افزایش نرخ تورم در ترکیه به ۶۱.۵۳ درصد

پس از تغییر سیاست دولت ترکیه در قبال تورم و ارزش پول، رتبه‌بندی «اس اند پی گلوبال» بزرگترین موسسه رتبه‌بندی اعتبارات و سهام در سطح جهانی، چشم‌انداز خود از ترکیه را از «منفی» به «پایدار» تغییر داد. همچنین ماه گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اصلی خود را ۵۰۰ واحد پایه افزایش داده و به ۳۰ درصد رساند، به این ترتیب اکنون هر چند هنوز تورم و کاهش ارزش لیر در جریان است اما سیاست‌های سختگیرانه برای چهار ماه متوالی خبر از کند شدن و مهار بیشتر تورم و کاهش ارزش پول در ترکیه دارد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از رویترز؛ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده برای ترکیه در ماه سپتامبر به ۶۱.۵۳ درصد رسیده است. این میزان افزایش اندکی کمتر از انتظارات پیش‌بینی شده و برای سومین ماه متوالی رخ می‌دهد؛ اقتصاددانان معتقدند افزایش تورم سالانه قیمت مصرف کننده واکنش اقتصاد ترکیه به افزایش مالیات‌هایی است که اخیرا اتفاق افتاده و همچنین این تورم نتیجه کاهش متوالی ارزش لیر است.

همچنین در آخرین برآوردها تورم ماه به ماه قیمت مصرف کننده ۴.۷۵ درصد بود. طبق آخرین نظرسنجی‌ها انتظار می‌رفت که تورم سالانه ترکیه به ۶۱.۷ درصد افزایش یابد، که اندکی از میزان تورم فعلی کمتر است.

تورم سال گذشته پس از یک چرخه کاهش نرخ شدید که جرقه سقوط تاریخی لیر ترکیه در اواخر سال ۲۰۲۱ را در پی داشت، به بالای ۸۵ درصد رسید. اما پس از پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه در انتخابات ماه مه، رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان مسیر خود را تغییر داد و تیم اقتصادی جدیدی را برای پذیرش سیاست‌های متعارف‌تر از جمله انقباض پولی تهاجمی معرفی کرد.

ارزش لیر ترکیه، در وضعیتی که از طرف دولت کنترل کمتری بر آن اعمال می‌شود، یعنی از زمان رای گیری انتخابات حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است و در روز سه‌شنبه ۰.۲ درصد ضعیف‌تر شد، بطوری که ارزش آن در برابر هر یک دلار به ۲۷.۵ لیر رسید. اقتصاددانان و دولت می‌گویند که تورم تا پایان سال به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید و در ماه مه سال آینده پیش از آغاز فصل سرما به میزان تورم در این کشور ۷۵ درصد خواهد بود.

ماه گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اصلی خود را ۵۰۰ واحد پایه افزایش داد و به ۳۰ درصد رساند و سیاست‌های سختگیرانه خود را برای چهار ماه متوالی دیگر افزایش داد. از زمان تغییر سیاست‌های دولت در ماه ژوئن تا الان، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۲۱۵۰ واحد پایه افزایش داده است تا تورم را مهار کند، کاری که در انجام آن تا حدودی موفق بوده است.

پس از تغییر سیاست دولت ترکیه در قبال تورم و ارزش پول، رتبه‌بندی «اس اند پی گلوبال» بزرگترین موسسه رتبه‌بندی اعتبارات و سهام در سطح جهانی، هفته گذشته چشم‌انداز خود را در مورد ترکیه از «منفی» به «پایدار» تغییر داد و به اقداماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی، کنترل تورم و همچنین تثبیت نرخ ارز در ترکیه اشاره کرد. «حافظ گایه ارکان»، رئیس بانک مرکزی ترکیه که توسط رئیس جمهور اردوغان در ماه ژوئن انتخاب شد، قرار است اواخر روز سه شنبه درباره وضعیت تورم و ارزش لیر در پارلمان سخنرانی کند.

بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه، شاخص قیمت تولیدکننده داخلی در ماه سپتامبر ۳.۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و این شاخص به صورت سالانه ۴۷.۴۴ درصد افزایش می‌یابد.

کد خبر: 64301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =