بار مضاعف گرسنگان

سازمان خاروبار جهانی اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در سراسر جهان با رکوردی بی‌سابقه افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌ها میزان افرادی که در خطر ناامنی غذایی قرار دارند از ۱۳۵ میلیون نفر در طی سه سال به ۳۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است. علت این مسئله در افزایش ارزش دلار توسط بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم داخلی این کشور است که در شرایط بحران فعلی غذایی منجر به کاهش ارزش سایر ارزهای ملی و ایجاد ناامنی غذایی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شده و چالش‌های فراوانی را برای امنیت غذایی در سراسر جهان ایجاد کرده است. این چالش‌ها به ویژه برای مردم کشورهای در حال توسعه شدیدتر است که بیشتر مواد غذایی خود را وارد می‌کنند.

شاخص منتشر شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی معامله شده پس از رسیدن به بالاترین رکورد تاریخی مبادلات خود در ماه مارس یعنی ۱۵۹.۳ واحد، در ماه نوامبر ۲۰۲۲ همچنان در سطح بالای ۱۳۵.۷ واحد باقی مانده است؛ مسئله‌ای که به معنی افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سراسر جهان است.

گزارش جدید سازمان مبادلات و توسعه بین‌الملل می‌گوید، «اگرچه جهان در گذشته از بحران غذایی رنج می‌برد، اما بحران کنونی که توسط همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین آغاز شده، از بحران‌های پیشین متفاوت است. علت این مسئله را باید در قوی‌تر شدن دلار آمریکا جستجو کرد».

در طول بحران‌های گذشته، ارزش دلار آمریکا با افزایش قیمت مواد غذایی کاهش می‌یافت. در نتیجه با کم شدن ارزش دلار آمریکا که ارز اصلی تجارت بین‌المللی است، قیمت نهایی ارز محلی که مردم برای مواد غذایی وارداتی پرداخت می‌کردند با ارزش بیشتری مواجه می‌شد.

اما دلار آمریکا این بار قوی‌تر شده است و با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (Federal Reserve) که با نیت مهار تورم در ایالات متحده انجام شده، ارزش دلار آمریکا بین مه ۲۰۲۱ و اکتبر ۲۰۲۲، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این گزارش تاکید دارد که ترکیب قیمت‌های بالای مواد غذایی و دلار قوی «باری مضاعف» است که بسیاری از مردم در کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند آن را تحمل کنند. این بار مضاعف آنها را مجبور می‌کند تا با انتخاب‌های سخت‌تری برای تامین هزینه‌های زندگی خود روبرو شوند؛ مثلا یکی از وعده‌های غذایی را حذف کنند یا کودکان را برای کمک به مخارج خانوار از مدرسه بیرون بیآورند. اکنون با گران شدن خرید دلار آمریکا، جلوگیری از گرسنگی میلیون‌ها نفر برای کشورهای درحال توسعه سخت‌تر شده است.

بر اساس گزارش فائو و برنامه جهانی غذای سازمان ملل، ناامنی غذایی حاد طی سه سال گذشته ۳ برابر شده است و از ۱۳۵ میلیون نفر پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ امروزه تقریبا به ۳۵۰ میلیون نفر رسیده است.

در این گزارش از نمونه گندم، کشت‌شده‌ترین محصول در جهان استفاده می‌شود تا نشان دهد که نرخ ارز چگونه می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. برای توضیح مطلب، این گزارش به شش کشور واردکننده خالص گندم می‌پردازد؛ این کشورها عبارتند از مصر، اتیوپی، موریس، پاکستان، پرو و تایلند.

بر این اساس تا اکتبر ۲۰۲۲، میانگین قیمت گندم در سطح جهانی ۸۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود. در این مدت دو ساله میانگین نرخ مبادله دلار آمریکا در برابر پول ملی این کشورها بین ۱۰ تا ۴۶ درصد افزایش یافت. بر اساس شواهد این گزارش تقویت دلار آمریکا بر قیمت نهایی گندم تاثیر دارد؛ بدین معنی که هنگامی که نرخ ارز این کشورها در محاسبه قیمت نهایی گندم لحاظ شود، افزایش قیمت میانگین از ۸۹ درصد به بین ۱۰۹ تا ۱۷۶ درصد بسته به ارزش پول ملی این ۶ کشور افزایش می‌یابد.

کد خبر: 56616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =