کشورهای آمریکای جنوبی تحت تاثیر گرمای بی‌سابقه

موج گرمای بی‌سابقه زمستانی بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را فرا گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دمای هوا در جنوب غربی برزیل از ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ فارنهایت) فراتر رود. اقلیم‌شناسان بر این باورند که گرمای سوزان آمریکای جنوبی یکی از رویدادهای خارقالعاده و عامل بازنویسی همه کتاب‌های اقلیم‌شناسی خواهد بود.  

به گزارش آتیه‌ آنلاین و به نقل از cnbc؛ اکنون که در نیم‌کره شمالی زمین هوا گرم و تابستانی است، نیمکره‌ جنوبی در فصل زمستان بسر می‌برد، با این حال موج گرمای بی‌سابقه زمستانی بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را فرا گرفته و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دمای هوا در جنوب غربی برزیل از ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ فارنهایت) فراتر برود.

موج به عنوان بخشی از روند اخیر گرمای شدید در سراسر جهان است که ماه جولای به عنوان گرم ترین ماه جهان در تاریخ شناخته می شود. برخلاف دمای خارق‌العاده‌ای که اخیراً در فصل تابستان در نیمکره شمالی ثبت شده است، کشورهایی از جمله آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و برزیل قرار است دمایی مرتبط با اواسط زمستان را تجربه کنند. دانشمندان می‌گویند گرمای زمستان به دلیل شرایط اضطراری آب و هوا و پدیده ال‌نینو تقویت شده است. ال‌نینو یک الگوی آب و هوایی طبیعی است که به دمای بالاتر در سراسر جهان کمک می‌کند.

شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، روز سه‌شنبه دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد که به گفته سازمان هواشناسی این کشور، گرم‌ترین شروع اوایل آگوست را در ۱۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد. دمای هوا معمولاً در این زمان از سال در بوینس آیرس حدود ۱۵ درجه سانتیگراد است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون در زمستان از ۳۰ درجه سانتیگراد تجاوز نکرده است. سرویس آب و هوای ملی آرژانتین در اوایل این هفته در یک پست فیس بوکی گفت: «تغییر آب و هوا یک سناریوی دور نیست. تغییر هم‌اکنون اینجاست و نیازمند اقدام فوری است.»

بخش جنوبی این قاره بدترین گرمای زمستانی را در روزهای اخیر متحمل شده است و انتظار می‌رود دمای هوا در اوایل ماه اوت در سطوح غیرطبیعی بالا باقی بماند. در این رابطه ماکسیمیلیانو هررا، اقلیم‌شناس آرژانتینی می‌گوید: «گرمای سوزان آمریکای جنوبی یکی از فوق‌العاده‌ترین رویدادهایی است که جهان تا به حال دیده است. رخدادی که به بازنویسی همه کتاب‌های اقلیمی می‌انجامد». هررا روز پنجشنبه از طریق پلتفرم X، که قبلاً توییتر نام داشت، گفت «اعداد خودشان صحبت می‌کنند؛ و اوضاع بدتر خواهد شد».

ماموریت عملا غیرممکن

سرویس هواشناسی پاراگوئه اعلام کرد که دمای هوا احتمالا در روز جمعه به حداکثر ۳۸ درجه سانتیگراد می‌رسد و انتظار این است که هوای گرم تا آخر هفته ادامه داشته باشد. دمای هوا در روز پنجشنبه در فرودگاه والمی پاراگوئه به ۳۹.۷ درجه سانتیگراد رسید و از بالاترین رکورد ثبت شده در ماه جولای فراتر رفت.

در شیلی، شهر کوهستانی ویکونا روز سه شنبه با رسیدن دمای هوا به ۳۸.۷ درجه سانتیگراد، یک رکورد ملی را ثبت کرد. آژانس ملی هواشناسی شیلی اعلام کرد چندین ایستگاه هواشناسی در سراسر کشور دمای بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد را در آغاز ماه ثبت کرده‌اند.

در همین حال، هفته گذشته در برزیل دمای هوا به بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد افزایش یافت. مطالعه‌ای که ماه گذشته منتشر شده است این مسئله را نشان می‌دهد که امواج گرمایی که بخش‌های وسیعی از گرمای شدید آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را در ماه جولای پدید آورد، بدون بحران آب و هوایی ناشی از انسان، عملا غیرممکن بود. دانشمندان می‌گویند گرمای آب و هوایی شدید در سراسر جهان بر ضرورت کاهش سریع و عمیق انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید می‌کند.

کد خبر: 62760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =