فناوری‌های همیار سالمندان و معلولان

این روزها تقریبا فناوری در همه چیز دیده می‌شود و به همه چیز نیرو می‌دهد، بخشی از فناوری تمرکز خود را روی افراد دارای معلویت گذاشته است. نزدیک به ۱ میلیارد نفر که ۱۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، با معلولیت زندگی می‌کنند و هر روز با چالش‌های مختلفی روبرو هستند. فناوری همیار کمک بزرگی برای تغییر زندگی آنها است و می‌تواند به نوعی سالمندان و معلولان را در اجتماع و بازار کار ادغام کند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ فناوری همیار (AT) وسیله‌ای فناورانه، دستگاه، نرم افزار، سیستم یا هر وسیله‌ای است که توسط افراد دارای نوعی معلولیت استفاده می‌شود. هدف از استفاده از چنین فناوری‌هایی بهبود عملکرد، افزایش توانایی و قابلیت‌های کاری یک فرد معلول است.

این ابزارهای فناوری کمکی می‌توانند به افرادی با ویژگی‌های خاص کمک کنند تا به برقراری ارتباط بهتر، یادگیری و انجام هر کارکردی به شیوه‌ای سازنده کمک کنند. این ابزارها می‌توانند از راه‌حل‌هایی با فناوری پیشرفته مانند برنامه‌های نرم‌افزاری یا محصولات معمولی مانند عصا متغیر باشند؛ در ادامه به معرفی تعدادی از فناوری‌های همیار جدید که معلولان و سالمندان را هدف قرار داده‌اند می‌پردازیم.

کامپیوتر تک دکمه‌ای

برای افراد معلول و سایر سالمندان، استفاده از فناوری مدرن می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به همین دلیل استارت‌آپ نروژی «No Isolation» پروژه‌ای را آغاز کرد که هدفش دسترسی به فناوری مدرن برای افرادی است که هرگز در معرض تجربه دیجیتالی قرار نگرفته‌اند.

این شرکت فناوری کمکی رایانه‌های تک دکمه‌ای را برای نصب در خانه‌ افراد معلول و سالمندان طراحی کرده است، بنابراین آنها می‌توانند تنها با فشار دادن یک دکمه با دوستان و خانواده خود تماس بگیرند. این برنامه به عنوان یک برنامه سرگرمی و ارتباطی طراحی شده است. با فشار دادن دکمه، کاربران می‌توانند تماس‌ها و پیام‌ها را مشاهده کنند، به تماس‌های ویدیویی پاسخ دهند و یا از طریق یک نمایشگر بزرگ غیرلمسی به چیزهایی که دوستانشان ارسال کرده‌اند نگاه کنند.

در مقایسه با سیستم عامل‌های سنتی، کامپیوترهای تک دکمه، ‌ورودی از طرف کاربر را کاهش داده‌اند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که دکمه بزرگ زیر صفحه را فشار دهند. علاوه بر این، کاربران مجبور نیستند گذرواژه‌ها، نام‌های کاربری و سایر جزئیات پیچیده ورود را به خاطر بسپارند، زیرا دوستان و خانواده می‌توانند هنگام ارسال تصاویر و سایر محتواها از طریق برنامه‌های گوشی هوشمند، دستگاه را کنترل کنند.

کمک‌یار صدا

حتی انجام کارهای روزمره می‌تواند برای افراد دارای اختلالات حرکتی مختلف و ناتوانی‌ها دیگر چالش برانگیز باشد. اما با فناوری کمکی «آمازون اکو»، این افراد می‌توانند چندین کار را فقط با صحبت کردن انجام دهند.

کاربر می‌تواند با یک دستیار صوتی که درون یک میکروفون هوشمند طراحی شده‌ است صحبت کند و مثلا دستور تماس با دیگران را بدهد، پیامک بفرستند، برنامه خود را به روز کند، فهرست کارها یا زنگ ساعت را تنظیم کند، اخبار و وضعیت آب و هوا را دنبال کند، خرید آنلاین انجام دهد و دستگاه‌های هوشمند خود را مدیریت کند.

عصای هوشمند

میلیون‌ها نفر برای داشتن یک زندگی مستقل به ابزارهای بینایی مانند عصای سفید وابسته هستند. فناوری کمکی در حال ابتکار عمل برای تبدیل عصای هوشمند به ابزارهای هوشمندتر و تغییر کیفیت زندگی معلولان است. امروزه با پیشرفت فناوری با سرعت زیاد، ابزارهای کمکی تنها با به روز رسانی گوشی‌های هوشمند به دنبال ویژگی‌ها و ادغام‌های جدید هستند. یکی از این ابزارها عصای هوشمند است.

عصای هوشمند دارای یک دستیار گفتاری است که در داخل آن طراحی شده است و می‌تواند دستورات مختلفی را برای چندین عملکرد متفاوت دریافت کند. به عنوان مثال، با استفاده از فناوری پیشرفته، عصا قادر است حسگرهای هوشمندی را کنترل کند و که موانع، چاله‌ها و هر پستی و بلندی موجود در خیابان‌ها، جاده‌ها و پارک‌ها را شناسایی کرده و به کاربر هشدار دهد. نه تنها عصا می‌تواند شناسایی موانع را انجام دهد بلکه کاربران می‌توانند عصای هوشمند خود را به دستگاه‌های هوشمند دیگر متصل کنند تا مکان‌های مختلف را بیابند و اطلاعات حمل و نقل عمومی را دریافت کنند.

این عصا می‌تواند هشدارهای صوتی را به صاحب خود برساند تا اگر عصا یا تلفن هوشمند خود را گم کردند بتوانند آن را پیدا کنند.

عینک‌های هوشمند

دانشمندان با ادغام «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین» عینک‌های هوشمندی را اختراع کردند که تنها با حرکات سر قابلیت ناوبری دارند. این عینک هوشمند برای کاربران ویلچر برقی و برای کنترل و استفاده از ویلچر طراحی شده است.

استفاده از عینک یک فرآیند معمولی است، که شامل اتصال دستگاه‌های هوشمند به عینک برای دریافت زنگ‌های هشدار، پیام، تماس و اعلان است. حسگرهای هوشمند عینک به طور خودکار حرکات جهت سر را ردیابی کرده و ویلچر را بر این اساس کنترل می‌کنند. علاوه بر این، کاربر صفحه نمایش را در قاب عینک سمت راست خود می‌بیند و می‌تواند به منوی ناوبری و جهت‌دهی دسترسی داشته باشد تا اگر لازم شد کنترل را در دست بگیرد. کاربران می‌توانند با دوربین داخلی عینک عکس بگیرند، آن را به اشتراک بگذارند، موقعیت صندلی را تنظیم کنند و پیام‌های اضطراری بفرستند.

کد خبر: 63590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =