غنا، سرزمین زباله‌های مُد روز

تاثیر «مد سریع» بر محیط زیست وحشتناک است. بر اساس آمار منتشر شده توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد و بنیاد «الن مک آرتور»، صنعت مد پس از صنعت نفت دومین صنعت آلاینده جهان است. جایی که مد سریع برای تولیدکنندگان غربی سود قابل توجهی ایجاد می‌کند، اما در آفریقا هم صنعت پوشاک را می‌کشد و هم زباله‌هایش محیط‌زیست آفریقا را خفه می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ در سال‌های اخیر، صنعت مدِ جهانی رشد چشمگیری در «مد سریع» (fast fashion) داشته است. مشخصه این نوع جدید مد، لباس‌های ارزان قیمتی است که برای مصرف سریع و دور انداختن سریع طراحی شده‌اند. در حالی که مد سریع به دلیل مقرون‌به‌ صرفه بودن و در دسترس بودن آن مورد ستایش قرار گرفته است، زوایای پنهان و تاریک آن اغلب نادیده گرفته می‌شود.

داستان از آنجایی شروع می‌شود که خانم‌ها و آقایان در کشورهای پیشرفته با فرمول «خرید بیشتر، سود بیشتر» چندین بار یک جنس مشابه را می‌خرند. زیرا وقتی اجناس خریداری شده را می‌شویند، اکثر آنها کیفیت خود را از دست می‌دهند، چرا که برخی از این اقلام فقط حدود ۵ دلار قیمت دارند و بنابراین ایده این است که پس از فرسوده شدن، مصرف کننده آن را دور می اندازد و اقلام بیشتری می‌خرد. اما نتیجه در آن سوی دنیا خود را نشان می‌دهد.

غنا، کشوری در غرب آفریقا که به دلیل میراث فرهنگی غنی خود شناخته شده است، قربانی تاسف‌بار پدیده «مد سریع» شده است. «یوت کانودا»، یک فعال و دوستدار محیط زیست، در خط مقدم مبارزه با شهرت فزاینده غنا به عنوان محل تخلیه لباس‌های دورریز در جهان است. این خانم ۳۰ ساله در آب‌های مناطق مختلف غنا شنا می‌کند تا در طول مسیر نمونه‌هایی از آب بگیرد که برای اندازه‌گیری آلودگی آنالیز می‌شوند.

این کارآفرین بریتانیایی-غنائی که در کار تجارت کشاورزی هم حضور دارد می‌گوید: «می‌خواهم مردم ارزشی را که ما اینجا در غنا داریم را درک کرده و قدردان آن باشند. تنها امید من در شنا کردن این است که آب [رودخانه ولتا] تمیز باشد. تالاب کورل زمانی قابل شنا بود، اما اکنون همچ کس نمی‌خواهد جتی قطره‌ای از آن را لمس کند».

تاثیر «مد سریع» بر محیط‌زیست و اقتصاد غنا خیره‌کننده بوده است. این کشور شاهد هجوم واردات پوشاک دست دوم از کشورهای غربی است، رویه‌ای که معمولاً از آن به عنوان «لباس سفیدپوست مرده» یاد می‌شود. در حالی که واردات لباس‌های دست دوم در ابتدا برای حمایت از بازارهای محلی و ارائه گزینه‌های مقرون به صرفه برای مصرف‌کنندگان غنایی بود، اما پس از آن به سیستمی ناپایدار تبدیل شده است که هم به مردم و هم به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

به گزارش گاردین، در سال ۲۰۲۱، غنا ۲۱۴ میلیون دلار لباس کارکرده وارد کرد و از این نظر «بزرگترین واردکننده جهان» شده است. صنعت نساجی غنا که زمانی پر رونق بود، به دلیل سیل لباس‌های دست دوم ارزان قیمت بسیار آسیب‌دیده است. در این دوره بسیاری از تولیدکنندگان نساجی در غنا مجبور به تعطیلی شده‌اند، زیرا قادر به رقابت با قیمت پایین پوشاک وارداتی نیستند. در نتیجه، غنا به شدت به پوشاک وارداتی متکی شده است و این امر اثرات زیست‌محیطی را تشدید می‌کند. دور انداختن این لباس‌ها منجر به چالش‌های قابل‌توجهی در مدیریت آلودگی و زباله شده است و محل‌های دفن زباله برای مقابله با حجم انبوه لباس‌های دور ریخته‌شده دچار مشکل‌اند.

تبدیل غنا به محل تخلیه «مد سریع»، نتیجه‌ی نازیبای میل سیری‌ناپذیر صنعت جهانی پوشاک، برای مصرف، دور ریختن و دفع سریع است. تلاش‌های «یوت کانودا» برای مبارزه با این موضوع، قدرت فعالیت‌های مردمی را در ایجاد تغییر نشان می‌دهد. غنا با افزایش آگاهی، ترویج شیوه‌های پایدار و حمایت از اصلاحات سیاستی، شانس مبارزه برای بازپس‌گیری صنعت نساجی و حفاظت از محیط زیست خود را دارد. ضروری است که جهان بهایی را که برای مد ارزان پرداخت می‌شود، بپذیرد و رویکردی آگاهانه‌تر و پایدارتر برای مصرف لباس اتخاذ کند.

تاثیر «مد سریع» بر محیط زیست وحشتناک است. بر اساس آمار منتشر شده توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد و بنیاد «الن مک آرتور»، صنعت مد پس از صنعت نفت دومین صنعت آلاینده جهان است. جایی که مد سریع برای تولیدکنندگان غربی سود قابل توجهی ایجاد می‌کند، اما در آفریقا هم صنعت پوشاک را می‌کشد و هم زباله‌هایش محیط‌زیست آفریقا را خفه می‌کند.

کد خبر: 63937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =