درآمد کمتر مادران بریتانیایی نسبت به پدران در سال قبل

به نظر می‌رسد که «جریمه مادر بودن» و دریافت حقوق کمتر مادران در مقایسه با پدران، در کشورهای مختلف در حال افزایش است و شکاف دستمزد بین زنان و مردان حتی در بریتانیا از سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به گفته فعالان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، «جریمه مادری» تأثیرات منفی بر اقتصاد خواهد داشت. تحلیل‌های تازه نشان می‌دهد که شکاف دستمزد بین مادران و پدران در بریتانیا از سال ۲۰۲۰ تقریباً یک پوند در ساعت بیشتر شده است. مطالعه‌ای درباره درآمد ساعتی مادران و پدران که در روز جهانی زن منتشر شد، بیان می‌کند که در سال ۲۰۲۳، به‌طور متوسط مادران ۲۴درصد کمتر از پدران در ساعت دستمزد دریافت کرده‌اند.

طبق این تجزیه و تحلیل که داده‌های(ONS) را از ژانویه تا مارس سال ۲۰۲۳ با دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ مقایسه می‌کند، متوسط دستمزد ساعتی برای پدران ۱۸.۴۸ پوند بوده، در حالی که مادران ۱۴.۰۴ پوند دریافت کرده‌اند.

به گزارش کمپین (Pregnant then Screwed) که این تحلیل را انجام داده، نشانه‌هایی از بیشتر شدن این شکاف وجود دارد. در واقع شکاف متوسط دستمزد ساعتی بین مادران و پدران از سال ۲۰۲۰ افزایش ۱.۳درصدی را نشان می‌دهد. جولی بررلی، مدیر اجرایی کمپین (Pregnant then Screwed)، اعتقاد دارد که افزایش هزینه‌های مراقبت از کودکان و تورم از سال ۲۰۰۰، بچه‌دار شدن و کسب درآمد مناسب را برای زنان دشوارتر کرده است. همین مسئله باعث فرسایش شغلی مادران می‌شود و اگر از سوی دولت و کارفرمایان در اولویت قرار نگیرند، این شکاف دستمزد شرایط بسیار دشواری را برای زنان، خانواده‌ها و اقتصاد ایجاد می‌کند.

در حالی که شکاف دستمزد جنسیتی طی چندین دهه به کندی کاهش یافته بود، به نظر می‌رسد پیشرفت‌های حاصل شده، در سال‌های اخیر متوقف شده است. در سال ۲۰۲۳، شکاف بین کارمندان تمام‌وقت از ۷.۶‌درصد در سال ۲۰۲۲ به ۷.۷‌درصد افزایش یافته، اما این عدد در میان همه کارمندان از ۱۴.۴ درصد به ۱۴.۳ درصد کاهش یافت است.

مسئولیت‌های مراقبتی زنان به این معناست که آن‌ها اغلب مجبورند شغل خود را به حالت تعلیق دربیاورند و احتمال بیشتری دارد که به صورت پاره‌وقت کار کنند. طبق آمار حدود ۱۵درصد از مردان کار پاره‌وقت دارند. در حالی که در مقایسه، حدود ۴۲درصد از زنان، شغل پاره‌وقت انجام می‌دهند. این یعنی مجازات مادر بودن همچنان با قدرت می‌تازد. همین مسئله باعث می‌شود تا زنان از قدرت و استقلال کمتری نسبت به مردان برخوردار باشند. همچنین این مسئله، به افزایش فقر کودکان کمک می‌کند. کودکان از آن‌جایی که مادران فقیری دارند، زندگی فقیرانه‌ای خواهند داشت.

براساس تجزیه و تحلیل موسسه مطالعات مالی، میانگین درآمد مردان تحت‌تأثیر والدین قرار نمی‌گیرد، اما درآمد زنان پس از بچه‌دار شدن به‌شدت کاهش می‌یابد و با رشد کم درآمدی، در سطح بسیار پایین‌تری تثبیت می‌شود. طبق آمار در هفت سال اول پس از تولد فرزند، درآمد زنان به‌طور متوسط کمتر از نیمی‌از درآمد مردان است.

این تحقیق که پیش از روز جهانی زن انجام شده، بیانگر این است که در سه ماه اول سال گذشته، مادران ۴۳ درصد کمتر از پدران (۴۴۲ پوند در مقابل ۷۶۹ پوند) بر اساس میانگین درآمد هفتگی داشته‌اند.

کد خبر: 70077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =