سیلیکون ولی هدست‌های به سبک Google Glass را مجددا راه‌اندازی می‌کند

به نظر می‌رسد که شکست‌های گذشته در مورد عینک‌های هوشمند، هنوز شرکت‌ها را از ساخت عینک‌هایی که دوربین را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کنند، منصرف نکرده است.

تلاش سیلیکون ولی برای توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند، ایده‌ای که تقریباً یک دهه پیش کنار گذاشته شده بود را دوباره احیا کرد: هدست‌های شیشه‌ای گوگل. اما این بار یک تفاوتی وجود دارد. این عینک‌های هوشمند که به رهبری Meta’s Ray-Bans توسعه یافته‌اند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان و سازندگان این دستگاه امیدوارند که دسترسی دائمی و آسان به دستیارهای سبک ChatGPT در این گوشی‌ها توجه مشتریان را به خود جلب کند. همچنین برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید این هدست‌ها، تمرکز خود را بر ساده‌سازی که بیشتر به صدا متکی هستند تا تصاویر بصری قرار داده‌اند.

کریستیانو آمون، مدیر اجرایی کوالکام، سازنده‌ی تراشه‌های موبایل که پردازنده‌های آن قدرت Ray-Bans متا و همچنین Quest آن را تامین می‌کند، معتقد است که پتانسیل باورنکردنی در عینک‌های هوشمند وجود دارد، به‌ویژه زمانی که افراد از مدل‌های صوتی و زبان به عنوان رابط استفاده می‌کنند. در واقع همان هدست واقعیت مجازی. با این حال، آرزوی دیرینه سیلیکون ولی، مبنی بر اینکه مصرف کنندگان دوربین را روی صورت خود قرار دهند و با دستیاران مجازی از طریق عینک صحبت کنند، همچنان محقق نشده است.

گوگل در سال ۲۰۱۲ از عینک هوشمند آینده نگر با دوربینی با قابلیت کنترل دستورات صوتی رونمایی کرد. این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۵ این محصول را در اختیار مصرف کنندگان قرار داد، اما به خاطر جایابی نادرست دوربین عینک، مورد توجه کاربران قرار نگرفت. هر چند این موضوع باعث نشد که شرکت‌هایی مانند مجیک لیپ، آمازون و اسنپ از عرضه عینک‌های هوشمند در سال‌های پس از آن منصرف شوند، البته که هیچ‌کدام به موفقیت در بازار انبوه دست پیدا نکرده‌اند.

اولین نسخه Ray-Bans متا، که دارای دوربین و بلندگوهای کوچک بود که در قاب‌هایش تعبیه شده بودند، در سال ۲۰۲۱ عرضه شدند. طبق گزارش وال استریت ژورنال در تابستان امسال، تنها ۳۰۰۰۰۰ دستگاه فروخته شده که همین مسئله نشان می‌دهد که همچنان این عینک‌ها یک محصول خاص باقی خواهند می‌ماند.

اما این عینک هوشمند جدید که در سپتامبر معرفی شد، دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبود یافته است. این شرکت در حال آزمایش در خصوص توانایی پرسیدن سوالات توسط دستیار هوش مصنوعی است تا بتواند در سال ۲۰۲۴ آن را به طور گسترده در اختیار افراد قرار دهند.

جان هانکه، مدیر اجرایی Niantic، شرکتی که AR مبتنی بر گوشی‌های هوشمند را با بازی Pokémon Go ترکیب کرده، معتقد است که استقبال مردم از این دستگاه همه را شگفت‌زده خواهد کرد. چرا که این دستگاه یک اتفاق مهم در جای درست از لحاظ زمانی است.

البته متا آمار فروش هدست جدید را فاش نکرده است اما با این وجود، هانکه که شرکتش با کوالکام برای ساخت نمونه‌ی اولیه هدست‌های واقعیت مختلط همکاری کرده، معتقد است که عینک‌های هوشمند سبک وزن و کم‌هزینه «فرصتی بسیار بزرگ‌تر» نسبت به دستگاه‌هایی مانند ویژن پرو اپل است که قیمتی برابر با ۳۴۹۹ دلار دارند.

برای متا، که میلیاردها دلار در هدست‌های واقعیت مجازی پیچیده برای غوطه‌ور ساختن کاربر در دنیای مجازی سرمایه‌گذاری کرده است، عینک‌های هوشمندی که اصلاً نمایشگر ندارند، ممکن است با دیدگاه اصلی «متاورس» آن فاصله زیادی داشته باشد، اما مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، گفته که انتظار دارد این دو نوع هدست در دهه آینده ادغام شوند. در این میان، فشار صاحبان فیس‌بوک به عینک هوشمند نشان‌دهنده‌ی تمرکز مجدد متا بر هوش مصنوعی است. همچنین طبق اخبار غیررسمی سم آلتمن، رئیس OpenAI، در مورد ایجاد یک دستگاه پوشیدنی هوش مصنوعی با طراح سابق اپل، سر جانی آیو و ماسایوشی سون، رئیس SoftBank بحث کرده است.

در همین حال، سامسونگ علائم تجاری "عینک سامسونگ" و "گلکسی گلس" را در ایالات متحده و بریتانیا ثبت کرده است، که این گمانه زنی را برانگیخته که ممکن است بر روی یک عینک هوشمند رقیب رقیب برای متا در حال کار است.

کد خبر: 67028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =