کدام اقتصاد بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ داشت؟

طبق گزارش اکونومیست، با اینکه همه انتظار رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ را داشتند، در این سال تولید ناخالص داخلی جهانی حدودا ۳ درصد رشد کرده است و بازارهای سهام با ۲۰ درصد افزایش مواجه شدند. شریه «اکونومیست» داده‌هایی در مورد پنج شاخص یعنی «تورم»، «وسعت تورم»، «تولید ناخالص داخلی»، «مشاغل» و «عملکرد بازار سهام» برای ۳۵ کشور عمدتاً ثروتمند را جمع‌آوری کرده و آنها را بر اساس میزان عملکردشان رتبه‌بندی کرده است؛ در این گزارش نگاهی به این رتبه‌بندی و عملکرد اقتصادی می‌اندازیم.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از اکونومیست؛ تقریباً همه انتظار یک رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ را داشتند، چرا که بانک مرکزی برای کاهش تورم، نرخ بهره را افزایش داد. اما همگی در اشتباه بودند. در این سال تولید ناخالص داخلی جهانی حدودا ۳ درصد رشد کرده است. اکنون بازارهای کار وضع خوبی دارند، تورم در راه است و بازارهای سهام با ۲۰ درصد افزایش مواجه شدند.

اما این عملکرد کل تنوع گسترده‌ای را پنهان می‌کند. نشریه «اکونومیست» داده‌هایی در مورد پنج شاخص یعنی «تورم»، «وسعت تورم»، «تولید ناخالص داخلی»، «مشاغل» و «عملکرد بازار سهام» برای ۳۵ کشور عمدتاً ثروتمند را جمع آوری کرده است و آنها را بر اساس میزان عملکردشان رتبه‌بندی کرده است.

برای دومین سال متوالی یونان در صدر نمودارها قرار دارد. جایگاهی قابل‌توجه برای اقتصادی که تا همین اواخر نمونه‌ای برای سوءمدیریت بود. به غیر از کره جنوبی، بسیاری از بهترین کشورهای برجسته دیگر در قاره آمریکا هستند. ایالات متحده هم در جدول سوم است. کانادا و شیلی هم خیلی عقب نیستند. در همین حال، بسیاری از کشورهای شمال اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، سوئد و فنلاند عقب هستند.

مقابله با افزایش قیمت‌ها چالش بزرگ در سال ۲۰۲۳ بود. اولین معیار دسته‌بندی به تورم «هسته‌ای» مربوط است که اجزای نوسانی مانند انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند و شاخص خوبی برای فشار تورمی اساسی است. ژاپن و کره جنوبی روی قیمت‌ها سرپوش گذاشته‌اند. در سوئیس قیمت‌های اصلی سالانه فقط ۱.۳ درصد افزایش یافت. با این حال، در سایر نقاط اروپا، بسیاری از کشورها هنوز با فشار جدی روبرو هستند؛ در مجارستان تورم اصلی سالانه ۱۱ درصد است و فنلاند نیز که به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته است، با مشکل مواجه شده است.

با این حال همانطور که با شاخص «وسعت تورم» می‌توان برآورد کرد در بیشتر کشورها، تورم در حال کاهش است. این شاخص که سهم اقلام در سبد قیمت مصرف کننده را محاسبه می‌کند، سالانه بیش از ۲ درصد افزایش می یابد. بانک‌های مرکزی در کشورهایی از جمله شیلی و کره جنوبی در سال ۲۰۲۲، زودتر از بسیاری از همتایان خود در سراسر جهان ثروتمند، نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دادند و اکنون به نظر می‌رسد که از مزایای آن بهره می‌برند. در کره جنوبی وسعت تورم از ۷۳ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته و همچنین وسعت تورم در بانک‌های مرکزی آمریکا و کانادا به شدت کاهش یافته است.

با این حال، در جاهای دیگر، نبرد با تورم حتی به نزدیک به پیروزی هم نیست. برای مثال استرالیا، تورم در استرالیا کاملاً ریشه‌دار است و قیمت نزدیک به ۹۰ درصد از اقلام موجود در سبد خرید افراد عادی سالانه بیش از ۲ درصد افزایش می‌یابد. بدتر از آن، وسعت تورم نیز کاهش نمی‌یابد. فرانسه و آلمان هم دچار مشکل هستند و اسپانیا نیز همینطور است.

با این حال، تنها چند کشور در واقع شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی خود بودند. ایرلند با افت ۴.۱ درصدی بدترین عملکرد را داشت. بریتانیا و آلمان نیز عملکرد ضعیفی داشتند. آلمان با پیامدهای شوک قیمت انرژی و رقابت فزاینده خودروهای وارداتی چینی دست و پنجه نرم می‌کند و بریتانیا همچنان با عواقب پس از «برگزیت» دست به گریبان است؛ اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که این کشور از رشد اقتصادی ضعیف در سال‌های آینده رنج ببرد.

کد خبر: 66619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =