارند. به عنوان مثال، در انگلستان، جایی که از نظر تاریخی گرمای شدید مشکل ایجاد نمی‌کرد، فقط یک حد توصیه شده برای توقف کار در دماهای سرد و نه گرم وجود دارد.

فقیرترین و ناتوان‌ترین افراد با کاهش بهره‌وری در مشاغلی که دستمزدها کمتر از حد متوسط است اغلب از گرمای شدید بیشترین ضربه را می‌بینند.

به گفته سازمان بین‌المللی کار، کارگران فضای باز، به ویژه آنهایی که در کشاورزی یا ساخت و ساز مشغولند، به ویژه در معرض خطر مرگ، جراحات، بیماری و کاهش بهره‌وری به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما هستند. بر اساس تحقیقات آکادمیک، بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶، ۲۸۵ کارگر ساختمانی در ایالات متحده بر اثر گرما جان خود را از دست دادند. بر این اساس حدود یک سوم از کل مرگ‌های شغلی این کشور در اثر قرار گرفتن در معرض گرما بود.

اما کسانی که در داخل کار می‌کنند نیز با افزایش موج‌های گرمایی شدید در معرض خطر هستند، از جمله ۶۶ میلیون کارگر نساجی جهان که اغلب در کارخانه‌ها و کارگاه‌های بدون تهویه مطبوع کار می‌کنند. بسیاری از آنها در جنوب جهانی هستند، جایی که اوج دما حتی شدیدتر و خطرناک‌تر است.

بر اساس تحقیقات، پس از اینکه بریتیش کلمبیا در کانادا در سال ۲۰۲۱ با موج گرمای ویرانگر مواجه شد، صدمات ناشی از گرما در محل کار که مستلزم پرداخت غرامت هستند، در مقایسه با میانگین سه سال قبل، ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. در مقایسه با ۲۰ درصدی که به‌طور معمول درصد کارکنان داخل ساختمان متاثر از گرما است، به طور متوسط بیش از یک سوم از این افراد کارکنان داخل ساختمان بودند.

تهدیدات بخش صنعت

صنایع مجبور به تجدید نظر در مورد مسائل وجودی بیشتری مانند محل استقرار مشاغل و نحوه عملکرد آنها علاوه بر عواقب گرمای شدید بر کارمندان خود هستند. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که صنعت ساخت‌وساز یکی از حوزه‌هایی است که ممکن است نیاز به یک اختراع مجدد رادیکال داشته باشد. نه تنها شرایط آب و هوایی شدید بر کار ساخت و ساز در محل ساخت تأثیر می‌گذارد، بلکه بر مواد ساخت و ساز نیز تأثیر می‌گذارد.

فولاد در شرایط گرم می‌تواند تاب بردارد، در حالی که در چنین شرایطی کار با بتن هم دشوار می‌شود و خیلی سریعتر گیر خشک می‌شود؛ عاملی که باعث می‌شود بتن بیشتر در معرض ترک خوردن قرار گیرد و بر استحکام و دوام آن تأثیر می‌گذارد.

تولید کارخانه‌ای نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که با تغییرات قابل توجهی مواجه است. کارخانه‌ها و انبارها برای دمایی که اکنون می‌بینیم و انتظار می‌رود ببینیم طراحی نشده‌اند. این بدان معنی است که تجهیزات ممکن است به طور مؤثر کار نکنند یا سریعتر فرسوده شوند؛ مسئله‌ای که با هزینه‌های عملیاتی بالاتر همراه است. اکثریت قریب به اتفاق صنعت به نوعی فرآیند گرمایش یا سرمایش متکی است. اگر در حال گرم کردن هستید یا نیاز به خنک کردن تا دمای خاصی دارید و دمای محیط از قبل گرمتر است، غلبه بر این تفاوت دشوارتر است.

در عین حال، در دوره‌های گرمای بالاتر در دسترس بودن آب می‌تواند تحت فشار شدید قرار گیرد. مشکلی بزرگ برای آن بخش صنعت که برای عملکردهای خنک‌کننده و حمل و نقل به آب نیاز دارد.

در امتداد رود راین، یکی از مهم‌ترین آبراه‌های اروپا، شرکت‌ها در سه سال گذشته به دلیل سطح پایین آب با اختلالاتی مواجه بوده‌اند. از جمله در سال ۲۰۱۸ که کشتی‌های باری برای سفر دچار مشکل شدند و به منابع سوخت و مواد شیمیایی برخورد کردند.

برای سال‌های طولانی‌ صنایع در کنار رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند، اما شرکت‌ها اکنون با سئوالاتی در مورد اینکه کجا باید مستقر شوند و چه چیزی می‌توانند تولید کنند، مواجه هستند.

خطر مههم دیگر خطر زیرساخت است. استرس گرمایی عمر زیرساخت را کوتاه می‌کند. این همه چیز از ریل قطار گرفته تا جاده‌ها و فرودگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نه تنها آسیب‌های احتمالی زیرساختی مانند فروریختن پل ممکن است، بلکه نیاز به تعویض سریع‌تر این موارد نیز بوجود می‌آید که هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

برای کشاورزی، گرمای شدید می‌تواند منجر به کاهش بازده محصولات، افزایش قیمت‌ها و ناامنی غذایی در این فرآیند شود. تحقیقات Arsht-Rock نشان می‌دهد که تولید ذرت، پرمصرف‌ترین محصول ایالات متحده، سالانه حدود ۷۲۰ میلیون دلار از درآمد خود را به دلیل گرمای شدید از دست می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

اکنون کسب و کارها و سیاست‌گذاران باید برای گرمای شدید و آمادگی در برابر آن اقدام کنند. حتی ممکن است بازنگری بزرگی در اقتصادها لازم باشد، زیرا در کشورهایی که به گردشگری وابسته هستند، بازدیدها در فصول اوج کاهش می‌یابد، یا شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند در ماه‌های کلیدی سال تجارت کنند. با این حال برای هر مکانی روی زمین راه‌حلی در برابر گرما وجود ندارد، اما برای هر فردی راه‌حلی وجود دارد.

منبع: فایننشال تایمز

کد خبر: 62532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =