اثرات ماندگار سرماخوردگی‌های طولانی می‌تواند مانند کرونا باشد

مطالعه جدیدی که روز جمعه در مجله علمی The Lancet منتشر شد، نشان داد که عفونت‌های غیر کووید می‌توانند با طیف وسیعی از بیماری‌ها، بیش از چهار هفته پس از عفونت اولیه مرتبط باشند. این مطالعه پس از بررسی ۱۰۱۷۱ شرکت‌کننده، به این نتیجه رسید که ممکن است سایر عفونت‌های تنفسی اثرات طولانی‌مدتی بر سلامتی داشته باشد. با این حال پژوهشگران نتوانستند بگویند که آیا علائم «سرماخوردگی طولانی» به اندازه علائم «کووید طولانی مدت» ادامه خواهد داشت یا خیر.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ یک مطالعه در بریتانیا نشان می‌دهد که علائم سرماخوردگی می‌تواند بیشتر از دوره اصلی بیماری باقی بماند. علامتی نشان‌دهنده این که «سرماخوردگی طولانی» نیز همچون «کووید طولانی»، می‌تواند وجود داشته باشد.

این مطالعه که روز جمعه در مجله علمی «لنست» (The Lancet) منتشر شد، نشان داد که عفونت‌های سرماخوردگی به غیر از بیماری «کووید ۱۹» هم می‌توانند با طیف وسیعی از بیماری‌ها پس از عفونت اولیه مرتبط باشند که بیش از چهار هفته طول می‌کشد.

پس از مطالعه ۱۰۱۷۱ شرکت‌کننده، دانشمندان دانشگاه «کوئین مری لندن» به این نتیجه رسیدند که سایر عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی که ناشناخته هستند، می‌توانند اثرات طولانی‌مدتی بر سلامتی داشته باشد.

بر اساس مطالعه نشریه «لنست» تخمین زده می‌شود که کووید طولانی حداقل ۱۰ درصد از افراد مبتلا به گونه‌های «سارس و کووید نوع ۲» را تحت تأثیر قرار دهد، که البته بروز بسیار بیشتر آن در بین بیماران بستری شده در بیمارستان است. تخمین زده می‌شود که ۶۷ میلیون نفر در میان مبتلایان به بیماری طولانی مدت از این دست شده‌اند که علائم آن در دوره طولانی‌تری باقی می‌ماند؛ البته به طور قطع تعداد مبتلایان طولانی مدت بسیار بیشتر از آما ثبت شده است.

نکته مهم این است که شیوع بالای «کووید طولانی مدت» در یک دوره زمانی کوتاه و تقریبا در طول ۳ سال از همه گیری COVID-۱۹ رخ داده است. این بدین معنی است که شیوع بیماری‌های مزمن پس از عواقب حاد «کووید ۱۹» بسیار سریعتر از سایر انواع بیماری‌های همه‌گیر رشد کرده است.

البته این مطالعه نتوانست به این پرسش پاسخ دهد که آیا علائم «سرماخوردگی طولانی» به اندازه علائم «کووید طولانی مدت» ادامه خواهد داشت یا خیر.

سندرم‌های عفونت حاد پس از بیماری پدیده جدیدی نیست. در واقع، بسیاری از موارد سندرم خستگی مزمن به دنبال یک دوره عفونت مانند گزارش شده است. با این وجود، این سندرم ها اغلب به دلیل طیف گسترده علائم و فقدان تست‌های شناسایی، تشخیص داده نمی‌شوند.

بر اساس این مطالعه شباهت‌هایی بین علائم مبتلایان به «کووید طولانی» و «سرماخوردگی طولانی» وجود دارد، اما مسائل معمول پس از کووید مانند کم شدن حس چشایی و بویایی و یا سرگیجه در افرادی که از سرماخوردگی طولانی رنج می‌بردند کمتر دیده شد.

«کووید طولانی» معمولاً به مجموعه‌ای از اثرات میان مدت و بلندمدت اشاره دارد که می‌تواند به دنبال عفونت کووید ظاهر شود؛ از جمله خستگی، تنگی نفس و اختلال عملکرد شناختی بیمار. مطالعه لنست شیوع یا شدت ۱۶ علامت بالقوه COVID-۱۹ را ارزیابی کرده است که شامل: سرفه، مشکلات خواب، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز، درد عضلات یا مفاصل، مشکلات حس چشایی یا بویایی، اسهال، مشکلات معده (دردهای شکمی)، تغییرات صدای بیمار، ریزش مو، تپش غیرمعمول قلب، سبکی سر یا سرگیجه، تعرق غیرمعمول، تنگی نفس، اضطراب یا افسردگی و خستگی مفرط است.

اصطلاح «کووید طولانی» در بهار ۲۰۲۰ ابداع شد، زمانی که افرادی که مبتلا به «کووید ۱۹» بودند تا چند هفته یا چند ماه پس از اولین آلوده شدن به این ویروس، به طور کامل بهبود نیافتند. همچنین سازمان بهداشت جهانی چنین وضعیتی را به عنوان «ادامه یا ایجاد علائم جدید در سه ماهه پس از عفونت اولیه بدون هیچ توضیح دیگری» تعریف می‌کند.

کد خبر: 64352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =