غول‌های تکنولوژی به دنبال کاهش هزینه‌ها پس از کاهش سود ۷۷ میلیارد دلاری

در سال ۲۰۲۲ اپل، مایکروسافت، آلفابت، متا و آمازون ۲۴۳ میلیارد دلار درآمد کسب کردند که ۲۴ درصد کمتر از سال قبل است. به همین دلیل رویکرد ریاضت اقتصادی و تعدیل نیروی کار در این شرکت‌ها اجرا می‌شود. بخش اعظم این ضررها به دلیل افزایش قدرت دلار و بازگشت درآمد شرکت‌ها به ارزهای دیگر است که در برابر دلار تضعیف شده‌اند. برای اولین بار در حداقل یک دهه، عمدتاً به دلیل تغییر استراتژی و اشتباهات عملیاتی، هر پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ کاهش سود را تجربه کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در این هفته نشست‌ها و کنفرانس‌های تحلیلگران درباره آینده پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده آمریکا پر از پیش‌بینی ریاضت و کاهش هزینه‌ها بود. این شرکت‌ها عملکرد ضعیفی ندارند؛ مایکروسافت، آلفابت (گوگل)، متا (فیس بوک) و آمازون در سال ۲۰۲۲ مجموعاً ۲۴۳ میلیارد دلار درآمد داشتند. با این حال، این رقم ۲۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است. این یعنی در طی این یک سال ۷۷ میلیارد دلار سود به هوا رفت.

هر یک از این شرکت‌ها به جز اپل به کاهش گسترده نیروی کار متوسل شده‌اند. چهار شرکت دیگر اعلام کرده اند که ۵۱۰۰۰ نیروی کار را پس از افزایش استخدام در سال‌های گذشته اخراج کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌ها در حال کاهش سرمایه‌گذاری، منطقی‌سازی فضای اداری، لغو پروژه‌های بی‌سود و فعالیت‌های دیگری هستند که از هزینه‌ها کم می‌کند.

فصل جدید درآمد جریان مداومی از خبرهای بد را به دنبال داشت. متا اولین کاهش سالانه فروش خود را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد. آمازون که از سال ۲۰۱۴ ضرر نکرده بود، پس از سال‌ها رشد بی‌امان سود، به حالت قرمز بازگشت و شرکت آلفابت برای دومین بار در تاریخ خود شاهد کاهش درآمد تبلیغاتی بود (اولین مورد در اوایل همه‌گیری کووید-۱۹ رخ داد). کمپانی اپل به دلیل تعطیلی کارخانه‌های چینی با مشکلات عرضه روبرو شد و به رکورد سود خود پایان داد. سود مایکروسافت که پیشتر با رشد کند (کمترین سرعت از سال ۲۰۱۶) روبرو شده بود، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

بخش اعظم این کمپانی‌ها به دلیل قوی بودن دلار آمریکا ضربه بزرگی خورده‌اند. اینها شرکت‌های جهانی هستند که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و بخش بزرگی از درآمد و سود آنها از خارج تامین می‌شود. در این صورت با افزایش ارزش پول ایالات متحده، ارزی که این شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را با آن گزارش می‌کنند، درآمد این شرکت‌ها با سایر ارزها به دلار کمتری تبدیل می‌شود و در نتیجه سود حاصل کاهش می‌یابد.

برای کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی هزینه‌ها سریعتر از درآمدها افزایش یافته است. عدم اطمینان در مورد اقتصاد جهانی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ رشد کندتری داشته باشد و رکود بالقوه در ایالات متحده به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، رشد درآمد را تهدید می‌کند. اکنون برای این شرکت‌ها وقت آن است که کمربندها را محکمتر ببندند.

پلتفرم متا اولین شرکت از پنج شرکت بزرگی بود که اخراج‌های گسترده را اعلام کرد و بزرگترین کاهش نیروی کار (۱۱۰۰۰ کارمند، ۱۳ درصد از نیروی کار خود) را اجرا کرد. اما «متا» توانست قانع‌کننده‌ترین پیام ریاضت اقتصادی را به سرمایه‌گذاران بدهد. در واقع پس از اعلام برنامه بازخرید و کاهش پیش‌بینی هزینه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ میلیارد دلار و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری این شرکت به میزان ۴ میلیارد دلار، قیمت سهام «متا» در بازار سهام ۲۳ درصد افزایش یافت.

این شرکت پس از دو سال رکورد، سال ۲۰۲۲ را با کاهش یک درصدی درآمد و کاهش ۴۱ درصدی سود به پایان رساند و به ۲۳.۲ میلیارد دلار سود دست یافت. متا از فرسایش در بازار تبلیغات دیجیتال، قوانین سختگیرانه‌تر حریم خصوصی تحمیل شده توسط اپل و رقابت TikTok آسیب دیده است. علاوه بر این، ریسک بزرگ «متا» بر روی «متاورس» میلیاردها دلار ضرر برای هزینه‌های بازسازی ایجاد کرده است.

شرکت آلفابت، مالک گوگل، چهار سال متوالی سود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد که به ۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید. در سال ۲۰۲۲، درآمد آن ۲۱ درصد کاهش یافت. به ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، آلفابت علاوه بر تاثیرات ارزی، از کاهش شدید درآمد تبلیغاتی متضرر شد.

اکنون شرکت آلفابت در پی اصلاح ساختار اقتصادی برآمده است. این شرکت پس از استخدام ۳۳۷۳۴ نفر در سال ۲۰۲۲ و ۷۱۰۰۰ نفر در سه سال گذشته، اکنون ۱۲۰۰۰ نفر معادل ۶ درصد از ۱۹۰۰۰۰ کارمند این شرکت را برای سال جدید اخراج می‌کند.

شرکت آمازون در سال ۲۰۲۲ پس از چهار سال متوالی رکورد سودآوری و درآمد ۱۱.۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ زیان ۱۲.۷ میلیارد دلاری را ثبت کرد. اما غول تجارت الکترونیک با مشکلات دیگری نیز مواجه است. درآمد عملیاتی به دلیل زیان در خارج از کشور و کاهش سودآوری بازار ایالات متحده در حال کاهش است و خدمات وب آمازون نیز شروع به کند شدن کرده است. این شرکت در سال گذشته نیروی کار خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تعداد اخراج شدگان در آمازون به بیش از ۱۸۰۰۰ نفر می‌رسد.

اما در حفاضت از درآمد، دو شرکت مایکروسافت و اپل اگرچه از مشکلات این صنعت بی‌نصیب نمانده‌اند اما بهترین عملکرد را داشتند. مایکروسافت پس از پیشی گرفتن از آلفابت در سال ۲۰۲۱، جایگاه خود را به عنوان دومین شرکت بزرگ ایالات متحده از نظر سود به دست آورد. در سال ۲۰۲۲، این شرکت ۶۷.۴۵ میلیارد دلار درآمد داشت که ۵ درصد کمتر از سال قبل است. این کاهش عمدتاً به دلیل قدرت دلار و پرداخت‌ غرامت اخراج برای ۱۰۰۰۰ کارمند (حدود ۵ درصد از نیروی کار) است. با این حال، کاهش سود شرکت مایکروسافت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش رشد درآمد تسریع شد.

شرکت «اپل» همچنان یکه‌تاز بلامنازع سود شرکت‌های فناوری بزرگ است، اما اکنون در حال ضعیف شدن است. «اپل» اولین کاهش درآمد خود را در سه سال و نیم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ (سه ماهه اول سال مالی جدید) تجربه کرد. محدودیت‌های سختگیرانه کووید-۱۹ در چین باعث کاهش فروش اپل شد، چرا که در فصل تعطیلات این شرکت نتوانست محصول اصلی خود یعنی آیفون جدید را به اندازه کافی به مشتریانش عرضه کند. این امر باعث کاهش ۵ درصدی درآمد اپل به ۱۱۷ میلیارد دلار و کاهش ۱۳.۴ درصدی سود به ۲۹.۹ میلیارد دلار در سه ماهه پایانی مهم سال ۲۰۲۲ شد. به دلیل این شکست، درآمد اپل در سال ۲۰۲۲ تنها ۲.۴ درصد رشد کرد و سود آن ۵ درصد کاهش یافت.

برای اولین بار در حداقل یک دهه، عمدتاً به دلیل تغییر استراتژی و اشتباهات عملیاتی، هر پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ کاهش سود را تجربه کردند. به همین دلیل سال ۲۰۲۲ ممکن است نشان دهنده پایان دوره طلایی رشد درآمد و بازگشت سرمایه برای کل صنعت تکنولوژی باشد.

کد خبر: 57680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =