حمله به تیک تاک با ادعای نفوذ در جوانان آمریکایی در حمایت از فلسطین

پس از اینکه TikTok به دلیل پیوندهای خود با چین مورد انتقاد قرار گرفت این اپلیکیشن دوباره در کانون توجه ایالات متحده قرار گرفته است، این بار به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه این برنامه ویدیویی محبوب، جوانان را به حمایت از فلسطینی‌ها سوق می‌دهد. «تیک تاک» در اینباره اظهار نظری ارائه نکرد اما قبلاً اعلام کرده بود که «در مقابل تروریسم می‌ایستد» و محتوای نفرت‌انگیز و خشونت‌آمیز را حذف می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از الجزیره؛ در هفته‌های اخیر، سیاستمداران قدرتمند، از جمله سناتورها «جاش هاولی»، «مارکو روبیو» و «مایک گالاگر»، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به ادعای تعصب این برنامه نسبت به محتوای ضد اسرائیلی و ضد یهودی، خواستار ممنوعیت TikTok شده‌اند.

سناتور «هاولی» روز سه‌شنبه در نامه‌ای به «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «در حالی که مسائل مربوط به امنیت داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، این بار مسئله قدرت TikTok در تغییر تعریف جهانی برای جوانان آمریکایی اهمیت می‌یابد و جنگ در حال گسترش اسرائیل با حماس یک مورد آزمایشی حیاتی دراینباره است».

«هاولی» به نظرسنجی اخیر دانشگاه هاروارد اشاره می‌کند که در آن ۵۱ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله گفتند که حملات ۷ اکتبر به سرزمین‌های اشغالی را می‌توان با نارضایتی فلسطینیان توجیه کرد، برخلاف آمریکایی‌های مسن‌تر که اکثراً از اسرائیل حمایت می‌کنند.

«هاولی» در ادامه می‌گوید: «تحلیل‌گران این اختلاف را به وجود محتوای ضد اسرائیلی در TikTok نسبت می‌دهند، جایی که اکثر کاربران جوان اینترنت اطلاعات خود را درباره جهان دریافت می‌کنند». همچنین سناتور «روبیو» ماه گذشته ادعا کرد که TikTok جزو پلتفرم‌هایی محسوب می‌شود که به «محلی برای اشاعه اطلاعات نادرست و تلقین طرفداری از فلسطین» و وسیله‌ای برای «شستشوی مغزی» تبدیل شده‌اند.

این اپلیکیشن که متعلق به شرکت چینی ByteDance است، مدت‌هاست از طرف قانونگذاران آمریکایی درگیر ادعاهایی مبنی بر این است که «تیک تاک» برنامه‌های پکن را تبلیغ می‌کند، از جمله با سرکوب محتوای مربوط به موضوعات حساس مانند تایوان و وضعیت سین‌کیانگ.

دموکرات‌ها و جمهوری خواهان چندین لایحه با هدف ممنوعیت یا محدود کردن TikTok ارائه کردند، اما این تلاش‌ها به دلیل نگرانی های آزادی بیان متوقف شده است. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین، مسئله نفوذ و تاثیرگذاری TikTok به عرصه عمومی بازگردانده شده است.

ماه گذشته، «جف موریس جونیور»، سرمایه‌دار آمریکایی، مجموعه‌ای از پست‌های طولانی را در X نوشت و مدعی شد که الگوریتم این برنامه با تغییر موضع‌گیری سنتی اکثر آمریکایی‌ها از اسرائیل، جوانان را فاسد می‌کند. «موریس جونیور» ابراز نگرانی کرد که هشتگ «#standwithpalestine» سه میلیارد بازدید داشت، در حالی که هشتگ standwithhisrael ۲۰۰ میلیون بازدید داشته است.

او گفت: «وقتی با یک پست در TikTok در حمایت از دیدگاه‌های مخالف وارد درگیری شدم، کل فیدبک من به شدت ضد اسرائیل شد»، و اضافه کرد که انگار «به او گفته شده بود که در این جنگ اسرائیل را طرف شیطانی ببینید».

از آنجایی که روایت TikTok اکنون بسیار ضد اسرائیلی است، چرخش طبیعی این شبکه‌های اجتماعی، سازندگان و تولیدکنندگان محتوا را تشویق می‌کند تا از این روایت حمایت کنند زیرا بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند و ایجاد محتوای ضداسرائیلی به آن‌ها کمک می‌کند فالوورهای خود را افزایش دهند.

دوئل هشتگ‌ها

«تیک تاک» در اینباره اظهار نظری ارائه نکرد اما قبلاً اعلام کرده بود که «در مقابل تروریسم می‌ایستد» و محتوای نفرت‌انگیز و خشونت‌آمیز را حذف می‌کند. این اپلیکیشن هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۹۲۵۰۰۰ ویدئو درباره این درگیری را به دلیل «نقض سیاست‌های ما در مورد خشونت، نفرت پراکنی، اطلاعات نادرست و تروریسم و میلیون‌ها پست دیگر در سراسر جهان حذف کرده است».

داده‌های کاربر قابل مشاهده عمومی TikTok نشان می‌دهد که کاربران در ایالات متحده تمایل بیشتری به آرمان فلسطین دارند، اگرچه محتوای طرفدار اسرائیل نیز در این سایت محبوب است. در ۳۰ روز منتهی به ۸ نوامبر، حدود ۶۰۰۰ پست با ۵۵ میلیون بازدید از هشتگ #standwithisrael استفاده کردند، در حالی که حدود ۱۳۰۰۰ پست با ۳۷ میلیون بازدید از #standwithpalestine استفاده کردند.

اما هشتگ #freepalestine هر دو را این هشتگ‌ها را کوتوله کرد و با ۱۷۷۰۰۰ پست و ۹۴۶ میلیون بازدید بیشترین آمار را داشت. در سطح جهانی، محتوای طرفدار فلسطین یعنی هشتگ‌های #freepalestine و #standwithpalestine به‌ترتیب با ۱۱ میلیارد و یک میلیارد بازدیدکننده، از بقیه هشتگ‌ها پیشی گرفتند.

«دارل وست»، یکی از همکاران ارشد مرکز مطالعات حکومتداری برای فناوری در موسسه بروکینگز معتقد است: «TikTok باید در مورد تعدیل محتوا جدی‌تر باشد. اطلاعات نادرست از طریق ویدیوهایی روی پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد و تنش‌های عمومی را در همه طرف‌های موضوع دامن می‌زند». برای رفع این ایراد به ناظران انسانی نیاز است که صحت ویدیوها را بررسی کنند و مطمئن شوند که دروغ‌های منتشر نمی‌شوند.

در ایالات متحده، به نظر می‌رسد که تمایل به محتوای طرفدار فلسطین نشان‌دهنده یک تغییر نسلی است که از مدت‌ها قبل از این جنگ اخیر اسرائیل و فلسطین در جریان بوده است. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ توسط Pew Research، در مقایسه با میانگین ملی ۵۲ درصد، ۶۱ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۹ ساله گفتند که نسبت به مردم فلسطین «بسیار مثبت» یا «تا حدودی مثبت» هستند.

در عوض هنگامی که سئوالات مشابهی درباره اسرائیلی‌ها پرسیده شد، ۵۶ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله گفتند که آنها را مثبت می‌بینند در حالی که میانگین ملی برای این سوال ۵۷ درصد بود. در آمریکا افزایش احساسات طرفدار فلسطین به ویژه در پردیس‌های دانشگاهی، جایی که کمپین‌های واگذاری و بایکوت علیه اسرائیل رایج است، موضوعی پرخطر بوده محسوب می‌شود.

اتحادیه ضد افترا از ژوئن ۲۰۲۲ تا مه ۲۰۲۳، ۶۶۵ "حادثه ضد اسرائیلی" را در دانشگاه ها گزارش کرده و نسبت به "جنبش رو به رشد و رادیکال برای قرار دادن مخالفان اسرائیل و صهیونیسم به عنوان عناصر اصلی زندگی دانشگاهی" ابراز نگرانی کرده است.

ماه گذشته، گروه‌های دانشجویی دانشگاه «هاروارد» پس از انتشار نامه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل به دلیل رفتار با فلسطینی‌ها «کاملاً مسئول تمام خشونت‌های آشکار» است، واکنش‌های شدیدی را برانگیخت. سه دانشجوی حقوق در دانشگاه «هاروارد» و «کلمبیا» که نامه را امضا کردند، پس از این جنجال، پیشنهادهای شغلی خود را از دست دادند.

«ادوارد احمد میچل»، معاون ملی شورای روابط آمریکایی-اسلامی، گفت که اگرچه نگرانی‌های مشروعی درباره TikTok وجود دارد، اما برجسته بودن محتوای طرفدار فلسطین در این پلتفرم در میان این نگرانی‌ها نیست. «میچل» گفت: «برای سیاستمداران این چیزی جر ریاکاری نیست که بخواهند دسترسی به یک پلتفرم رسانه اجتماعی را محدود کنند، زیرا چنین پلتفرمی جرأت می‌کند به مردم اجازه دهد آزادانه حمایت خود را از حقوق بشر فلسطینی به گونه‌ای که دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این کار را نمی‌کنند، ابراز کنند».

وی افزود: «جوانان نیز در معرض دید جهانیان قرار گرفته‌اند و اخبار خود را در بسیاری از موارد مستقیماً از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند - نه از طریق فیلتر رسانه‌های جریان اصلی. بنابراین، اگر جوانانی دارید که به مدت ۱۰ سالدر حال بزرگ شدن با مسئله فلسطین و ستم به آنها هستند و موضوع را مستقیماً از قربانیان این نقض مداوم حقوق بشر یاد می‌گیرند، جای تعجب نیست که جوانان و مردم نسبت به مردم فلسطین همدردی بیشتری داشته باشند».

کد خبر: 65537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =