دست کم ۱۰۰ کشته و مفقود بر اثر وقوع سیل در مکزیک

تقریبا هفت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در مکزیک، طوفان «اوتیس» با بادهایی به سرعت ۱۶۵۲۶۶ کیلومتر در ساعت شهر ساحلی «آکاپولکو» را ویران کرد. شدت خسارات به حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و وضعیت امنیت در شهر تقریبا فاجعه بار است. در این میان رئیس جمهور مکزیک «لوپز اوبرادور»، انتقادات شدید از وضعیت را به بازی سیاسی رقیب انتخاباتی خود نسبت می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از رویترز؛ مقامات ایالت «گوئررو» در مکزیک روز دوشنبه اعلام کردند که تعداد قربانیان و مفقودان طوفان «اوتیس» به نزدیک ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. این طوفان یک طوفان درجه پنجم است که هفته گذشته شهر تفریحی «آکاپولکو» در مکزیک که در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد را درنوردید.

طوفان «اوتیس» روز چهارشنبه با بادهایی به سرعت ۱۶۵ مایل در ساعت (۲۶۶ کیلومتر در ساعت) شهر ساحلی «آکاپولکو» را ویران کرد. سیل شهر را فرا گرفت، سقف خانه‌ها، هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها را از جا کند، وسایل نقلیه را به زیر آب برد، خطوط ارتباطات را قطع کرد و همچنین ارتباطات جاده‌ای و هوایی را برای مدت طولانی مختل نمود.

در این شرایط غارت آغاز شد زیرا جمعیت نزدیک به ۹۰۰۰۰۰ نفری شهر که به‌طور فزاینده‌ای برای غذا و آب ناامید شده بودند به هر چیزی که هنوز در شهر وجود داشت یورش برده و آن را غارت کردند.

«ایولین سالگادو»، فرماندار ایالت «گوئررو»، ایالتی که شهر «آکاپولکو» در آن واقع است، با استناد به آمار دادستانی ایالتی گفت که کشته شدن ۴۵ نفر و ناپدید شدن ۴۷ نفر دیگر تایید شده است.

بعدازظهر یکشنبه، مقامات فدرال حفاظت مدنی مکزیک اعلام کردند که ۴۸ کشته شامل ۴۳ نفر در «آکاپولکو» و پنج نفر در «کویوکا د بنیتز» تایید می‌شود. همچنین به گفته مقامات «گوئررو»، در میان کشته شدگان یک شهروند آمریکایی، یک بریتانیایی و یک کانادایی وجود دارد.

پس از وقوع سیل، ماهیگیران و کارگران قایق‌های گردشگری در بعدازظهر روز یکشنبه در «آکاپولکو» گرد هم آمدند تا به دنبال همکاران و دوستان مفقود شده بگردند، آنها نگران این هستند که مقامات به اندازه کافی در جستجوی خود تلاش نمی‌کنند. «لوئیس آلبرتو مدینا»، یک ماهیگیر محلی گفت، که او در جستجوی شش نفر از دوستانش است که در بندر کار می‌کردند. «مدینه» ادامه داد: «این وضعیت واقعا وحشتناک است. ما اجساد زیادی را پیدا کرده‌ایم».

فرماندار «سالگادو» ارقام به روز شده‌ای درباره خسارت‌ها و نیازها را به صورت تلفنی به رئیس جمهور «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» ارائه کرد. همچنین رئیس جمهور مکزیک طی یک کنفرانس مطبوعاتی دولتی از مقامات محلی خواست تا اطمینان حاصل کنند که کالاهای اساسی به جمعیت «آکاپولکو» تحویل داده می‌شود.

هزینه خسارات ناشی از طوفان طبق برآوردها می‌تواند تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد و مکزیک حدود ۱۷۰۰۰ نفر از نیروهای مسلح را برای حفظ نظم و کمک به توزیع کنسروهای غذا و تدارکات در «آکاپولکو» اعزام کرده است.

در این میان دستگاه‌های خودپرداز نیز در شهر مورد سرقت قرار گرفته است. وزارت دارایی مکزیک روز دوشنبه گفت که دو نقطه خدماتی در شعبه‌های یک بانک توسعه نیروهای مسلح در «آکاپولکو» ایجاد خواهد شد تا مردم بتوانند پول نقد خود را برداشت کنند. دسترسی به غذا و آب همچنان مهمترین مسئله چالش‌برانگیز در این منطقه سیل‌زده است.

صفی متشکل از ۱۵۰ نفر که منتظر دریافت آب توسط مقامات محلی بودند، بعد از ظهر یکشنبه در خیابان‌های گل‌آلود در محله «لافرونترا» دیده شدند، در حالی که ساکنان و شهروندان درمانده با ظرف‌های خالی آب در دست، از انتظار چند ساعته برای رسیدن آب سالم آشامیدنی ناله می‌کردند.

یکی از آنها، «امیلیا روجاس»، با ناامیدی به اطرافش نگاه می‌کند، او می‌گوید: «ببیند ما چند نفر هستیم. تعدادمان زیاد است و این مقدار آب کافی نیست».

در یکی دیگر از خیابان‌های، «پرلا روبی» یک شهروند دیگر می‌گوید که «انتظار طولانی، با توجه به اینکه مردم واقعا مستأصل بودند، ناراحت کننده بود و عذابی مضاغف بود». او در ادامه گفت: «ما از سحر، از پنج صبح اینجا بودیم، در معرض خطر سرقت قرار گرفتیم، زیرا اکنون باندها و دزدها در خیابان‌ها به مردم تعرض می‌کنند. کمک دولت کجاست؟»

فاجعه «آکاپولکو» تقریبا هفت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعدی مکزیک رخ داد، و «لوپز اوبرادور» روز دوشنبه ادعای خود را مبنی بر این که منتقدان از وضعیت رسیدگی دولت به سیل‌زدگان در واقع از کمپین رقیب انتخاباتی او هستند تکرار کرد. وی افزایش انتقادات شدید را به دلایل انتخاباتی ربط می‌دهد. این درحالی است که سخنان آتشین او در اینباره باعث انتقاداتی مبنی بر این شده است که رئیس جمهور مکزیک شدت فاجعه را کم اهمیت جلوه می‌دهد.

کد خبر: 65037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =