بخش‌های زیادی از خشکی به زودی تبدیل به دریا می‌شود

گزارشی جدید از افزایش حتمی سطح دریاهای آزاد آینده‌ای ترسناک‌تر را برای انسان‌ها توصیف می‌کند. آینده‌ای که بخش بزرگی از کره‌ی زمین در آن احتمالا زیر آب خواهد بود. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر ورقه یخی غرب قطب جنوب به طور کامل ذوب شود موجب افزایش پنج متری آب سطح دریاهای جهانی می گردد؛ اتفاقی که طبق این مطالعه اکنون ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ بار دیگر یک مطالعه علمی دیگر شواهدی از گستردگی وحشتناک فاجعه آب و هوایی در جهان را ارائه می‌دهد. گزارش این بار در مورد سطح دریاهای جهانی است.

این مطالعه با عنوان «افزایش اجتناب‌ناپذیر آینده در مورد ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب غربی در قرن بیست و یکم» در ماه اکتبر در مجله Nature Climate Change منتشر شد. مطالعه مورد اشاره نتیجه‌گیری می‌کند که لایه یخی در غرب قطب جنوب احتمالا همین الان هم قابل نجات دادن نباشد، و در حال حاضر حتی در صورت وقوع بهترین سناریوهای گرمایش کره زمین ذوب شدن سریع لایه‌های یخی در قطب جنوب طی چند دهه آینده غیرقابل اجتناب است.

«کیتلین ناتن» بریتانیایی که محقق اصلی این مطالعه و مدل‌ساز اقیانوسی است در مورد اهمیت این مطالعه و وضعیت مورد نظر بسیار صریح بود. او می‌گوید که شکل افزایش سطح دریاها در اثر این ذوب، به این معنی است که «برخی از جوامع ساحلی یا باید سطوح دفاعی بسازند یا متروک خواهند شد».

دانشمندان این مسئله را بارها به بحث گذاشته‌اند که آیا ذوب یخ‌های قطب جنوب تدریجی و پیوسته خواهد بود یعنی به صورت خطی مطابق با افزایش دما پیشرفت می کند و یا اینکه «نقاط اوج» دمایی وجود خواهد داشت که پس از رسیدن به آن، ذوب را به شدت تسریع می‌کند. آنچه این تحقیق نشان می‌دهد این است که «خوش‌بینانه‌ترین» دیدگاه‌ها در این مورد اشتباه است. اکنون ممکن است به دلیل ذوب شدن لایه‌های یخی حیاتی، شاهد عبور از یک نقطه اوج مهم در ذوب شدن یخ‌های قطبی باشیم.

«لایه‌های یخی» توده‌های یخی هستند که در بالای اقیانوس قرار دارند. این لایه‌های یخی در اطراف قطب جنوب نقش مهمی در حفظ و ماندگاری صفحات یخی عظیمی دارند که در بالای این قاره قرار گرفته‌اند و یک مانع محسوب می‌شوند. لایه‌ها و ستون‌های یخ جریان ورود صفحات عظیم یخ را به داخل آب مسدود می‌کنند. هنگامی که لایه‌های ستون‌مانند یخ ذوب شوند، راه برای ذوب سریع‌تر یخ‌های پشت این لایه‌ها باز می‌شود و ورقه‌های یخ در دمای نسبتاً گرم‌تر آب اقیانوس فرو می‌روند.

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر ورقه یخی غرب قطب جنوب به طور کامل ذوب شود موجب افزایش پنج متری آب سطح دریاهای جهانی می گردد؛ اتفاقی که طبق این مطالعه اکنون ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.

این فقط آخرین خبر بد درباره قطب جنوب است. در اوایل سال جاری، سطح یخ دریاها در اطراف این قاره با کاهش خالص 7.5 تریلیون تن یخ از سال 1997 به پایین‌ترین حد خود رسید. همانطور که یکی از محققان در ماه مارس به روزنامه گاردین گفت: «کاهش سریع یخ دریایی در طول شش سال گذشته بسیار قابل توجه است، با این حال پوشش یخی در 35 سال قبل از آن به سختی تغییر کرده بود».

یخ‌های قطب جنوب نیز تنها یخ‌هایی نیستند که در حال آب شدن است. بزرگترین عامل فعلی در افزایش سطح دریاها، ذوب ورقه یخی گرینلند است. در مورد گرینلند هم دانشمندان بر این باورند که وضعیت از نجات دادن این لایه یخی گذشته است. پیش بینی می‌شود که از دست دادن این لایه یخی در گرینلند هفت متر به سطح دریاهای جهانی اضافه کند. در سراسر جهان، بین سال‌های 1997 تا 2017، حدود 28 تریلیون تن یخ ذوب شده و به دریاهای آزاد ریخته است.

بیش از 267 میلیون نفر در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که کمتر از دو متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. یک مطالعه در سال 2019 که در Nature Communications منتشر شد و متشکل از تخمین سه‌گانه داده‌های ارتفاعی جدید از آسیب‌پذیری جهانی در برابر افزایش سطح دریا و سیل ساحلی است، نشان داده است: «در رابطه با بی‌ثباتی وضعیت قطب جنوب، امروزه در مجموع حدود 300 (بین 270-340) میلیون نفر در نقاطی از زمینی زندگی می‌کنند که تا اواسط قرن در برابر رویداد افزایش سطح آب و سیل‌های ویرانگر ناشی از ذوب آسیب‌پذیرند و تا سال 2100 این میزان به حدود 480 (بین 380-630) میلیون نفر خواهد رسید.

مسیر دقیق گرمایش از اینجا به بعد هرچه که باشد، پر واضح است که تغییرات آب و هوایی ناشی از سرمایه‌داری صدها میلیون نفر را در دهه‌های آینده آواره خواهد کرد. بدین ترتیب مدیریت جهانی اوضاع، امروزه حتی نمی‌تواند برای صدها میلیون نفر وعده آینده‌ای بالای آب را تضمین کند.

کد خبر: 65304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =