پاسخ تکنولوژیک به کمبود نیروی کار

به گزارش آتیه آنلاین؛ نسبت کارکنان ۵۵ تا ۶۴ ساله اتحادیه اروپا از ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است و مطابق پیش‌بینی‌ها این نسبت در آینده نیز بیشتر خواهد شد. با تغییر ساختار و مشخصات سنی نیروی کار در اروپا، استفاده از تکنولوژی‌های نو برای حفظ جایگاه اقتصادی و به‌صرفه بودن تولید اهمیت روزافزونی برای اروپا دارد.

یکی از تکنولوژی‌های موثر برای جایگزینی نیروی کار استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها است. با این حال، جریان به سرعت در حال پیشرفت روباتیک چالش‌های بزرگی را برای اطمینان از ادغام موثر ربات‌ها در محل کار و برآورده شدن نیازهای فردی کارکنان در هنگام کار با آنها ایجاد می‌کند.

اتحادیه اروپا برای ادغام موثر نیروی کار و ربات‌های صنعتی پروژه‌ای را راه‌اندازی و تامین مالی کرده است. این پروژه شرلوک (SHERLOCK) نام دارد.

در پروژه شرلوک پتانسیل اسکلت‌های بیرونی هوشمند به عنوان ابزارهایی که مانند لباس پوشیده می‌شوند و برای حمایت از کارگران در حمل و جابجایی قطعات سنگین در مکان‌هایی مانند کارگاه‌ها، انبارها یا مکان‌های مونتاژ استفاده می‌گردند مورد بررسی قرار گرفته است.

در اسکلت‌های بیرونی یا همان ربات‌های پوشیدنی در واقع فرد یک تکنولوژی را به تن می‌کند و حسگرهای پوشیدنی و هوش مصنوعی برای نظارت و ردیابی حرکات انسان و کمک به او استفاده می‌شود.

فرضیه استفاده از این ربات‌های جدید بر این ایده قرار دارد که اسکلت بیرونی رباتیک می‌تواند با نیازهای یک کار خاص و یا کارگران خاص سازگار شود و در عین حال به کارگران کمک کند تا وضعیت ارگونومیک خود را حفظ کنند تا از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند.

پروژه شرلوک که به تازگی و پس از ۴ سال به پایان رسیده، با جمع‌آوری داده‌های مختلف از کشورهای گوناگون و شرایط کاری متفاوت، در پی چگونگی طراحی و توسعه بیشتر اسکلت‌های بیرونی روباتیک است. در نتیجه تعامل این سیستم‌های روباتیک با افراد مختلف در کشورها و شرایط متفاوت، هم‌اکنون نرم‌افزار آن به اندازه‌ای پیشرفت کرده که می‌تواند به تحولات آینده در مورد انواع ویژگی‌های موجود و نحوه طراحی محل کار جهت دهد. این بدین معناست که کارخانه‌های جدید باید با استانداردهای تکنولوژیک رباتیک انطباق داشته باشند.

پروژه شرلوک در کنار یک پروژه مکمل دیگر طراحی و اجرا شده است که کوآداپت CO-ADAPT نام دارد. این پروژه که از ربات‌های همکار استفاده می‌کند، به افراد مسن در محل کار دیجیتالی یاری می‌رساند.

به این شکل که کوبات یا ربات همکار، یک ایستگاه کاری تطبیقی است که مجهز به ابزارهایی برای مونتاژ و ساخت وسایلی چون تلفن، ماشین یا اسباب‌بازی شده است. این ایستگاه رباتی می‌تواند ارتفاع و نور میز کار را با ویژگی‌های فیزیکی و توانایی‌های بصری فرد تطبیق دهد. و به این صورت شرایط کار را حتی برای افراد معلول نیز فراهم کند. لازم به یادآوری است که در شرایط کمبود نیروی کار، معلولین از ظرفیت‌های پنهان بازار کار محسوب می‌شوند که اتحادیه اروپا در پی استفاده از آن است.

توانایی منحصر بفرد این کوبات‌ها ویژگی‌هایی مانند عینک ردیابی چشم برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد حجم کار ذهنی است نیز می‌شود. این ویژگی خاص به این شکل عمل می‌کند که بخشی از ربات به صورت عینک پوشیده شده و اطلاعات کار ذهنی فرد را از طریق میزان نگاه کردن او محاسبه می‌کند.

اگرچه ربات‌ها می‌توانند به صورت مفیدی به انطباق افراد مختلف با شرایط کار کمک کنند، اما این خطر باقوه را نیز در خود دارند که به ابزاری برای کنترل نیروی کار بدل شود. از آنجا که ضرورت استفاده از این ربات‌ها، خود در مشکلات مربوط به نیروی کار ریشه دارد، بعید نیست با بحران‌های نیروی کار در آینده‌ی نزدیک، شاهد بکارگیری گسترده آنها به‌ویژه در اروپا باشیم.

کد خبر: 56565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =